Hooikoorts en contactallergie in de auto
Het voorjaar vormt met de komst van stuifmeel en pollen en daarmee verbonden hooikoortsklachten, een steeds terugkerend probleem, ook voor automobilisten met een allergie. Maar ook door geuren en dampen van gebruikte materialen en contactallergie, kan autorijden erg belastend zijn. Autofabrikanten kunnen niet langer volstaan met het installeren van een pollenfilter.
Allergiepreventie in de auto
Alle autofabrikanten bieden weliswaar in hun nieuwe modellen een pollenfilter aan, maar gaan voor het overige toch verschillend met het probleem
allergie om. Dat geldt ook voor het testen van materialen die contactallergieën veroorzaken of die verantwoordelijk zijn voor een ongezond en belastend binnenklimaat. Maar bij een bedrijf als Mercedes pakt men deze problemen al jaren zeer serieus aan. En met succes, want het merk was de enige autofabrikant waarvan de voertuigen in 2014 een keurmerk van het Europees Centrum voor Allergie Onderzoek bezaten.
Hoe bestuurders zich kunnen beschermen tegen pollen in de auto
Stuifmeel kan in het interieur van de auto binnendringen door de luchtopeningen van de airconditioning, maar natuurlijk ook tijdens het instappen en via de kleding of het haar van de passagiers. Het is raadzaam om bij de aanwezigheid van stuifmeel in de lucht, niet te ventileren via de ramen of via het zonnedak. De buitenlucht en de door de airconditioning gerecirculeerde lucht, is op alle Mercedes-Benz personenwagens standaard gereinigd door een pollenfilter en een fijnstofvlies en is daardoor aanzienlijk minder belastend. Belangrijk is ook het onderhoud en de verzorging van het voertuig. Regelmatig reinigen met helder water en stofzuigen van het interieur zijn minstens zo belangrijk als de aanbevolen jaarlijkse omwisseling van het filter.
Allergiepreventie bij Mercedes
Allergenen noemt men natuurlijke of kunstmatige stoffen die een allergische reactie kunnen veroorzaken. Allergiepreventie vormt een integraal onderdeel van het ontwikkelproces bij Mercedes. Al vanaf het allereerste moment, van productontwikkeling tot en met de uiteindelijke productie van de auto, worden materiaalconcepten, onderdelen, alsook het volledige voertuig getest en geoptimaliseerd. Belangrijke doelstellingen daarbij zijn:
- vermindering van luchtgedragen allergenen in materialen gebruikt voor het interieur;
- een geoptimaliseerde combinatiefilter van de airconditioning met een hoge bescherming tegen stof en pollen, maar ook tegen luchtverontreinigende stoffen;
- het vermijden van contactallergenen bij de fabricage van oppervlaktematerialen.
Met name de afdelingen research, ontwikkeling en productie van het bedrijf, werken voor allergiepreventie nauw met elkaar samen. Vooral de medewerkers die zich bezighouden met interieurontwikkeling, degenen die verantwoordelijk zijn voor de airconditioning en filters en de collega's van materiaaltechnologie, onderhouden intensief contact. Voor de nodige medische expertise zorgen externe medewerkers van het Europese onderzoeksnetwerk ECARF in Berlijn.
Kwaliteit van de binnenlucht aanmerkelijk verbeterd
Mercedes-Benz houdt zich zeer intensief bezig met de kwaliteit van de binnenlucht in nieuwe modellen. Concreet gaat het daarbij om geuren en dampen van gebruikte materialen. In de afgelopen jaren is daarbij belangrijke vooruitgang geboekt. Het bedrijf bekommert zich al sinds de vroege jaren negentig van de vorige eeuw om dit thema. De concentratie van dampen uit inwendige materialen, kon sedertdien in auto’s van Mercedes met gemiddeld 70% worden verminderd. Dat werd onder meer bereikt door het optimaliseren van de gebruikte materialen en de invoering van strenge grenswaarden voor leveranciers. Ook maakt men gebruik van de diensten van proefpersonen, waarbij bijvoorbeeld sprake is van rijproeven met personen die aan ernstige astma lijden. De resultaten bevestigen dat het ook bijzonder gevoelige personen in een Mercedes goed vergaat.
Contactallergie van een heel andere orde dan schone lucht
Van een heel andere orde is uiteraard contactallergie. Materialen moeten zorgvuldig worden gecontroleerd op hun verdraagzaamheid. En om contactallergieën zoveel mogelijk uit te sluiten zijn ook dermatologische testen noodzakelijk. Zo toonde bijvoorbeeld een bepaalde textiele bekleding voor de stoelen in een allergietest afwijkingen, ofschoon de afzonderlijke inhoudsstoffen vooraf waren gecontroleerd. Men kon na enige moeite achterhalen dat een wasproces bij een leverancier niet optimaal was ingesteld en zo sporen van landbouwchemicaliën achterliet op de vezels. Na bijstelling van het reinigingsproces konden bij hernieuwde testen geen dermatologische reacties meer worden waargenomen.
Auto vrij van contactallergie is ondenkbaar en onbetaalbaar
Contactallergie is nooit helemaal te vermijden. Dat ligt vooral aan het feit dat aantal en diversiteit van allergieën gestaag toenemen. Maar dat is voor een bedrijf als Mercedes Benz veeleer een stimulans om voortdurend bij te leren en niet bang te zijn voor grote uitdagingen om het welzijn van de klant te bevorderen.
Lees verder