InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisarts

Spierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisarts

Spierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisarts Spierpijn kan heel lastig zijn maar verdwijnt in zeer veel gevallen vanzelf wat een kwestie van tijd is. Soms is het echter nodig ermee naar een huisarts te gaan. Wie last heeft van spierpijn weet meestal wel waar dat vandaan is gekomen. Vaak is de oorzaak te lang in een ongebruikelijke houding doorbrengen wat de andere dag tot overlast kan leiden.Te lang en te heftig een bepaalde sportoefening maken kan ook spierpijn veroorzaken. Zonder warming up aan het sporten beginnen is ook niet goed voor de spieren. Ook snel na een rustperiode weer gaan sporten leidt wel eens tot spierpijn.

Spierpijn zonder ontsteking zelf verhelpen met pijnstillers als paracetamol

Manieren om spierpijn te verlichten is het gebruik van eenvoudige pijnstillers als paracetamol. Ook kan de pijn verlicht worden door warmte zoals bijvoorbeeld een warme douche of warm bad. Het gebruik van warmtepleisters zal in de meeste gevallen te weinig effect opleveren omdat de spieren die dieper liggen niet bereikt worden. Hetzelfde geldt meestal voor crèmes. Als de spierpijn gepaard gaat met een ontsteking zijn warmtepleisters en crèmes af te raden omdat het de ontsteking kan verergeren.

Spierpijn voorkomen

Spierpijn kan dikwijls voorkomen worden door de juiste maatregelen te nemen. Voorafgaand aan het sporten is een goede warming up belangrijk. Door een warming up worden de spieren warmer en soepeler en kunnen tevens blessures worden voorkomen. Door goed “luisteren naar het lichaam” kan overbelasting voorkomen worden die later tot spierpijn kan leiden. Ook kunnen spieren moeilijk wennen aan onregelmatig trainen met risico op spierpijn na afloop. Het vermijden van een ongebruikelijke houding, bijvoorbeeld tijdens kluswerkzaamheden, kan ook spierpijn voorkomen. Een andere veroorzaker van spierpijn kan kou of tocht zijn. Het voorkomen van spierpijn in de rug kan door een juiste tilhouding aan te nemen waarbij in elk geval het best door de knieën kan worden gezakt bij het optillen vanaf de grond.

Is cooling down gunstig voor spierpijn?

Hoewel het gunstige effect van een warming up algemeen wordt erkend is dat niet het geval met een cooling down, althans niet wat het voorkomen van spierpijn betreft. Een cooling down reduceert de spiervermoeidheid als de cooling down bestaat uit een cardiotraining waardoor de bloedsomloop wordt gestimuleerd. Daardoor worden de afvalstoffen sneller afgevoerd met gunstig effect ten opzichte van mogelijke spiervermoeidheid. Maar het heeft geen effect op spierpijn die na afloop van een training op kan treden.

Wanneer naar de huisarts?

Om met elke opgelopen spierpijn meteen naar de huisarts te gaan is niet zinvol. De meeste spierpijnen verdwijnen immers vanzelf en vaak al in één of enkele dagen. Het is daarom alleen raadzaam om naar een huis arts te gaan als de pijn niet verdwijnt na voldoende zelf genomen maatregelen. Wel zinvol is een bezoek aan de huisarts in de gevallen:

Aanhoudende pijn

Als de pijn na een week nog voldoende verdwenen is kan het raadzaam zijn een huisarts te raadplegen. De aanhoudende pijn kan misschien ook andere oorzaken hebben die alleen door de huisarts worden ontdekt.

Ontstaan door letsel

Als de spierpijn ontstaan is door een letsel is het mede afhankelijk van de ernst van dat letsel aan te raden om met een huisarts contact op te nemen.

Bij ontsteking

Neem ook contact op met de huisarts als er sprake is van een ontsteking. De spier voelt dan warm en pijnlijk aan en wanneer op de spier wordt gedrukt wordt de huid erboven rood.

Met koorts

Bij spierpijn die gepaard gaat met koorts en langer duurt dan drie dagen is het eveneens goed om een huisarts te raadplegen.

E-consult

Bij twijfel of de spierpijn wel ernstig genoeg is om mee naar de huisarts te gaan kan in veel gevallen ook een zogenaamd e-consult worden aangevraagd. Na een goede uitleg van de verschijnselen kan een huisarts beoordelen of bij hem langskomen zinvol is of andere raad geven.

Pijnbeleving, pijngedrag en emoties

Pijn lijden, dus ook spierpijn, is niet alleen een kwestie van lijden van de feitelijke pijn maar zeker spelen ook emotionele aspecten daarbij een rol. Pijnbeleving en pijngedrag wordt voor een groot deel beïnvloed door die emotionele aspecten. Een voorbeeld van die beleving is pijn lijden naar aanleiding van een sportblessure die is opgelopen tijdens een wedstrijd maar waarbij gewonnen werd. De pijnbeleving is dan anders dan wanneer de wedstrijd verloren zou zijn. Het zijn dit soort aspecten waar een arts bij de inschatting van het lijden door de patiënt rekening mee zal houden. Het gaat er om in welke mate de patiënt de pijn beleeft. Er bestaan geen meetinstrumenten die exact door een gradenschaal kunnen aangeven hoeveel pijn iemand beleeft.
Gerelateerde artikelen
Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Welke medicijnen kun je innemen tegen spierpijn?Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt nemen tegen spierpijn. Dit kunnen natuurlijke of synthetische middelen zi…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Wat te doen bij een bijbalontsteking?Wat is een bijbalontsteking? Een bijbalontsteking is een ontstekingsreactie binnenin de bijbal. Onderzoek wijst uit dat…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Osteoclinic, Pixabay
  • http://Optimaal Sporten/sporten/wat-is-spierpijn-en-hoe-verhelpen.asp
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/spierpijn/

Reageer op het artikel "Spierpijn, zelf verhelpen of toch naar huisarts"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!