InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische meningokokkemie: symptomen en behandeling

Chronische meningokokkemie: symptomen en behandeling

Chronische meningokokkemie: symptomen en behandeling Koorts met huiduitslag is een veelvoorkomende combinatie bij kinderen, waar verschillende oorzaken voor zijn, vaak onschuldig en soms zorgwekkend. Een weinig voorkomende, doch goed behandelbare oorzaak is chronische meningokokkemie, een relatief zeldzame uitingsvorm van een meningokokkeninfectie. Kenmerkend hiervoor is een meningokokkensepsis of bloedvergiftiging door een meningokokkenbacterie zonder hersenvliesontsteking of meningitis, ook wel nekkramp genoemd, of met meningitis als een late complicatie.

Chronische meningokokkemie

Wat is chronische meningokokkemie?

Chronische meningokokkemie is een zeldzame infectieziekte die maanden aanwezig kan zijn, zonder dat er een diagnose is gesteld. Vaak uit chronische meningokokkemie zich aspecifiek door langer bestaande koorts, spierpijn en (blauw-rode) huidafwijkingen. De diagnose kan gesteld worden door isolatie van Neisseria meningitidis of meningokok (een bacterie, die berucht is door de ernstige infecties zoals meningitis die hij kan veroorzaken), uit bloed of weefsel.

Commensaal micro-organisme

De boosdoener is een commensaal micro-organisme, welke voorkomt bij ongeveer 10 tot 15% van de mensen. Chronische meningokokkemie komt zelden voor en in Nederland is een meningokokkeninfectie een meldingsplichtige ziekte. In de afgelopen 50 jaar zijn er slechts vijf gevallen gemeld van chronische meningokokkemie bij kinderen.

Langer bestaande koorts en huiduitslag?
Chronische meningokokkemie is een zelden voorkomende manifestatie van een meningokokkeninfectie. Bij elke patiënt met langer bestaande koorts en huidafwijkingen, moet deze diagnose overwogen worden.

Symptomen: koorts, huiduitslag en spierpijn

Chronische meningokokkemie wordt gekarakteriseerd door een langer bestaande koorts (vooral intermitterend maar soms ook aanhoudend), koude rillingen, nachtzweten, huidafwijkingen en vaak ook gewrichtsklachten en hoofdpijn. Je kunt je overwegend goed voelen zolang je geen koorts hebt, maar zodra koorts optreedt kunnen gewrichtsklachten en huidafwijkingen ontstaan. Bij grofweg 90% van de patiënten met chronische meningokokkemie ontwikkelt zich een vlekkerige huiduitslag, die intermitterend is en steeds samen met de koorts optreedt. De huiduitslag wordt meestal gezien op de romp en de armen en benen. De slijmvliezen zijn zelden aangetast en het komt nauwelijks voor op het gezicht. Als de ziekte langer aanhoudt, kan gewichtsverlies voorkomen.

Diagnose en onderzoek

Bij microscopisch onderzoek van de huidafwijkingen wordt een ontsteking van de kleine bloedvaten aangetroffen. De medische benaming daarvan is leukocytoclastische vasculitis. De diagnose chronische meningokokkemie kan gesteld worden door het aantonen van de bacterie in het bloed of (soms) in weefsel. In het begin van de aandoening zijn bloedkweken vaak negatief en wordt er niets aangetroffen, hetgeen kan leiden tot een vertraging in het stellen van de diagnose. Het duurt dan ook langer voordat behandeling ingezet kan worden.

Chronische meningokokkemie behandeling

Onbehandeld kan chronische meningokokkemie leiden tot hersenvliesontsteking (meningitis, met klachten als hoofdpijn, koorts en een stijve nek) of fulminante meningokokkensepsis (syndroom van Waterhouse-Friderichsen). Behandeling bestaat uit het voorschrijven van een antibioticum, wat normaal gesproken leidt tot een vlot herstel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de Q-koortsQ-koorts is een steeds vaker voorkomende ziekte in Nederland, het verspreid zich voornamelijk van mens op dier. Al in he…
Wat is Q koortsQ-koorts komt voornamelijk voor in het Zuiden van Nederland. Mensen kunnen via dieren besmet raken met deze bacterie. Me…
Wat te doen bij besmetting Q-KoortsWat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Q-Koorts kan makkelijk herken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • Jeroen Christiaan de Jonge, Klaas Koop, Mente Bousema en Roos Nuboer. Koorts en huiduitslag door chronische meningokokkemie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A8103
  • M.E. op de Coul en G. Kardos. Een ongewone oorzaak van koorts: chronische meningokokkemie. Ned Tijdschr Geneeskd. 1996;140:785-7

Reageer op het artikel "Chronische meningokokkemie: symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!