InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontspan uw benen en bevorder uw bloedcirculatie door ESS

Ontspan uw benen en bevorder uw bloedcirculatie door ESS

Ontspan uw benen en bevorder uw bloedcirculatie door ESS Heeft u last van gespannen kuiten of benen? Met behulp van het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat worden uw spieren aangezet tot aanspannen en ontspannen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van elektrische spierstimulatie (ESS). Daarbij worden korte elektrische pulsen door uw benen gestuurd. Een bijkomend voordeel is dat door de bewegende spieren ook uw bloedcirculatie wordt gestimuleerd.

Veiligheid

Voordat u dit apparaat in gebruik neemt dient u altijd eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en deze te allen tijde op te volgen. Bekijkt u de paragraaf "Veiligheidsmaatregelen" of u dit apparaat veilig kunt gebruiken. Houdt u er rekening mee dat vormgeving of details veranderd kunnen worden om de functionaliteit te verbeteren. Het is een elektronisch apparaat, dus u dient altijd voorzichtig te zijn met vocht. Indien u vragen over uw gezondheid of lichaam heeft, is uw behandelend arts altijd het eerste aanspreekpunt. Dit artikel is geen vervanger voor de gebruiksaanwijzing doch geeft slechts een beeld van de functionaliteiten van de het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat.

Wat is ESS ofwel Elektrische Spier Stimulatie

ESS staat voor Elektrische Spier Stimulatie. In het Engels wordt de term EMS oftwel Electrical Muscle Stimulation gebruikt. De vorm en frequentie van de gestuurde signalen zijn hetzelfde als de signalen die uw hersenen sturen om de samentrekking en ontspanning van de spieren te regelen.

Plaatsnemen en instellen timer Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat

Schakel het apparaat aan door de ‘ON/OFF'-knop. Deze bevindt zich linksonder het display van het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat. U kunt ook de ‘ON/OFF’- knop op de afstandsbediening gebruiken. Ga op een gemakkelijke stoel zitten waarin u comfortabel uw voeten op het apparaat kunt positioneren en plaats beide blote voeten op de plaat van het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat. Het apparaat werkt alleen als beide voeten zich op de voetplaten bevinden. Het is van belang dat uw voeten droog en schoon zijn. De gewenste behandeltijd kunt u nu instellen door middel van het indrukken van de ‘+’- en ‘-‘-knoppen naast de aanduiding ‘TIME’. De timer op het display telt terug naar nul. Iedere minuut zal een geluidssignaal te horen zijn. Het apparaat staat standaard ingesteld op 30 minuten.

De intensiteit instellen

Indien u het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat voor de eerste maal gebruikt wordt aangeraden om deze op de laagste intensiteit in te stellen. Dit om ervoor te zorgen dat u kunt wennen aan de spierstimulatie. Indien u gaat sporten bouwt u ook langzaam op. Als het Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat in werking is worden er korte stroompulsen door uw benen gestuurd. Indien u een tinteling voelt, staat de intensiteit te laag ingesteld. U dient in het begin een lichte samentrekking van uw beenspieren waar te nemen. Daartoe dient u de intensiteit met behulp van de ‘+’- en ‘-‘-knoppen naast het ‘INTENSITY’-display in te stellen. De intensiteitsniveaus lopen van: laag (intensiteit tussen de 0 en 29), medium (van 30 tot en met 59) en high impact (van 60 tot en met 99). Denkt u erom dat tijdsduur en intensiteit geleidelijk opgebouwd dienen te worden.

De mode instellen

Met behulp van ‘MODE’ kunt u het gewenste programma selecteren. Deze knop bevindt zich aan de rechterzijde van de ‘ON/OFF’-knop. Er wordt aangeraden om in eerste instantie ‘MODE’ op ‘AUTO’ ofwel automatisch te laten staan. Het lampje rechtsonder de tijdsaanduiding (‘TIME’) gaat dan branden. In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staan instellingen voor 15 programma’s. Deze verschillende programma’s bestaan uit de combinatie van ‘MODE’ met een geadviseerde ‘INTENSITY’. Voor verdere details en gangbare combinaties van modes en intensiteiten dient u de gebruiksaanwijzing te raadplegen.

Warmte toevoeren door de infraroodleds

Aan de rechterkant van uw Bodi-Tek Circulation Plus Massage-apparaat bevindt zich de ‘ON/OFF’-schakelaar voor de infraroodleds. Indien u de op stand ‘ON’ zet wordt er warmte door middel van infrarood toegediend. Deze worden door uw voetzolen opgenomen. De voetplaat zal hier echter niet door opwarmen.
© 2014 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spierknopen, soms zelf te behandelenEen spierknoop is een lokale verkramping van een spier waardoor die verzwakt raakt. Spierknopen, ook triggerpoints genoe…
Kramp tijdens het sportenIedere sporter heeft wel een last gehad van kramp tijdens het sporten. Hier zijn verschillende aanleidingen voor en ook…
Spieren; fysiologische en anatomische dwarsdoorsnedeNiet alleen het soort spiervezeltype (type 1, 2A, of 2B) heeft invloed op de kracht die een skeletspier kan ontwikkelen.…
Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierWat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierGescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn…
Zware benen? Oorzaken & tips voor betere bloedcirculatieZware benen? Oorzaken & tips voor betere bloedcirculatieJe kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die vervelend…
Bronnen en referenties
  • http://www.bodi-tek.co.uk/bodi-tek-circulation-plus.html

Reageer op het artikel "Ontspan uw benen en bevorder uw bloedcirculatie door ESS"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 14-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!