InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Perio-Aid 0,12% mondwater tegen aften en andere infecties

Perio-Aid 0,12% mondwater tegen aften en andere infecties

Perio-Aid 0,12% mondwater tegen aften en andere infecties Ontstekingen of aften in de mond zijn vervelend en kunnen zeer pijnlijk zijn. Vaak is de ontsteking een gevolg van verminderde weerstand, vermoeidheid, stress, slecht eten, of te weinig vitamine C. Maar evengoed hoeft er geen duidelijke oorzaak te zijn. Met het mondspoelmiddel Perio-Aid kan snel een einde worden gemaakt aan vervelende aften. Het middel, dat niet ingeslikt mag worden, doodt bacteriën in de mond, hierdoor zal een pijnlijke afte snel rustig worden en vervolgens verdwijnen.

Perio-Aid, wie produceert het?

De fabrikant is het Spaanse Dentaid SL, het hoofdkantoor is gevestigd in Barcelona. Het bedrijf richt zich op het verbeteren en verzorgen van de gezondheid in de mond. Ze maakt onder andere speciale tandenborstels en mondspoelmiddelen, zowel voor de consument als voor gebruik door de professionele tandarts en mondhygiënist.

Wat is Perio-Aid Intensive Care Mondspoeling?

Perio-Aid Intensive Care is een mondspoelmiddel, het bevat 0,12% van het werkzame bestandsdeel Chloorhexidine (CHX), de fles is herkennen aan het blauwe etiket op een rode plastic fles. Chloorhexidine is een bactericide of antisepticum (een ontsmettend en bacteriedodend middel), het heeft de eigenschap om de celmembranen van bacteriën stuk te maken en zo bacteriën te doden. In het middel Perio-Aid is CHX opgelost als het zout Chloorhexidine Digluconaat. Het middel heeft een lange werkingsduur van maar liefst zes uur, dit komt omdat het zich voor lange tijd aan de huid hecht. Perio-Aid bevat eveneens 0,05% Cetylpyridinium Chloride (CPC), deze stof versterkt de werking van CHX.

Perio-Aid bevat in tegenstelling tot sommige andere mondspoelmiddelen geen alcohol en bevat tevens géén fluoride. Het product is zonder recept te verkrijgen, het kost ongeveer 9 euro per fles van 500 ml en is verkrijgbaar bij drogisterijen, apotheek en tandartspleinen.

Waar helpt Perio-Aid tegen en hoelang mag je het gebruiken?

Perio-Aid wordt gebruikt:
  • Tegen ontstekingen in de mond zoals aften
  • Tegen gevoelig tandvlees
  • Ter voorkoming van tandplaque
  • Ter reiniging van moeilijk bereikbare plekken
  • Als reiniging met een tandenborstel tijdelijk niet goed mogelijk is

Je kan dit middel op eigen gelegenheid gaan gebruiken, het is zonder recept verkrijgbaar, maar toch is het wel verstandig om gebruik eerst met je tandarts te overleggen en goed de bijsluiter te lezen. Een goede apotheek kan ook veel informatie geven. Soms kan ook de tandarts zélf adviseren om het te gebruiken, bijvoorbeeld na een behandeling, de tandarts geeft dan aan hoe lang je het middel moet gaan gebruiken. De maximale gebruiksduur, zoals op de website van Dentaid staat vermeld, bedraagt maximaal drie weken.

Hoe dien je het middel te gebruiken?

Je moet met deze mondspoeling twee keer per dag in de ochtend en avond ná het tandenpoetsen spoelen met een hoeveelheid van 15 ml. Doe dit gedurende 30 seconden, daarna spuug je het uit, vooral niet doorslikken! Na het spoelen niet met water naspoelen. Gedurende het eerste half uur na het spoelen dien je volgens de bijsluiter niets te eten of te drinken (op de website van Dentaid wordt een duur van 15 minuten vermeld). Bij de fles wordt een maatbekertje geleverd. Het wordt aangeraden om je tanden niet te poetsen met gewone tandpasta omdat die vaak stoffen bevat die de werking van Perio-Aid teniet doen. Dentaid heeft een eigen tandpasta die goed in combinatie met Perio-Aid kan worden gebruikt, deze heet Vitis Whitening Tandpasta. Deze tandpasta kan ook weer in combinatie met een ander mondspoelmiddel van Dentaid (Vitis Whitening Mondspoelmiddel) worden gebruikt indien geen Perio-Aid gebruikt wordt. Perio-Aid dient buiten bereik van kinderen te worden gehouden.

