InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtelijke keelpijn: Oorzaken en behandelingen

Nachtelijke keelpijn: Oorzaken en behandelingen

Nachtelijke keelpijn is een vrij vaak voorkomend probleem waar heel wat mensen last van hebben. In de meeste gevallen zal deze pijn de volgende morgen vanzelf verdwijnen en is het niets om je zorgen over te maken. Wanneer dit echter herhaaldelijk voorkomt is het toch noodzakelijk om de oorzaak hiervan te achterhalen. Zowel een bacteriële als virale infectie kunnen aan de basis liggen van keelpijn maar daarnaast zijn er ook minder vaak voorkomende aandoeningen die nachtelijke keelpijn als gevolg kunnen hebben.

Symptomen

Het meest voor de hand liggende symptoom is uiteraard keelpijn welke verergert tijdens het slikken. De spieren langs de keel zullen door de pijn zwakker worden waardoor slikken ook alsmaar moeilijker wordt. Ook de amandelen kunnen aangetast worden door roodheid, pijn en witte vlekken. In de meeste gevallen zal de keel ook droog en oncomfortabel aanvoelen.

Oorzaken

Er zijn verschillende potentiële redenen die aan de basis kunnen liggen van nachtelijke keelpijn variërend van vrij onschuldige tot zeer ernstige oorzaken.

Bacteriële infectie

Verschillende soorten bacteriën, waarvan streptokokken de meest frequente is, kunnen een pijnlijke keel veroorzaken. Dit ongemak wordt gekenmerkt door pijn aan de keel, witte vlekken, slikproblemen, hoofdpijn, koude rillingen, verlies van eetlust en gezwollen klieren in de halsstreek. Een andere bacteriële infectie in de keel is difterie welke naast reeds opgenoemde symptomen ook koorts, versnelde ademhaling en congestie veroorzaakt. Bij kinderen uit een bacteriële infectie zich voornamelijk in de vorm van kinkhoest welke gepaard gaat met symptomen zoals loopneus, niesbuien, piepende ademhaling, hoest en lichte koorts. Kinkhoest is zeer besmettelijk en ontwikkelt zich aan een razend tempo. Ook een amandelontsteking is een infectie aan de keel en kan pijn aan de keel veroorzaken in combinatie met gezwollen amandelen, koorts, verstopte neus en gezwollen lymfeklieren. Gelukkig zijn al deze bacteriële infecties aan de keel zeer gemakkelijk te behandelen door middel van antibiotica. Indien deze niet wordt behandeld kan dergelijke infectie echter leiden tot ernstige complicaties.

Virale infectie

Vele virale infecties kunnen leiden tot keelpijn waaronder laryngitis, klierkoorts, bof, herpangina, waterpokken, mazelen, griep, kroep en zelfs de banale verkoudheid. Virale infecties zijn eigenlijk een meer voorkomende oorzaak van keelpijn dan bacteriële infecties. Deze infecties zijn echter niet te behandelen met antibiotica.

Allergieën

Keelpijn kan worden veroorzaakt door omgevingsallergenen en gaat vaak gepaard met andere symptomen waaronder niezen, zwelling van lichaamsdelen, huiduitslag en jeuk. De meest voorkomende allergieën zijn deze voor huidschilfers van huisdieren, schimmels, stof en pollen (hooikoorts).

Spierspanning

Wanneer je vaak praat of roept doorheen de dag is het niet verwonderlijk dat je ís nachts last hebt van een pijnlijke keel. Net zoals andere spieren in het lichaam kunnen de spieren in de keel opzwellen wanneer ze te vaak belast worden. Dit is vrij onschuldig en de pijn zal na korte tijd vanzelf terug verdwijnen.

Droogte

Droog weer is ook een bekende oorzaak van keelpijn. In de winter zijn veel gebouwen verwarmd waardoor mensen gerecycleerde lucht inademen. Deze lucht bevat geen vocht waardoor de keel zijn soepelheid verliest en droog wordt.

