Gezond werken achter de computer

Gezond werken achter de computer De hele dag achter de computer, ook met een goede werkhouding, is uiteindelijk niet goed. Toch kruipen we druk druk druk als we zijn, vaak erg lang achter de computer en kijken nauwelijks hoe we zitten. Er moet zoveel en zo snel, dus even wat dingen afmaken en voor je het weet ben je een dagdeel verder. Dat kan anders en omwille van je eigen gezondheid, moet het anders. Hoe kan je dit nu vormgeven?

Houding

Er zijn maar weinig mensen die continu de juiste werkhouding hanteren. Je gaat eens verzitten, je toetsenbord verschuift ietwat of je draait je hoofd, omdat iemand tegen je praat of je iets hoort. Nu gaat het niet om details, maar om de grote lijn. Als je over het algemeen wel de juiste houding hanteert, dan doe je het wel goed. Dan voorkom je RSI klachten, een pijnlijke onderrug of nekklachten. Spreekt voor zich dat je er dan nog niet bent, maar het is wel een basis.

Hoe is die beste houding dan?

Enkele richtlijnen die eenvoudig in te stellen zijn:
  • Ga rechtop, met rechte rug én steun in de rug, zitten. Je hoofd in het verlengde van je wervelkolom.
  • Je armen in een hoek van 90 graden op het toetsenbord. De ideale hoogte van het bureau ligt tussen de 67 en 72 cm.
  • Om de armleuningen op de goede hoogte te hebben, moet je je rechterhand op je rechterschouder leggen. De punt van de elleboog moet de goede hoogte zijn voor de armleuning. Doe hetzelfde met de andere arm (dit kan ietwat afwijken). Heeft je stoel geen armleuningen, dan is het aan te raden wat dichter bij de tafel te gaan zitten. Zo kunnen je onderarmen rusten op de tafel.
  • Je benen in een hoek van 90 graden en je voeten mogelijk op een plateautje als ze de grond dan niet halen.
  • Recht vooruit kunnen kijken en dus niet de nek naar beneden “knikken” is de ideale houding. Als je (laptop) scherm te laag staat dan zijn daar wel wat oplossingen voor. Speciale houders kunnen het scherm op de juiste hoogte brengen.
  • De afstand van hoofd tot beeldscherm zit tussen de 50 en 65 cm.

Bron: FirmBee, PixabayBron: FirmBee, Pixabay

Overige randvoorwaarden voor een correcte houding

De muis

Het klinkt zo nietszeggend, maar dat is het niet. Een muis moet wel degelijk een juiste maat hebben. De meeste muizen hebben ook ongeveer dezelfde maat, maar soms zijn ze kleiner. Dit kan handiger bij een laptop zijn als je deze mee moet nemen. Je loopt echter de kans dat je de muis dan in de verkeerde vingers neemt en je hand krijgt dan een verkeerde houding. Zorg dus altijd dat je muis het bekende, normale formaat heeft.

Lichtinval

Let op dat je geen scherp licht achter je beeldscherm hebt. Dit is niet goed voor de ogen, nek- en gezichtspieren, want je gaat knipperen en turen. Bij een raam zitten waar je het licht kunt dempen (gordijnen, jaloezieën etc.) is natuurlijk prima. De voorkeur gaat uit naar indirect licht, dus bijvoorbeeld licht aan de zijkant van je scherm is het beste.

Afwisselen

De hele dag achter het scherm is niet goed, dat kan iedereen bedenken. Maar het staat of valt met je eigen houding of je ook af wilt wisselen. Voor sommige mensen moet er een wekkertje staan dat je na bijvoorbeeld twee uur even iets anders gaat doen. En dat kan een kopje koffie of thee voor jezelf zetten zijn, maar ook even wat oefeningen voor de nek en polsspieren of ga even een klusje doen, nog wat kopietjes die gemaakt moeten worden, die collega die een stukje verderop zit wilde je nog iets vragen etc.

Tot slot

Het is voor je eigen gezondheid en de meeste mensen weten het ook wel, maar dat neemt niet weg dat we het grootschalig aan de laars lappen. Bijvoorbeeld RSI klachten nemen aanzienlijk toe. Zolang we nog nergens last van hebben, gaan we door. Maar daar gaat het nu net om, want het is ter voorkoming van RSI, nek- of rugklachten. Stel het eenmalig goed is, wen er aan … je zult er veel profijt van hebben.
Gerelateerde artikelen
Rug-Rol Stretcher doeltreffend voor bestrijding rugklachtenVeel voorkomende klachten met betrekking tot de gezondheid zijn rugklachten. Aandoeningen van de rug kunnen veel pijn ve…
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Nekklachten: oorzaken en gevolgenNekklachten: oorzaken en gevolgenNekklachten ten gevolge van een whiplash zijn bekend, maar er zijn veel meer oorzaken van nekklachten. Vaak realiseren m…

Inspanningshoofdpijn: hoofdpijn na sporten of hardlopenInspanningshoofdpijn: hoofdpijn na sporten of hardlopenInspanningshoofdpijn ofwel hoofdpijn na het sporten of hoofdpijn na het hardlopen. Sporten is vaak een goede uitlaatklep…
Overgewicht en metabool syndroomOvergewicht en metabool syndroomHet metabool syndroom is een begrip dat je steeds meer hoort. Dit komt vooral door de toename van mensen met overgewicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: FirmBee, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezond werken achter de computer"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!