InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niet diep kunnen ademen of geen lucht meer krijgen

Niet diep kunnen ademen of geen lucht meer krijgen

Niet diep kunnen ademen of geen lucht meer krijgen Kun je opeens niet meer diep ademen? Voelt het alsof je niet genoeg lucht meer krijgt? Ontdek wat hiervan de oorzaken kunnen zijn en wat je eraan kunt doen.

De klachten

Je kunt niet diep ademen. Het is net of je longen niet volledig vol raken met zuurstof. Het kan zijn dat je veel gaapt. Je hebt het idee dat je over een 'ademdrempel' heen moet raken om weer lucht te krijgen, maar dat lukt niet. Het kan zijn dat je veel zucht of de behoefte voelt om veel te zuchten.

Hoe kom je aan deze ademhalingsproblemen en - nog belangrijker - hoe kom je ervan af?

Mogelijke oorzaken

Conditie - Sommige mensen hebben de klachten op het moment dat ze minder of juist meer gaan sporten. Vaak wordt de klacht met hardlopen gehoord, maar andere sporten kunnen ook een rol spelen. Je gaat met intensief sporten op een andere manier ademhalen dan dat je normaal in rust doet. Je lichaam moet hieraan wennen.

Stress/hyperventilatie - In periodes van stress en als je last hebt van hyperventilatie kan je ademhaling hierdoor beïnvloed worden. Als je vaker last hebt van ademhalingsklachten, kun je hierdoor ook nog meer last krijgen omdat je bang bent dat je niet meer genoeg lucht krijgt.

Je buik inhouden - Ben je iemand die je buik inhoudt als je zit of staat, omdat je je onzeker voelt over je figuur? Laat dit gaan (in elk geval tijdens een periode van slecht ademen). Je geeft jezelf door dit te doen namelijk een oppervlakkige ademhaling via je borstkas. Dit kan hyperventilatieklachten geven, ook op momenten dat je geen stress hebt. Ook (te) strak ondergoed of figuurcorrigerende slips of body's kunnen dit effect hebben.

Het is effectiever om wat aan je gewicht te doen om je zekerder te voelen dan om je lichaam steeds iets tegennatuurlijks te laten doen dat kwalijke effecten heeft. Lees voor tips de special over slim afvallen en onthoud: je buik wordt niet minder van hem inhouden, maar je ademhaling wel.

Snelle oplossingen

  • Blijf rustig - Het heeft geen zin om extra adem te proberen te halen, uit paniek te weinig lucht te krijgen. Je lichaam zal altijd automatisch genoeg zuurstof binnenhalen.
  • Verbeter je houding - Soms helpt het al om goed rechtop te zitten of staan, schouders recht, rug recht.
  • Forceer niets - Als je probeert dieper te ademen, zal dit averechts werken. Je krijgt er niet opeens meer lucht door en kunt hierdoor soms zelfs in paniek raken en wat duizelig worden.
  • Leer goed ademen - Je kunt jezelf ademhalingsoefeningen aanleren. Ga bijvoorbeeld liggen of staan en breng je handen naar je buik. Adem in door je neus (niet te diep, maar zo normaal mogelijk) en tel tot drie. Laat je handen naar voren komen doordat je buik uitzet. Adem uit, zo lang als je kunt, maar minimaal vier tellen (liefst vijf of zes). Herhaal dit tot je jezelf rustig voelt worden en je het gevoel hebt dat je ademhaling normaliseert.
  • Probeer uit te ademen - Als je probeert langer uit te ademen in plaats van te 'happen naar lucht', heb je meer kans dat je ademhaling snel normaliseert. Merk je dat je toch naar lucht hapt, ga terug naar goed leren ademen en herhaal de oefening zo vaak als nodig is.

Wanneer naar de dokter?

Blijven de klachten aanhouden, ook nadat je goed blijft ademen? Misschien is er meer aan de hand. Bezoek de huisarts of, in geval van stress, kijk naar een oplossing voor je stressklachten.
© 2014 - 2018 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bewust of onbewust ademhalenBewust of onbewust ademhalenEen mens kan een tijdje zonder drank en voedsel maar niet zo lang zonder adem. Ademhaling is belangrijk om ons bloed via…
Forced Expiration Technique, ademtherapieForced Expiration Technique, ademtherapieAdemtherapie is soms nodig wanneer de ademhaling te snel of te oppervlakkig is. Een onderdeel van ademtherapie is een zu…
Het hoe en wat van ademhalenWat is de ademhaling nou precies? En hoe komt het, dat als het ademen stopt, het hart dan ook stopt. Wat gebeurt er met…
Ademen bij zingenEen van de belangrijkste dingen bij zingen is ademen. Er zijn verschillende soorten ademhaling, maar als we zingen maken…
Overdruk/onderdrukverwondingenTijdens het duiken komt er een enorme druk op je lichaam terecht. Niet alleen de luchtdruk, die we hier ook hebben, maar…

Reageer op het artikel "Niet diep kunnen ademen of geen lucht meer krijgen"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 05-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!