InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften - oorzaken, behandeling en vermijden van

Aften - oorzaken, behandeling en vermijden van

Aften - oorzaken, behandeling en vermijden van Aften zijn zweertjes aan het mondslijmvlies. Deze zweertjes kunnen ontstaan door verschillende oorzaken. Toch vallen aften vaak goed te vermijden en is een behandeling daarom vaak niet nodig. Het behandelen van een aft valt op verschillende manieren te doen, bijvoorbeeld met salie.

Inhoudsopgave

Aften

Aften zijn zweertjes aan het mondslijmvlies. Deze mondzweertjes kunnen variëren in grote. In Nederland heeft maar liefst twintig procent van de bevolking last van aften in meer of mindere mate. Veel mensen gaan met aften al gauw naar de dokter, terwijl dit helemaal niet nodig is. Aften zijn eigenlijk vrij onschuldig en verdwijnen meestal binnen twee weken. Toch gaan mensen naar de huisarts, omdat het er ongezond uit ziet en het pijn doet. Er zijn allerlei manieren om aften te vermijden en te behandelen. Toch zijn deze bij het grote publiek van Nederland niet of nauwelijks bekend. Veel behandelmethoden zijn dan ook niet officieel erkend, maar werken wel.

Er zijn twee verschillende soorten aften. Je hebt aften die maximaal één centimeter groot worden en heel erg ondiep blijven, maar je hebt ook aften die groter worden en die vrij diep gaan. Bij de kleine aften is wat pijn normaal en hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Bij grote aften zijn er vaak wat meer problemen, omdat dit naderhand ook een lelijke wond kan opleveren. Omdat deze grote aften dieper zitten zal je lichaam zich verder moeten herstellen. Grote aften kunnen dan ook vier weken blijven zitten totdat ze genezen zijn.

Oorzaken van aften

Aften kunnen zomaar ontstaan - door genetische aanleg - maar kunnen ook ontstaan doordat je je wang kapot hebt gebeten. Beschadigingen van de tong, wang en lippen kunnen dan ook leiden tot aften. Doordat het mondslijmvlies kapot is gegaan probeert het lichaam dit te repareren. Bij dit repareren kunnen aften ontstaan. Ook andere dingen waarbij het mondslijmvlies kapot kan gaan - zoals tanden poetsen, een over- of onderbeet en scherpe stukjes voedsel - kunnen leiden tot aften.

Een andere mogelijke oorzaak is stress. Stress zorgt er voor dat je minder geordend te werk zal gaan, maar zorgt er ook voor dat aften kunnen ontstaan. Bij stress werkt het lichaam niet optimaal en dit lokt aften uit. Aften hebben op zo een moment goed de kans om te groeien.

Een tekort aan bepaalde vitaminen kan ook zorgen voor aften. Vooral B-12 is erg belangrijk om aften te voorkomen. Bij een (groot) tekort van de vitamine B-12 verhoog je de kans op aften. Hetzelfde geldt voor foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor de juiste zuurgraad, dus wanneer je een tekort hebt krijg je eerder aften.

Andere mogelijke oorzaken zijn:
  • Infecties - meestal in of rond de mond
  • IJzertekort
  • Bepaalde (erfelijke) ziektes
  • Virussen of bacteriën in combinatie met een beschadiging
  • Een slecht immuunsysteem
  • Medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken

Behandeling aften

De behandeling van aften kan op verschillende manieren. Je kan ze in eerste instantie vermijden - waarover later meer. Mocht je onverhoopt toch al aften hebben, grote of kleine, dan zijn er diverse manieren om van aften af te komen. Vaak zal je voor een behandeling naar een huisarts moeten. De huisarts bepaalt dan of er een plaatselijke (lokale) behandeling plaats vindt of dat er een algehele behandeling plaats vindt met medicijnen.

De lokale behandeling gaat altijd gepaard met zalf. Deze zalf moet dan op de aften gesmeerd worden om zo de aften te verhelpen. Dit werkt slechts voor de aften die behandeld worden met zalf, waardoor het niet nuttig is als je veel aften hebt. Vandaar dat er ook een algehele behandeling is. Deze behandeling is zonder zalf, maar met medicijnen. Je zal dan medicijnen krijgen tegen de aften. Dit medicijn werkt tegen alle aften.

Een andere - niet officiële - methode om van aften af te komen is om op wat salie te kauwen. Salie heeft van zichzelf een enorm vieze smaak, maar werkt goed tegen aften. Je moet eerst op een vers blaadje kauwen. Zodra je dit blaadje goed kapot hebt gekauwd moet je het een tijdje op de aft laten liggen. Na verloop van tijd - dit kan een dag duren - verdwijnt de aft vanzelf. Mocht je heel veel aften hebben dan is dit niet altijd een ideale manier, omdat je dan een enorm vieze smaak in je mond houdt.

Zorg er voor dat je de aften niet aanraakt, op zo min mogelijk manieren. Op die manier bevorder je snel herstel.

Ook spoelen met bijvoorbeeld kamille-thee kan helpen. Ook bessensap en opgelost zout (in water) kunnen helpen tegen aften. Spoel dan ongeveer drie keer per dag en houd dit vol. Op die manier zullen vanzelf de aften verdwijnen.

Vermijden van aften

Aften vermijden is makkelijker dan aften behandelen. Het vermijden van aften kan vrij gemakkelijk door goed te letten op de juiste voeding. Ook letten op goede verzorging van je gebit is belangrijk.

Een aantal tips om aften te vermijden:
  • Bijt niet op je wang, lip of tong
  • Flos goed en poets je tanden - gebruik niet een té harde tandenborstel
  • Zorg voor een juist voeding met genoeg ijzer, vitamine B-12 en foliumzuur
  • Breng balans in je leven en zorg voor minder stress
  • Gebruik andere geneesmiddelen wanneer dit nodig is
© 2014 - 2019 Mattie010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren & oorzaak en behandelingAften of afteuze zweren zijn kleine, pijnlijke kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies (orale mucosa). Er kan één…
Wat zijn aften? Kleine mondzweertjesAften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Aften worden ook wel mondzweertjes genoemd. De aften kunnen voork…
Aften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften zijn pijnlijke zweertjes die in de mond voorkomen. Ze zijn rond of ovaal van vorm en zijn rood van kleur, met een…
Aften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften in de mond of aften op de tong is een vervelende klacht. Wat zijn aften, zijn aften besmettelijk en wat is de oorz…
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidarts.info/documents/?id=196
  • http://www.huidinfo.nl/aften.html
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/aften.htm

Reageer op het artikel "Aften - oorzaken, behandeling en vermijden van"

Infoteur: Mattie010
Laatste update: 04-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!