Gastro-oesophageale reflux (GERD)

GERD of zure reflux wordt veroorzaakt wanneer maagzuur terugvloeit uit de maag naar de slokdarm. Deze zuuroprisping veroorzaakt een branderig gevoel in de borst en kan daarnaast ook de aanleiding zijn van pijn en zwelling van de keel. Wanneer deze aandoening chronisch wordt kan de slokdarm beschadigd geraken en leiden tot erosieve oesofagitis.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA)

In zeldzame gevallen kan een seksueel overdraagbare aandoening een zere keel veroorzaken. (SOA), een zere keel veroorzaken. Dit is heel gemakkelijk vast te stellen door een arts.

Dit zijn slechts enkele van de meest bekende oorzaken van nachtelijke keelpijn. Er bestaan echter nog tal van meer ernstige aandoeningen en complicaties die dit probleem kunnen veroorzaken waaronder tumoren en HIV. Gelukkig is het merendeel van de gevallen vrij onschuldig en gemakkelijk te behandelen.

Behandelingen

De behandeling van nachtelijke keelpijn kan sterk variëren en is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Mensen die slechts heel occasionele symptomen vertonen zullen reeds geholpen zijn met de meest eenvoudige behandelingsmethoden alvorens ze een arts raadplegen.

Warme dranken

Keelpijn veroorzaakt door spierspanning kan eenvoudig worden behandeld met een kop warme thee met honing. De warmte van de drank zal de spieren helpen ontspannen terwijl de honing de pijn zal verlichten. Ook zal de vloeistof helpen tegen uitdroging van de keel.

Gorgelen

Los een theelepel zout op in een beker warm water en gorgel eenmaal per uur. Dit zal de zwelling en het ongemak aan de keel verminderen.

Zuigtabletten

Wanneer het pijnlijke gevoel slechts sporadisch opduikt kan eenvoudige medicatie reeds wonderen verrichten. Voorzie steeds zuigtabletten (Orofar Lidocaïne, Strepsils)in het medicijnkastje en gebruik ze volgens de instructies op de bijsluiter. Deze worden beschouwd als veilige en effectieve behandeling tegen keelpijn.

Luchtbevochtiger

Een zere keel veroorzaakt door gerecycleerde lucht is gemakkelijk te verhelpen door het plaatsen van een luchtbevochtiger. Wanneer dergelijk toestel niet voor handen is zijn er alternatieve methodes die hetzelfde resultaat opleveren bijvoorbeeld: vul een kom met kokend water en leun hierover met je hoofd zodat je de dampen kunt inademen, drapeer een warme, vochtige handdoek op je voorhoofd om hetzelfde effect als een stoomkamer te creëren. Hierdoor zullen de luchtwegen vrij worden gemaakt waardoor de pijn wordt verlicht.

Medicatie

Als de keelpijn wordt veroorzaakt zal de dokter een antibiotica kuur voorschrijven. Merk op dat de instructies van de arts met betrekking tot de dosering en frequentie van inname strikt moeten worden opgevolgd. Vroegtijdig stoppen met deze kuur kan het probleem verergeren.

Wanneer een arts raadplegen bij keelpijn?

  • Als je keelpijn niet beter is na drie dagen.
  • Bij aanhoudende hoge koorts (38°C).
  • Wanneer je reeds lijder bent van hart-en vaatziekten, diabetes, astma, HIV.
  • Keelpijn tijdens de zwangerschap
  • Symptomen van huiduitslag, gewrichtspijn, oorpijn en bloederig speeksel.
  • Knobbeltje in de halsstreek
  • Slik- en ademhalingsproblemen bij kinderen
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Keelpijn, wat is de oorzaak en wat kun je er tegen doen?Keelpijn, wat is de oorzaak en wat kun je er tegen doen?Keelpijn is een veel gehoorde klacht die vooral in de herfst en winter veel voorkomt. Het wordt vaak veroorzaakt door ee…
Beginnende keelpijn: wat te doen bij opkomende pijn in keel?Beginnende keelpijn: wat te doen bij opkomende pijn in keel?Beginnende keelpijn of opkomende keelpijn kun je vaak nog in de kiem smoren. Keelpijn zijn klachten over pijn in de keel…
Bronnen en referenties
  • Medische encyclopedie - Winkler Prins

Reageer op het artikel "Nachtelijke keelpijn: Oorzaken en behandelingen"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 24-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!