InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Heeft u last van nachtelijke transpiratie?

Heeft u last van nachtelijke transpiratie?

Nachtelijk transpireren, of makkelijker gezegd: zweten, is een erg vervelende aandoening waar veel mensen last van hebben. U wordt 's nachts wakker en alles is vochtig en klam van het zweet. Het is een naar en vies gevoel en het verstoord ook nog is uw nachtrust. Het nachtelijk transpireren is een veel voorkomende klacht bij mensen. Zweten is een automatisch en ongeregeld proces van het lichaam. Maar voordat u het nachtelijk transpireren kan tegengaan, moet u eerst de oorzaak ervan weten. Er zijn veel verschillende oorzaken voor het nachtelijk transpireren. Lees snel verder om meer te weten te komen over het nachtelijk transpireren.

Wat is nachtelijk zweten?

Nachtelijk zweten is vervelender dan normaal zweten doordat uw nachtrust verstoord wordt. Bij nachtelijke zweten heeft u in extreme maten last van overmatige transpiratie over het gehele lichaam. Vooral het voorhoofd, de hals, borst en rug raken bezweet. In het algemeen is het nachtelijk zweten een meer voorkomend beeld bij de man dan bij de vrouw. Nachtelijk zweten is in de meeste gevallen onschuldig maar het kan ook betekenen dat er iets aan de hand is. Om erachter komen wat de oorzaak is van het nachtelijk transpireren, zal de arts nagaan of het gaat om uitwendige factoren, of om een fysiek medisch probleem.

Zweten is een belangrijk proces van het lichaam. Het zorgt voor een goede temperatuur van het lichaam. Als uw lichaamstemperatuur te hoog is, kan het proces van zweten uw lichaam laten afkoelen. Ook zorgt het zweten ervoor dat afvalstoffen uit uw lichaam gaan. Zweet wordt via de zweetklieren in het lichaam aangemaakt. Gemiddeld zweet een persoon 1 liter per dag.

Oorzaken nachtelijk weten

  • Warme omgeving: Nachtelijk zweten door een te warme omgeving is een veel voorkomende oorzaak. Dit kan komen door te warm beddengoed, warm weer of door een te hoge verwarmingstemperatuur.
  • Nachtkleding: De kans op nachtzweten neemt toe bij het dragen van synthetische nachtkleding doordat dit geen goed ademde stof is.
  • Lichamelijke inspanning voor het slapen gaan: Als u gaat sporten wordt het lichaam warmer en als u vlak daarna gaat slapen kan het lichaam niet goed afkoelen.
  • Voeding: Bepaalde dranken en eten bevatten stoffen die het nachtelijk zweten kunnen veroorzaken. Vooral alcohol en gekruide spijzen zorgen hiervoor.
  • Stress en angs: Bij angst en stress wordt adrenaline aangemaakt. Adrenaline is een hormoon die er o.a. voor zorgt dat de hartslag en bloeddruk hoger worden. Doordat het lichaam hierdoor net iets harder moet werken, kunt u het warmer van waardoor u gaat zweten.
  • Koorts: Als u koorts heeft is uw lichaamstemperatuur hoger dan normaal en moet worden afgekoeld. Dit doet het lichaam door een proces van zweten.
  • Hormonale schommelingen: Vrouwen kunnen in de overgang last hebben van opvliegers. U krijgt het dan in een keer erg warm en begint te zweten.

Nachtelijk zweten kan ook de oorzaak zijn van verschillende ziektes:

  • Slaapapneu
  • Diabetes
  • Tuberculose
  • Besmetting met HIV
  • Hypofyse aandoeningen
  • Schildklier aandoeningen
  • Ziekte van Hodgkin
  • Aandoening aan de bijnieren

Tips bij nachtelijk zweten

  • Er zijn verschillende manieren om het nachtelijk zweten tegen te gaan:
  • Vermijd of verminder alcohol en gekruid voedsel
  • Draag geen synthetische nachtkleding of ondergoed
  • Gebruik beddengoed van katoen
  • Gebruik katoenen molton onderlaken om uw matras te beschermen
  • Neem geen latex matras of waterbed, want deze zijn minder vochtregulerend
  • Zorg voor een gekoelde kamer door ramen open te zetten en/of gebruik te maken van een airconditioning of een ventilator
  • Drink iets kouds voordat u gaat slapen
  • Douche voor het slapen gaan met koud water
  • Als nachtzweten een bijwerking is van uw medicijnen vraag dan bij de huisarts om eventuele andere medicijnen
  • Was uw pyjama nadat u veel gezweet hebt en trek een schone pyjama aan
© 2014 - 2019 Anneliesvdb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nachtelijk transpireren: oorzaken van zweten in je slaapNachtelijk transpireren of simpelweg zweten in je slaap kan veel verschillende oorzaken hebben. Het kan voortkomen uit e…
Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Nachtelijk transpireren of zweten tijdens je slaap kan verschillende oorzaken hebben. Als je af wilt van nachtelijk zwet…
Nachtelijk zweten: oorzaken & behandeling van nachtzwetenNachtelijk zweten: oorzaken & behandeling van nachtzwetenWie 's nachts nogal veel zweet kan zijn slaap ernstig verstoord zien. Nachtelijk zweten kan dan ook vaak leiden tot slaa…
Gezondheid: NachtzwetenGezondheid: NachtzwetenWe zweten allemaal, dat is niets nieuws en zo ook tijdens de nachtelijke uren. Zweten is niet verkeerd, hoewel we het ni…
Nachtzweten, waardoor ontstaat het nachtelijk transpireren?Nachtzweten, waardoor ontstaat het nachtelijk transpireren?De meeste mensen hebben het al wel eens mee gemaakt, je wordt 's nachts wakker en blijk je helemaal nat van het zweet te…

Reageer op het artikel "Heeft u last van nachtelijke transpiratie?"

Infoteur: Anneliesvdb
Gepubliceerd: 19-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!