InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Parkinson ziekte

Parkinson ziekte

Parkinson is een hersenaandoening waarbij een kleine groep cellen in de hersenen beschadigt en afsterft. Parkinson ontstaat meestal pas boven je vijftigste levensjaar. Het is helaas nog niet te genezen.

Wat is de ziekte van Parkinson?

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben te weinig dopamine in hun hersenen. Dat komt door een beschadiging van de zenuwcellen. Wat de oorzaak hiervan is, is helaas nog onbekend. Een tekort aan dopamine kan problemen geven bij dagelijkse activiteiten zoals bij het lopen, staan, omdraaien in bed en praten. Geheugenstoornissen kunnen ook voorkomen, maar ook slaapproblemen, concentratieproblemen, depressies en persoonlijkheidsveranderingen. Andere veelvoorkomende klachten zijn pijn in het lichaam zoals de benen en armen, incontinentie en problemen met de spijsvertering.

Beginnende symptomen zijn niet snel te herkennen, en zijn meestal na jaren pas duidelijk merkbaar:
  • Vermoeidheid - Snel moe, en vaak over de gehele dag erg moe.
  • Trillerigheid - Het lichaam trilt ongecontroleerd, vooral de benen, armen en het hoofd.
  • Zwakke stem - Zacht en trillerig praten, stem valt soms weg.
  • Depressiviteit - Heel down zijn, geen zin meer hebben in het leven.
  • Verkrampt handschrift - Door het trillen niet goed meer kunnen schrijven, de controle kwijt.

De belangrijkste aanwijzingen zijn:
  • Stijve armen, benen en/of nek
  • Onopzettelijk trillen van ledematen in rusthouding
  • Slechte lichaamshouding en een verstoord evenwichtsgevoel

Beweging bij de ziekte van Parkinson

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben hun goede en minder goede momenten. Dit noemen ze een 'off periode' of een 'on periode'. Voor deze mensen is het verstandig om op de goede momenten de conditie en kracht te trainen. Het is slim om minstens vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Zwemmen, gymnastiek en fietsen zijn goede manieren. Er zijn mensen die vóórdat ze de ziekte van Parkinson kregen een sport beoefenden. Het is verstandig ook met de ziekte van Parkinson door te gaan met deze sport, al is het misschien in mindere mate. Ook is het slim een fysiotherapeut te hebben die ze hierbij helpt.

Vermijd dubbeltaken! Parkinson patiënten moeten hun aandacht goed houden bij wat ze doen. Zo kan praten én lopen soms al teveel zijn. Nog een voorbeeld is opstaan uit een stoel met een kop koffie. Probeer dus altijd één ding tegelijk te doen. Dit vermindert de kans op vallen, en is daarom ook een stuk veiliger.

Parkinson, erfelijk?

Parkinson kan erfelijk zijn. Als de ziekte zich op jongere leeftijd openbaart (rond het veertigste levensjaar), is de kans groot dat het om een erfelijke vorm gaat. Maar als het pas op latere leeftijd voor komt, boven het vijftigste levensjaar, gaat het niet om erfelijkheid.

Behandeling

Behandeling met Levodopa

Levodopa is het bekendste en het meest effectieve medicijn om de symptomen van Parkinson te onderdrukken. Het kan de ziekte níet genezen en het kan de ziekte ook níet vertragen. Levopoda is puur om de pijn te verlichten en om er wat gemakkelijker mee om te kunnen gaan. Levodopa wordt gebruikt om de hoeveelheid dopamine in de hersenen te verhogen.

Hersenoperatie

Soms zijn de klachten zo hinderlijk dat medicijnen niet of nauwelijks werken. Een hersenoperatie (stereotaxie) is dan mogelijk. Dit komt vooral voor bij de wat jongere patiënten, (rond de 50), met Parkinson. Er wordt dan een hersengebied uitgeschakeld of gestimuleerd door zwakstroom waardoor bepaalde klachten verdwijnen.

Apomorfine

Als met de medicijnen de klachten niet voldoende verlichten, is de apomorfine een oplossing. Apomorfine krijg je met een injectiepen of pomp toegediend. Deze zit bij je buik.
© 2014 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is trilangst?Trilangst wordt ook wel trilfobie genoemd. Iemand met trilangst is bang om te gaan trillen in het bijzijn van anderen. A…
Spondylosis cervicalisSpondylosis cervicalisSpondylosis cervicalis is een aandoening aan het wervelkolom. Hierbij vindt er slijtage plaats aan de wervels en veroorz…
Stijve nek, oorzaken en tipsIedereen kent het fenomeen van de stijve nek. Soms schiet het er zomaar in na een werkdag of een lange reis. De medische…
Wat is de ziekte van Parkinson?Wat is de ziekte van Parkinson?Wanneer je aan dementie denkt, denk je al snel an de ziekte van Alzheimer. Bij dementie zijn er echter meerdere vormen m…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Parkinson/De_ziekte_van_Parkinson/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Parkinson ziekte"

Reactie

Horicx, 25-05-2018 11:15 #1
Enkele maanden geleden werd bij mij Parkinson vastgesteld. Dit na een jaar en vele maanden van vermoedens en veronderstelling 'dat er precies toch iets mis was'. Eerst wou ik dat zelf steeds wijten "aan die eerste verschijnselen van het wat ouder worden waarover ouderen het altijd hebben". Tot dan die ongecontroleerde trilling/beweging van rechterhand en -arm begonnen. Duidelijke 'off' en 'on' -periodes ook. Concentratieproblemen, slaapproblemen, vergeetachtigheid, trillerigheid van het ganse lichaam bij momenten, soms zwakke stem, problemen bij het schrijven,
Een aantal problemen uitten zich eigenlijk al enkele jaren eerder. Zoals mijn reukzin die het al jaren eerder, soms volledig liet afweten. Omdat ik geen ziekte vermoedde, negeerde ik het steeds gewoon en dacht ik 'dat het wel aan wat oververmoeidheid lag'.
Via medisch onderzoek, maar ook dank zij artikels/sites zoals het huidige leerde ik heel wat bij over de ziekte. Hierdoor krijg je als patiënt ook het gevoel dat er veel onderzoek rond gebeurd en men niet alleen achterblijft met een uitzichtloos probleem. Het creëert hoop en dat is toch wel belangrijk.
Goede site! In voor iedereen begrijpelijke taal!

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 08-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!