InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verminderde cognitiviteit na TIA: syndroom van Gerstmann

Verminderde cognitiviteit na TIA: syndroom van Gerstmann

Verminderde cognitiviteit na TIA: syndroom van Gerstmann Als de hersenen door Alzheimer, alcoholmisbruik, beroerte of TIA zijn beschadigd, dan kan het syndroom van Gerstmann optreden. Het linker deel van de hersenen is dermate aangetast dat de cognitiviteit verandert, waardoor diegene geestelijk minder kan. Verwardheid, complexe handelingen niet meer kunnen uitvoeren en slecht uit de woorden komen zijn enkele voorbeelden. Wat houdt het syndroom van Gerstmann in en wat kan eraan worden gedaan?

Syndroom van Gerstmann

Aangetaste hersenen

Door beschadiging of aantasting van het linker hersendeel worden geestelijke eigenschappen dermate aantast, waardoor cognitieve problemen ontstaan. Het gaat daarbij om niet uit de woorden kunnen komen, minder goed kunnen nadenken, geen structuur meer in het leven hebben en een verstoorde links-rechtscoördinatie. Hoe wordt het syndroom van Gerstmann veroorzaakt en tot welke cognitieve problemen kan het leiden?

Beroerte of dementie als oorzaak

Schade aan de hersenen wordt vaak door onvoldoende bloedtoevoer danwel aantasting van hersencellen veroorzaakt. Denk aan dementie door afvalstof-accumulatie of door toedoen van een beroerte. Er ontstaat dermate veel schade aan de linker hersenhelft, waardoor gegevens niet meer volledig of onvoldoende worden verwerkt. Het leidt tot minder goede herkenning en verminderde capaciteit om zekere handelingen of gedachten uit te voeren. Het kan ook worden veroorzaakt door toedoen van Alzheimer, schade aan de hersenen door bijvoorbeeld een ongeval of ernstig alcoholmisbruik.

Functie linker hersenhelft

Praktisch alle mensen zijn qua hersenactiviteit meer werkzaam met het linker- dan het rechterdeel. Zeker cognitieve eigenschappen worden in dit deel ondersteund. Het gaat hierbij om logica, denkvermogen, redenatie om problemen op te kunnen lossen of taalkennis. Het rechter deel daarentegen vormt opgeslagen kennis en ervaringen, waar het linker deel informatie en beelden uit kan halen. Daarnaast geldt dat het linkerdeel de rechter kant van het lichaam aanstuurt. Oftewel de linker hersenhelft geeft aan wanneer een rechter arm of been moet worden bewogen.

Symptomen

Door toedoen van hersenschade kunnen uiteenlopende problemen in verschillende combinaties en gradaties ontstaan. Het gaat daarbij om de volgende typerende symptomen. Woorden worden in verminderde mate herkend, waardoor het lezen (dyslexie) en schrijven moeilijk gaat. Gedachten kunnen niet meer in woorden worden omgezet. De persoon zal minder goed uit de woorden kunnen komen, waardoor men sneller brabbelt of onverstaanbaar is. Ook rekensommen worden minder goed gedaan, danwel men komt er niet meer uit. De relatie tussen een getal en hoeveel geld men werkelijk moet geven, kan men niet meer maken. Aanvullend wordt redenatie aangetast, waardoor men niet goed meer problemen kan oplossen. Complexe handelingen kan men niet meer uitvoeren! Verder kan men gedesoriënteerd of verward overkomen, waarbij men niet meer weet wat links of rechts is. Bovendien kan men de eigen vingers niet meer van die van anderen onderscheiden.

Jeugdvariant

Ondanks dat het meestal bij ouderen voorkomt, komt het soms ook bij jongeren voor. Het geeft tijdens de schooltijd veel problemen, waarbij kennis slecht wordt opgenomen, danwel men niet kan leren. Het wordt veroorzaakt door lokale hersenbeschadiging en er wordt verondersteld, dat het niet door genetische afwijkingen komt. De jeugdvariant komt zeer zelden voor.

Behandeling syndroom van Gerstmann

Meestal is dergelijke hersenschade onbehandelbaar, omdat de schade onomkeerbaar is. Door een TIA of beroerte kan een deel van de hersenen reeds zijn afgestorven, waardoor het syndroom optreedt. Het blijkt echter wel dat in meerdere gevallen de omstandigheid na verloop van tijd enigszins verbetert. De nog resterende hersencapaciteit past zich aan de nieuwe omstandigheid aan, waardoor de symptomen iets afzwakken. Aanvullend is spraaktherapie en hersengymnastiek van belang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van de hersenen: encefalopathieZiekte van de hersenen: encefalopathieHersenziekte: creutzfeldt, alzheimer, BSE, parkinson, kuru, gerstmann. Er zijn verschillende hersenziekten met allemaal…
Alzheimer en erfelijkheidDe ziekte van Alzheimer kan in de familie zitten. Maar dit komt heel zelden voor en verklaart slechts gedeeltelijk waaro…
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen!Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen!Het drinken van koffie stimuleert lichaam en geest zodanig dat de hersenen er wakker van worden. Cafeïne is voor velen i…
Dementie: wat is het en welke vormen zijn er?Dementie: wat is het en welke vormen zijn er?Vaak worden de begrippen dementie en de ziekte van Alzheimer door elkaar gebruikt. Ten onrechte want dementie is niet he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rkirbycom, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 9 maart 2015:
  • http://www.ninds.nih.gov/disorders/gerstmanns/gerstmanns.htm
  • http://www.patient.co.uk/doctor/Gerstmann's-Syndrome.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Gerstmann
  • http://www.ikleerinbeelden.nl/beelddenken/talenten-van-de-linker-hersenhelft-2/

Reageer op het artikel "Verminderde cognitiviteit na TIA: syndroom van Gerstmann"

Reactie

Miguel, 09-02-2016 16:36 #1
Beste lezers,

kan iemand mij een neuroloog aanbevelen die aanvullende kennis, zich gespecialiseerd heeft in het Syndroom van Gerstmann?

Dank!

Miguel

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beroerte
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!