InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verbrande tong, symptomen en behandeling

Verbrande tong, symptomen en behandeling

Verbrande tong, symptomen en behandeling Een verbrande tong ontstaat vaak door het eten of drinken van te heet voedsel of drank. Hierdoor verbrandt de tong en voelt pijnlijk aan. Er kunnen zich blaasjes of blaren op de tong vormen. Ook kan de tong er rood of rauw uitzien. Het gevoel kan tijdelijk minder zijn. Sommige mensen hebben last van het gevoel alsof de tong verbrand is, terwijl deze dit niet is. Dit noemen we tongbranden. Ook een baby kan de tong verbranden door te hete melk. Het is belangrijk om de tong zo snel mogelijk te koelen. Daarnaast kan er een zalf gebruikt worden.

Het verbranden van de tong

Iedereen overkomt het wel eens: de tong is verbrand. Dit gebeurt in de meeste gevallen door het drinken van hete vloeistoffen als koffie, thee of chocolademelk. In andere gevallen ontstaat het door het eten van te heet voedsel. Een verbrande tong is pijnlijk. Soms ontstaan er blaasjes op de tong. Afhankelijk van de ernst verdwijnen deze binnen enkele dagen weer.

Een verbrande tong moet niet verward worden met tongbranden. Bij tongbranden (glossodynie) voelt de tong pijnlijk en branderig aan. Hier is niet altijd een oorzaak voor te vinden. Een verbrande tong is een tijdelijke aangelegenheid die ontstaan is door contact met hete (vloei)stoffen of stoom.

Baby heeft de tong verbrand

Baby's die borstvoeding krijgen zullen zich nooit aan de moedermelk kunnen verbranden: deze heeft namelijk een lichaamstemperatuur. Flesvoeding kan er soms wel voor zorgen dat de baby zijn (of haar) tong verbrandt. Flessenvoeding wordt klaargemaakt met behulp van gekookt water, via een flessenverwarmer, au-bain-marie in een pannetje of via de magnetron. In alle gevallen moet altijd gecontroleerd worden of de temperatuur van de voeding goed is. Dit kan het beste gedaan worden door wat melk op de binnenkant van de eigen pols te laten lopen. De binnenkant van de pols is gevoelig voor temperatuur. Hier wordt dan ook het beste gevoeld of de melk niet te heet is.

Wanneer de voeding in de magnetron is opgewarmd, moet het flesje altijd eerst goed geschud worden. Voeding in een magnetron warmt vaak aan de binnenkant op en lijkt aan de buitenkant koud of lauw. Pas na het schudden moet de temperatuur gevoeld worden. Is de voeding te heet? Laat deze dan afkoelen. Dit kan dor het flesje te laten staan of deze in een bak koud water of onder de koude kraan te houden. Wanneer de voeding toch te veel is afgekoeld, mag deze niet opnieuw opgewarmd worden. Maak in dit geval nieuwe voeding klaar.

Wanneer de baby de tong verbrandt is dit duidelijk merkbaar. De baby draait het hoofd weg, wil niet meer drinken en zal gaan huilen. Vaak verloopt het drinken daarna moeizaam. Soms wil de baby wat koud water drinken: dit helpt. Er kunnen blaasjes op de tong ontstaan. Na enige dagen zullen deze genezen zijn. In de meeste gevallen zal de baby er dan geen last meer van hebben. Bij twijfel is het beter de (kinder)arts te waarschuwen.

Suiker

Een verbande tong en suiker, wat heeft dat met elkaar te maken? Vaak wordt er gezegd dat het helpt om suiker op een verbrande tong te strooien. Ook op een suikerklontje sabbelen zou helpen. Hoewel het nooit wetenschappelijk bewezen is schijnt het bij de meeste mensen wel te helpen. In ieder geval verdooft de pijn hierdoor.

Symptomen: verminderd gevoel

Bij een verbrande tong kan het gevoel tijdelijk minder zijn. Ook de smaak kan veranderen wanneer de smaakpapillen aangetast zijn. Gelukkig is dit allemaal tijdelijk. Toch kan het wel 10 dagen duren voordat alles weer normaal is.

Een ander gevoel is het wanneer de tong verbrandt lijkt, maar het niet is. In dit geval spreken we over tongbranden, dat bijna overeenkomt met mondbranden. Het lijkt alsof de tong verbrand is en de tong voelt ook pijnlijk aan. Dit verschijnsel komt vaker voor bij vrouwen, vooral vrouwen die in de overgangsjaren zitten. Gemiddeld heeft 5 tot 8 procent van de bevolking last van tongbranden of mondbranden. In de meeste gevallen is het een onschuldige aandoening.

Behandeling: wat te doen?

Voorkomen is beter dan genezen. Laat voedsel en vloeistoffen eerst afkoelen. Let op met theeglazen met dubbele wand. Van de buitenkant lijkt de thee afgekoeld te zijn terwijl de thee zelf vaak nog gloeiend heet is. In de magnetron opgewarmt voedsel en dranken zijn aan de buitenkant vaak lauw maar aan de binnenkant erg heet. Roer deze altijd eerst goed door. Let ook op met voedsel als frikandelbroodjes. Het broodje lijkt op eetbare temperatuur te zijn maar is aan de binnenkant vaak erg heet. Controleer voor kleine kinderen eerst de temperatuur van al het het voedsel en dranken.

Heb je toch de tong verbrandt, koel dan gelijk af door het drinken of spoelen met koud water. Sommigen vinden koude melk fijner. Nog beter is om de tong te koelen met een ijsblokje. Smeer geen brandzalf op de tong: dit wordt ingeslikt. Gebruik alleen verdovende middelen die inwendig gebruikt mogen worden. Deze zijn verkrijgbaar bij de apotheek. Het sabbelen op een snoepje met menthol zorgt voor een verdovend effect. Ditzelfde effect heeft kruidnagel. Kamillethee (afgekoeld!) of een snoepje met kamille heeft een helende werking.

Eet liever tijdelijk geen zure of bijtende voedingswaren zoals citroen, sinaasappelsap, koolzuurhoudende frisdranken, alcohol of zoute producten. De tong zal hierdoor meer pijn gaan doen en langzamer herstellen.
Gerelateerde artikelen
Verbrande tong: symptomen, oorzaken & behandeling/zelfzorgVerbrande tong: symptomen, oorzaken & behandeling/zelfzorgJe kunt je tong flink verbranden aan hete thee, hete soep of bepaalde gerechten, zoals hete pizza-toppings of lasagne. G…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Tong verbrand: eerste hulpTong verbrand: eerste hulpDe tong verbranden is iets dat bijna iedereen overkomt. Een verbrande tong geeft pijn, en soms ook blaasjes op de tong.…
Pijn aan de tongPijn aan de tongIedereen bijt wel eens op de tong: dit veroorzaakt veel pijn en soms een bloeding. Maar de tong kan ook om andere oorzak…
Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/65/mondbranden/
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/pijn-in-de-tong
  • http://nl.wikihow.com/Een-verbrande-tong-behandelen

Reageer op het artikel "Verbrande tong, symptomen en behandeling"

Reactie

Myriam, 07-05-2019 23:25 #1
Vandaag te hete soep gedronken en direct uitgespuwd. mijn smaak is veranderd en water drinken is ook anders dan ervoor. Hopelijk gaat dit weer voorbij want zelfs aardbeitjes hebben nu geen smaak, zelfs brood niet🤦🏻‍♀️Ik vond het een interessant artikel

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!