InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het hoe en wat van ademhalen

Het hoe en wat van ademhalen

Wat is de ademhaling nou precies? En hoe komt het, dat als het ademen stopt, het hart dan ook stopt. Wat gebeurt er met de ademhaling als we hoesten, niezen of hikken? Ik heb een aantal feiten over de ademhaling beschreven.

Wat wordt er verstaan onder ademhaling

Onder de ademhaling verstaan we het proces van inademig en uitademig waarbijzuurstof wordt opgenomen in het lichaam en waarbij koolstofdioxide wordt afgegeven. Via de ademweg kan er verse lucht in del ongen stromen; de inademig.
De ademhalingsorganen hebben tot taak:
  • zuurstof uit de lucht opnemen
  • het bloed van zuurstof voorzien
  • koolzuur uit het bloed te verwijderen
  • koolzuur aan de lucht af te geven

In verse lucht zit ongeveer 20 % zuurstof. Het lichaam heeft die zuurstof nodig om te kunnen werken. In de longen haalt het bloed de zuurstof uit de lucht en vervoert het naar alle delen van het lichaam. Afvalstoffen uit het lichaam, zoals koolzuur, worden door het bloed weer meegenomen naar de longen en kunnen via het uitademen het lichaam weer verlaten.

Verschillen tussen de neus- en de mondademhaling

Bij inademing door de neus wordt de ingeademde lucht gezuiverd, verwarmd en bevochtigd. Hierdoor blijven stofdeeltjes en micro organismen die in de lucht zweven in het neusslijmvlies hangen. Door bewegende trilharen van dit slijmvlies wordt het slijm met de stofdeeltjes en dergelijke weer naar buiten gewerkt.
Bij de mondademhaling is dit niet zo omdat de mond de functies van de neus mist en je zo bij deze manier van inademing alles in de longen terecht komt wat er niet in hoort te zitten.

Wat is een vitale funtie

Vitale functies zijn de functies die er zorg voor dragen dat men leeft, dit zijn dus de levensfuncties. Indien één van deze functies ( bewustzijn, ademhaling, circulatie) ontbreekt of is verstoord, is het leven diekt in gevaar.

Waarom ademhalen één van de drie vitale functies is

Zonder zuurstof is er geen leven. Doordat viaademhalen zuurstof naar alle delen van het lichaam wordt vervoert kunnen deze organen werken. Wanneer de zuurstoftoevoer stopt of belemmert raakt, raakt de reservehoeveelheid in het lichaam op. De hersenen reageren het eerst, er treedt langzaam bewustzijnverlies op. het hart blijft nog even door pompen. Maar naar mate de ademstilstand langer voortduurt zal ook het hart, door gebrek aan zuurstof, tot stilstand komen en daarmee ook de circulatie. We moeten dus ademen om te kunnen leven.

Hoe komt het dat je steeds weer gaat ademen

Het ademen gebeurt door een prikkel vanuit het ademhalingscentrum in het verlengde merg van de hersenstam die de ademhalingsspieren laat samentrekken om in te ademen. Het ademhalen gebeurt door onwillekeurige spieren, je hebt er geen invloed op.

Hoe komt het dat je nauwelijks kan praten na een zware lichamelijke inspanning

Na inspanning is er meer zuurstof nodig en ademen we sneller. Doordat we sneller ademen stroomt de uitgeademde lucht ook sneller langs je stembanden waardoor je moeilijker geluid kan maken.

Wat gebeurt er in het lichaam als je moet hoesten.

Wanneer het slijmvlies van de luchtpijp en de bronchiën wordt geprikkeld, sluit de stemspleet. De lucht in de longen komt nu door de uitademingsspieren onder druk te staan. Doordat de stemspleet plotselingopen gaat, stroomt de lucht met een soort explosie naar buiten. Hierbij worden slijm en andere ongerechtigheden meegenomen.

Wat gebeurt er in het lichaam als we hikken

Hierbij gaat het middenrif plotseling samentrekken, waardoor lucht in de longen wordt gezogen. De stemspleet sluit zich, en de snelle, plotseling gestopte inademig veroorzaakt het bekende hikgeluid. Je kunt de hik krijgen door een rechtstreekse prikkeling in de keelholte of het middenrif zoals bij haastig eten of drinken. Soms ook zomaar.

Wat gebeurt er in het lichaam als we niezen

Hierbij gebeurt ongeveer hetzelfde als bij het hoesten. Nu wordt echter het neusslijmvlies van de neusholte geprikkeld. Meestal wordt de stemspleet niet helemaal gesloten en wordt de lucht met een soort explosie door de neus uitgeademd.

Wat gebeurt er in het lichaam als we snurken

Snurkgeluiden ontstaan door een vernauwing in de luchtweg. Door deze vernauwing ontstaat er bij het inademen een onderdruk in de keel waardoor het zachte gehemelte en de huig, de tong en de wanden van de keelholte naar elkaar toe gezogen worden en gaan trillen, dit veroorzaakt het snurkgeluid.
Gerelateerde artikelen
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
De ademhaling als medicijnDe ademhaling als medicijnVeel mensen hebben vage medische klachten zonder dat ze zich realiseren dat ze dit te danken hebben aan een verkeerde ma…
Snurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandelingSnurken: oorzaken, wat kun je er zelf aan doen, behandelingOngeveer vijfentwintig procent van de mannen en vijftien procent van de vrouwen snurkt. Snurken is een ander woord voor…

Reageer op het artikel "Het hoe en wat van ademhalen"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 20-08-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!