InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van migraine?

Last van migraine?

Last van migraine? Migraine is een hersenaandoening waar veel mensen last van hebben. De hoofdpijnaanvallen kunnen van mild oplopen tot ernstig en het leefgenot danig verstoren. Zeker in combinatie met ernstige misselijkheid en overgeven. Veelal in combinatie met overgevoeligheid voor licht en geluid en sommige mensen hebben zelfs uitvalverschijnselen. Er is een enorme diversiteit als het gaat om de zwaarte van de aanval. Kan je er wat aan doen en zo ja wat?

Migraine, wat is het?

Migraine is afkomstig van het Griekse woord hemicrania wat halve schedel wil zeggen. Het is een neurovasculaire aandoening (neurovasculaire systeem is de gezamenlijke benaming voor hersenen, zenuwstelsel en hart- en vaatstelsel).

Er zijn verschillende vormen van migraine. De “gewone” vorm is er meestal een die gepaard gaat met zware hoofdpijn. Niet zelden aan één kant van het hoofd. De hoofdpijn verloopt in fases en is vaak bonzend en kloppend. Voor veel mensen gaat het samen met misselijkheid en soms moet men ook overgeven. Hel licht wordt vaak niet goed verdragen, evenals (omgevings-)geluiden. Sommige mensen krijgen een soort “waarschuwing” in de vorm van lichtflitsen, een droge mond of redelijk plots opkomend concentratieverlies of overgevoeligheid voor geuren.
De basis ligt in het gegeven dat bloedvaten opzwellen en zich verwijden, om zich daarna weer te vernauwen. Pijnvezels (in de bloedvaten) worden geprikkeld en de zenuwen rondom de bloedvaten komen in actie, door een soort chemicaliën af te scheiden richting de hersenen.

Oorzaak

Strikt genomen is er geen eensluidend antwoord te geven over de oorzaak. De oorzaak is feitelijk onbekend, maar dat neemt niet weg dat men wel in bepaalde richtingen denkt. Zo is een bekende dat er een verandering in de bloedtoevoerplaats zou vinden als oorzaak benoemd. Hoewel oorzaak, ook een verandering in de bloedtoevoer vindt niet zomaar plaats.

Erfelijkheid speelt bij migraine een rol, maar gaat in veel gevallen samen met omgevingsfactoren. Denk hierbij aan hormonen, de menstruatieperiode en de overgang. Mogelijk dat daarom meer vrouwen dan mannen last hebben van migraine.
Maar ook sterke weersveranderingen kunnen een rol spelen, voeding kan invloed hebben en een sterk veranderd slaappatroon.
Een plotselinge sterke toename van lichaamsbeweging, hoe goed dit ook is voor het lichaam, kan een migraine aanval tot gevolg hebben en natuurlijk kan stress een rol spelen.

Behandeling

Als er een combinatie van symptomen een rol spelen of de klachten worden erger, dan is het raadzaam een arts te contacten, tot die tijd kan paracetamol nog wel eens wat verlichting brengen.

"Alle wezens zijn bang voor pijn en vrezen de dood. Verplaats u in hun situatie en laat hen met rust." Boeddha

Er zijn ook medicijnen (uit de groep triptaten) die voorgeschreven kunnen worden. Verder kan er gekeken worden naar het voedingspatroon en zijn er oefeningen die soms verlichting kunnen brengen. 115858 Als het erger wordt, is het daglicht vermijden of zelfs in een geheel geblindeerde kamer gaan liggen, een omgeving die gewenst is.
Verder kan het belangrijk zijn dat je goed kijkt naar het moment dat de migraine aanval ontstaat. Een soort dagboek bijhouden wil nog wel eens inzicht geven en zo kan je gezicht de mogelijke veroorzaker “aanpakken”. Spreekt voor zich dat de natuurlijke geneeskunst ook mogelijkheden kent. De voetreflextherapeut of de acupuncturist kan mogelijk helpen in het naar boven halen van de oorzaak en deze aansluitend mee proberen weg te nemen.

Tot slot

Migraine lijkt zo alledaags, maar als je regelmatig een aanval hebt, kunnen deze je leven behoorlijk beïnvloeden. Blijf er dus niet mee rondlopen en probeer minimaal de oorzaak te achterhalen (eventueel met hulp) en deze aansluitend aan te pakken. Garanties worden niet gegeven, maar dat kan niemand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
Bronnen en referenties
  • H. Vreede - arts

Reageer op het artikel "Last van migraine?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!