InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acanthamoeba keratitis: een pijnlijke ooginfectie

Acanthamoeba keratitis: een pijnlijke ooginfectie

Acanthamoeba keratitis: een pijnlijke ooginfectie Acanthamoeba keratitis is een zeldzame ooginfectie die veroorzaakt wordt door de Acanthamoebe. Dit is een amoebe die in waterige omgevingen aanwezig is. Vooral dragers van contactlenzen lopen een groter risico op het oplopen van een Acathamoeba keratitis. Dit soort hoornvliesontsteking is heel pijnlijk en kan heel moeilijk behandeld worden. De symptomen van de Acanthamoeba keratitis worden vaak verward met andere ooginfecties waardoor de juiste behandeling en diagnose vertraging oplopen.

Wat is Acanthamoeba keratitis?

Acanthamoeba keratitis is een zeldzame vorm van hoornvliesontsteking veroorzaakt door een amoebe. Een amoebe is een ééncellige vormveranderlijke parasiet, protozo, die zich voortbeweegt door middel van protoplasma-uitstulpingen van het cellichaam en zich voortplant door insnoering zonder mitoseverschijnselen. Deze organismen zijn meestal terug te vinden in besmette waterbronnen zoals onder andere leindingwater, rioleringswater en vervuilde grondwater. Acathamoeba veroorzaakt meestal geen ziekte maar kan in sommige gevallen zorgen voor ernstige infecties.

Symptomen van Acanthamoeba keratitis

  • conjunctivitis
  • rode en ontstoken ogen
  • pijnlijk ogen
  • waterige ogen
  • irritatie en gevoel alsof er iets in het oog zit
  • ringvormige zweren rond het hoornvlies
  • het hoornvlies vertoont een troebele zone met een wit infiltraat
  • wazig zicht
  • photofobie of overgevoeligheid voor het licht
  • cornea oedeem (vochtophoping)
  • oogulcers (open wonden die niet genezen)
  • vaak verminderd zicht en in ernstige gevallen blindheid

Diagnose

De diagnose wordt gesteld door middel van een oogonderzoek en een staalname met een laboratorium onderzoek.

Behandeling

Acanthamoeba keratitis is heel moeilijk te behandelen. Deze vorm van hoornvliesontsteking vergt een intensieve en therapeutische behandeling. Antibiotica is meestal zinloos omdat de Acanthamoeba keratitis resistent is tegen antibiotica en veel medicatie. De meest toegediende medicatiesoorten zijn onder andere diamines, imazolem en antiseptica. Oogdruppels zoals chloorhexidine digluconaat 0,02% hebben een goede werking. In de ergste gevallen zal een hoornvliestransplantatie nodig zijn. De behandeling kan tot één jaar duren.

Preventieve maatregelen

  • Dragers van contactlenzen zouden het dragen van lenzen moeten vermijden onder de douche en in het zwembad. Ook het dragen van contactlenzen in een warm bad kan leiden tot Acanthamoeba keratitis.
  • Het is aangeraden om altijd de handen te wassen bij het inbrengen en verwijderen van de contactlenzen.
  • Gebruik regelmatig de reinigingsoplossing voor de lenzen en zorg hierbij dat de oppervlaktes van de lenzen goed in contact komen met oplossing om eventuele organismen te verwijderen.
  • Berg de lenzen iedere nacht in een desinfecterende oplossing.
  • Contactlenzen mogen nooit gewassen of gespoeld worden met leidingwater.
  • Was en steriliseer de opbergdoosjes voor de contactlenzen wekelijks.
  • Vervang de lenzen elke 1 tot 3 maanden indien mogelijk.
  • Als er een infectie optreedt, moet er onmiddellijk medische behandeling opgezocht worden om blijvende schade te voorkomen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom contactlenzen wassen met kraanwater gevaarlijk isWaarom contactlenzen wassen met kraanwater gevaarlijk isLenzenvloeistof is er met een reden. Het reinigt de contactlenzen en voorkomt oogontstekingen door vervuiling van de len…
Fungale keratitis: Hoornvliesontsteking door schimmelsFungale keratitis: Hoornvliesontsteking door schimmelsFungale keratitis is een hoornvliesontsteking veroorzaakt door schimmels. Er zijn veel verschillende schimmels die de co…
Keratitis: Ontsteking van het hoornvlies in het oogKeratitis: Ontsteking van het hoornvlies in het oogHet hoornvlies is het heldere, koepelvormige weefsel aan de voorkant van het oog dat de pupil en iris bedekt. Door een i…
Hoornvlieszweer (Cornea ulcus): OogaandoeningHoornvlieszweer (Cornea ulcus): OogaandoeningHet hoornvlies is het transparante weefsel aan de voorkant van het oog. Een hoornvlieszweer is een open wonde in de buit…
Ooginfecties door bacteriën, schimmels en virussenOoginfecties door bacteriën, schimmels en virussenAls bacteriën, schimmels en virussen in en rond de oogbol terechtkomen, veroorzaken ze een ooginfectie. Een ooginfectie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Petrblack, Pixabay
  • Erasmusmc.swabid.nl/node/146810
  • www.ntvg.nl/artikel/acanthamoebe-keratitis
  • Nl.265healt.com/condition-treatments/eye-vision-disorders/1002137936.html#.VBCjOPnV-RY

Reageer op het artikel "Acanthamoeba keratitis: een pijnlijke ooginfectie"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 21-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zeldzame aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!