InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?

Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?

Zijn blauwe plekken ongevaarlijk? Als antwoord op de vraag in de titel, in de meeste gevallen is het niet gevaarlijk. De een kleurt snel en de ander nauwelijks, maar feit is wel dat niemand op pijnlijke en ontsierende blauwe plekken zit te wachten. Het is niet meer of minder dan een bloeduitstorting, officieel hematoom genaamd. De onderhuidse bloeding ontstaat op het moment dat je valt of je je stoot en krijgt totdat de plek helemaal verdwenen is, verschillende kleuren. Daarnaast kan je soms sneller blauwe plekken oplopen.

De blauwe plek

Zoals in de inleidende tekst is aangegeven ontstaat er, nadat je gevallen bent of je je gestoten hebt, een pijnlijke plek waar een bloeduitstorting ontstaat. Deze onderhuidse plek kan eventueel ook zwellen en de grootte is afhankelijk van de oorzaak, maar er ontstaat altijd een diepblauwe plek op de huid. Soms kleurt de plek zelfs tot dieppaars of zelfs zwart. Het diep gekleurde plakkaat wordt in de dagen daarna langzaam lichter van kleur en kan allerlei kleuren krijgen, totdat deze geheel verdwenen is. Verder krijgen vrouwen over het algemeen sneller blauwe plekken dan mannen deze krijgen. Met name dijen, billen en bovenarmen zijn nogal een “de klos” bij vrouwen.

Andere oorzaken

Vallen of stoten is veruit de grootste “boosdoener” als het gaat om blauwe plekken, maar er zijn nog meer oorzaken. Sommige mensen krijgen al blauwe plekken als ze een prik krijgen of een insectenbeet oplopen. Maar ook een infectie die de aanmaak van toxine in het bloed veroorzaakt kan tot een blauwe plek leiden. Verder zijn er medicijnen die blauwe plekken “bevorderen”. Het betreft medicijnen die behalve zenuwoverdracht ook de functie van bloedplaatjes remmen. Denk aan pijnstillers, rustgevende- en slaaptabletten. Een stootje van niets, wat je niet eens merkt, kan dan al tot een stevige blauwe plek leiden.

Wat in de westerse wereld niet enorm veel meer voorkomt, is een gebrek aan vitamine C. De bloedvaten worden hier meer kwetsbaar van en dit zie je nog wel eens bij oudere mensen die veel gepureerd en alsmaar opgewarmd eten tot zich nemen of jongeren met aanhoudend slechte eetgewoonten.

Vanwaar de blauwe plek?

Als je je stoot of valt beschadig je de kleine bloedvaatjes (scheuren of breken) onder de huid waar je je gestoten hebt. Deze bloedvaatjes gaan lekken en het bloed hoopt op richting het weefsel onder de huid en dat schijnt door de huid door als blauwe of blauw/zwarte plek. Binnen enkele dagen (oplopend tot zo’n twee weken) ruimt het lichaam de plekjes op en in die periode kan het plakkaat allerlei kleuren krijgen.

Gevaarlijk?

In principe zijn blauwe plekken niet gevaarlijk, wel is het zo dat kinderen die veelvuldig onder de blauwe plekken zitten, dit op kunnen lopen door gevaarlijk en onbezonnen te werk te gaan. Maar er kan ook misbruik in het spel zijn. Dit is een lastig proces, maar te belangrijk om er - bij enig vermoeden – niets mee te doen.

Spreekt voor zich dat als je bijvoorbeeld hard gevallen bent, de blauwe plek die ontstaan is, geen ernstige consequenties heeft. Echter, het is niet verkeerd om zeker te weten dat er geen andere vitale delen in het lichaam iets opgelopen hebben.

Voorkomen of genezen?

Voorkomen lukt helaas niet. Een blauwe plek, hoe pijnlijk dan ook, moet je ondergaan. Iedereen stoot zich wel eens of maakt een keer een pijnlijke val. Soms wil stromend water of een ijskompres nog wel eens wat verlichting brengen op de zere plek. Een ijskompres maak je eenvoudig door bijvoorbeeld een stukje verband nat in de vriezer te leggen.

Tot slot

Gevaarlijk is het meestal niet, maar kan behoorlijk pijnlijk zijn. Ondergaan is meestal het enige devies en wachten tot de plek gaat verkleuren en de pijn afneemt. Slik je medicijnen en heb je er geen goed gevoel bij of twijfel je of we hier wel met een “gewone” blauwe plek te maken hebben, raadpleeg dan altijd de arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blauwe plekken (hematoom), oorzaken, symptomen, behandelingBij een blauwe plek raken de bloedvaatjes in de huid beschadigd door een stomp trauma. Doordat de bloedvaatjes beschadig…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Wie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Symptomen van aantastingen van de bloedsomloopEr kunnen vele stoornissen in de bloedsomloop plaatsvinden waar de symptomen duidelijk waar te nemen zijn. Van blauwe pl…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Bronnen en referenties
  • H. Vreede - arts

Reageer op het artikel "Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?"

Reactie

Annita, 21-08-2016 13:29 #1
Een duidelijk verhaal over blauwe plekken. Toch vraag ik me af of er op den duur niet iets beschadigd in de weefsels of bloedvaten, als het keer op keer beschadigd. Ik ben slechtziend en val regelmatig, soms is de plek nog niet weg en komt de volgende er al overheen, erg pijnlijk, maar het lijkt me ook niet goed.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!