Bijwerkingen van Perio-Aid

Er kunnen in het begin smaakveranderingen optreden en er ontstaat vooral in het begin een prikkelend gevoel op de tong. Er kunnen na langdurig gebruik, in combinatie met koffie, thee of rode wijn, tandverkleuringen of verkleuringen aan het weefsel in de mond ontstaan. Deze bijwerkingen zullen verdwijnen als je stopt met de behandeling of kunnen eenvoudig door de tandarts of mondhygiënist worden verwijderd. Zeer incidenteel zijn als bijwerking zwellingen in de speekselklieren onder het oor gemeld, in alle gevallen verdwenen deze weer na staking van de behandeling.

Hoe lang is Perio-Aid houdbaar?

Onderop de verpakking en op de fles staat de houdbaarheidsdatum. Perio-Aid kan ongeopend enkele jaren bewaard worden.

Volledige lijst actieve bestanddelen zoals vermeld op de verpakking (in Engels)

  • Aqua
  • Propylene Glycol
  • Glycerin
  • Xylitol
  • Peg-40 Hydrogenated Castor oil
  • Chlorhexidine Digluconate
  • Cetylpyridinium Chloride
  • Sodium Saccharin
  • Potassium Acesulfame
  • Neohesperidin Dichalcone
  • Aroma
  • Cl 42090

Perio-Aid Active Control, een mildere versie

Er bestaat ook een mildere versie van Perio-Aid met 0,05% CHX in plaats van 0,12%. Deze wordt Perio-Aid Active Control (voorheen Maintenance) genoemd en is te herkennen aan het groene etiket op een rode plastic fles. Het is gericht op langdurig gebruik. Het bevat eveneens 0,05% Cetylpyridinium Chloride (CPC). Het kan maximaal drie maanden worden gebruikt, en is onder andere zeer geschikt wanneer goed poetsen voor langere tijd niet goed mogelijk is, of tijdens een langdurige (nazorg-) behandeling van de mondhygiënist.

Lees verder

© 2014 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan je tandvlees? Tips tegen tandvleesontstekingPijn aan je tandvlees? Tips tegen tandvleesontstekingPijn aan je tandvlees kan erg vervelend zijn, zowel bij een maaltijd als erna. Pijnlijk en gezwollen tandvlees kan te ma…
Mondwater: met of zonder alcoholMondwater: met of zonder alcoholVoor het ultiem verfrissend gevoel kun je natuurlijk naar de Franse sneeuwtoppen rijden en lekker van het frisse weer ge…
Sensodyne werkt als men last heeft van gevoelige tandenSensodyne werkt als men last heeft van gevoelige tandenEr zijn veel mensen die last hebben van gevoelige tanden. Ook kan het tandvlees op sommige momenten pijnlijk zijn. Zelfs…
Wat te doen bij aften?Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is…
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter en informatie op de verpakking Perio-Aid 0.12%
  • http://dentaid.nl/nl
  • http://dentaid.nl/nl/consument/producten/perio-aid/perio%E2%80%A2aid-mondspoeling-
  • http://dentaid.nl/nl/professional/producten/perio-aid/perio%E2%80%A2aid-mondspoeling-
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chloorhexidine

Reageer op het artikel "Perio-Aid 0,12% mondwater tegen aften en andere infecties"

Reacties

Robbin, 30-06-2015 13:38 #2
Ik heb last van aften en heb echt alles geprobeerd om het te verhelpen en na veel zoeken kwam ik op dit en het werkte. Alleen gebruik ik dit nu al anderhalf jaar, is dat slecht voor je? Als ik er mee stop krijg ik meteen weer aften, is er iets vergelijkbaars wat ik wel gewoon kan gebruiken? Reactie infoteur, 30-06-2015
De maximale gebruiksduur van Perio-Aid staat in dit artikel aangegeven. Lees ook altijd de bijsluiter van Perio-Aid goed door. Het is altijd een goed idee om aan de apotheek en tandarts te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Vriendelijke groet

Jannie, 18-03-2015 11:27 #1
Ik heb erg veel last van een landkaarttong. Nu las ik ergens dat de tandarts dit ook dat had voorgeschreven…? Tong en tanden zijn gevoelig… Puntje tong blassje op. Kan het ook komen van een stangetje achter je tanden… Graag reaktie Reactie infoteur, 19-03-2015
Voor medische vragen kan een ieder het best een huisarts, arts, tandarts of mondhygiënist raadplegen.

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 11-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!