InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Weefselexpansie, oprekken van de huid

Weefselexpansie, oprekken van de huid

Weefselexpansie, oprekken van de huid Weefselexpansie is een methode die in de plastische chirurgie wordt toegepast. Hierdoor kan littekenweefsel, een oude tatoeage, huiddefecten en sterk behaarde huid behandeld worden. Ook wordt weefselexpansie ingezet na een borstamputatie. In dit geval noemen we het een borstreconstructie. Er wordt gebruik gemaakt van een weefseloprekker of tissueexpander. Dit is een ballonnetje dat onder de huid wordt aangebracht. Daarna wordt frequent het ballonnetje gevuld met een zoutoplossing. Hierdoor rekt de huid in een periode van enkele weken tot enkele maanden.

Wat is een weefselexpansie?

Bij een weefselexpansie wordt de huid opgerekt, om daarmee een huiddefect goed te laten sluiten. Op deze manier wordt een litteken voorkomen of worden littekens opgeschoven, zodat ze niet zichtbaar zijn. Ook wordt weefselexpansie gebruikt voor het maken van een borst, wanneer een borst geamputeerd is. Soms wordt weefselexpansie ingezet om tatoeages te verwijderen. Ook kan de huid opgerekt worden om daarmee extra huid te creëren, met als doelstelling een huidtransplantatie. Ook littekenweefsel na amputatie kan goed met weefselexpansie behandeld worden. Daarnaast kan weefselexpansie gebruikt worden voor de behandeling van sterk behaarde gebieden zoals tierfell naevus (een sterk behaarde moedervlek ) of het weerwolfsyndroom. Weefselexpansie valt onder de plastische chirurgie.

Weefseloprekker, tissueexpander

Voor het oprekken van de huid wordt gebruik gemaakt van een weefseloprekker of tissueexpander. Deze bestaat uit een ballon van plastic dat door middel van een ventieltje kan worden gevuld met vloeistof. Hierdoor wordt de ballon groter en rekt de huid uit. Uiteraard wordt de ballon niet in één keer gevuld, hierdoor zou de huid scheuren. Het vullen gebeurt stapje voor stapje, vaak één tot tweemaal per week. De ballon wordt met een zoutoplossing gevuld. Dit noemen we ook wel fysiologisch zout.

Operatie

Vaak wordt het ballonnetje onder narcose aangebracht, soms is een plaatselijke verdoving mogelijk. Dit hangt af van de plaats waar de ballon komt te zitten. Er wordt een snede in de huid gemaakt, waaronder de ballon wordt aangebracht. De ballon wordt vlak naast het huiddefect aangebracht, zodat de erboven liggende huid voldoende wordt opgerekt. De arts zal de wonden eerst laten genezen voordat men begint men het opvullen van de ballon, omdat anders de wonden weer openspringen. Nadat de wonden genezen zijn wordt de ballon gevuld met een zoutoplossing, Dit gebeurt via een naald die in de vulopening wordt gebracht. De vulopening bevindt zich onder de huid. Ook kan het ventiel verbonden zijn met een slangetje dat zich boven de huid bevindt. Om de ballon aan te brengen is vaak ziekenhuisopname nodig. Deze duurt enkele dagen tot een week, afhankelijk van het te behandelen gebied en de wondgenezing.

Hoe lang duurt het?

Het opvullen van de ballon gaat niet in één keer: hierdoor zou de huid te snel oprekken en scheuren. Gemiddeld wordt één tot tweemaal per week de ballon bijgevuld. Soms is de frequentie nog minder. In totaal duurt het bijvullen en het oprekken van de huid enkele weken, vaak twee tot vier maanden. Daarna is de huid voldoende opgerekt en wordt de ballon operatief verwijderd. In bepaalde gevallen blijft de ballon aanwezig, zoals bij een borstreconstructie.

Bijwerkingen en resultaten

Tot enkele uren na het bijvullen van de ballon kan er een duidelijke zwelling aanwezig zijn. Deze zwelling neemt geleidelijk aan af. Ook kan er wat irritatie of ongemak aan de huid ontstaan. Over het algemeen wordt een weefselexpansie door de meeste mensen goed verdragen. Toch kan het voorkomen dat de ballon niet meer goed verdragen wordt. De weefselexpansie moet dan voortijdig worden afgebroken. In enkele gevallen gaat de ballon lekken. Het is dan nodig de ballon te verwijderen. Deze kan niet blijven zitten! In deze gevallen zal de gehele behandeling weer opnieuw uitgevoerd moeten worden.

Het resultaat is vaak bevredigend. Maar net als met alle andere behandelingen kunnen de resultaten tegenvallen of een onverwachte wending nemen. Zo kan de huid scheuren, kunnen er bloedingen ontstaan of kan weefsel afsterven. Ook kan er een infectie ontstaan. Soms is het nodig om een tweede behandeling te starten. In andere gevallen zullen er extra littekens gevormd worden. Ook zullen er altijd littekens achter blijven, die niet te behandelen zijn.

Vergoeding door de zorgverzekeraar

In gevallen waar medische noodzaak is, wordt weefselexpansie door de zorgverzekeraar vergoedt. In geval van het verwijderen van tatoeages is er vaak geen sprake van medische noodzaak. De kosten voor weefselexpansie kunnen daardoor geheel of gedeeltelijk voor de patiënt zelf zijn. Informeer vooraf naar de kosten en de vergoedingen. In geval van borstreconstructie, littekenbehandeling of medische huidtransplantatie worden de kosten volledig vergoedt.
Gerelateerde artikelen
Tatoeage laten weghalenTatoeage laten weghalenEen tatoeage heb je meestal voor eeuwig, dat is in ieder geval de gedachte die je hebt als je hem laat zetten. Maar wat…
Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd is een abnormale reactie van de huid van overmatige vorming van littekenweefsel. Het kan ontstaan door verschille…
Spijt hebben van je tattooTattoos zijn hot, vooral bij vrouwen is de trend om een tatoeage te laten zetten de laatste jaren flink toegenomen. Wat…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
Informatie over tatoeagesTegenwoordig hebben veel mensen een tatoeage. Een tatoeage zetten is een keuze voor je leven. Wat houdt een tatoeage all…
Bronnen en referenties
  • http://jolythgoe.blog.com/2012/05/26/tissue-expander-surgery/
  • http://www.eplasty.com/index.php?option=com_content&view=article&id=332&catid=170:volume-09-eplasty-2009&Itemid=121
  • http://shortnotesinplasticsurgery.wordpress.com/2011/12/16/chapter-19-tissue-expansion/

Reageer op het artikel "Weefselexpansie, oprekken van de huid"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!