InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vermageren of afvallen zonder oorzaak/ reden

Vermageren of afvallen zonder oorzaak/ reden

Vermageren of afvallen zonder oorzaak/ reden Vermageren noemen we ook wel afvallen of gewichtsverlies. De meeste mensen vermageren bewust en met een doel: er slanker uitzien of het voorkomen van ziekten. Overgewicht is namelijk een steeds groter wordend probleem en zorgt niet alleen voor onvrede en weinig zelfvertrouwen, maar ook voor ziekten als diabetes en hart-en vaatziekten. Ook sommige vormen van kanker worden veroorzaakt door overgewicht. Plotseling en snel afvallen zonder dat hier een aanwijsbare oorzaak of reden voor te vinden is kan veroorzaakt worden door een stoornis of een ziekte. Denk hierbij aan kanker, de ziekte van Lyme of een schildklierprobleem.

Wat is vermageren of afvallen?

Vermageren, ook wel afvallen genoemd, is het verliezen van lichaamsgewicht. De meeste mensen vallen bewust af, omdat ze vinden dat ze te dik zijn of daadwerkelijk last hebben van overgewicht. Vermageren is in dit geval ook nuttig, om (ernstig) overgewicht nadelige gevolgen voor de gezondheid heeft. Overgewicht is iets dat steeds meer voorkomt en ook steeds vaker voor onderliggende ziekten zorgt. Denk hierbij aan diabetes (suikerziekte), hart-en vaatziekten met het risico op een hartaanval en gewrichtsproblemen.

De meeste mensen vallen af door een combinatie van sporten (meer bewegen) en een beperking van de inname van de hoeveelheid energie vanuit voeding. Vooral suikers en 'verkeerde' vetten zoals in koek en gebak (margarine) zorgen voor een snelle gewichtstoename. Door deze producten uit het dieet te schrappen, wordt de inname van energie sterk beperkt. Extra veel of zwaar sporten zorgt vaak voor blessures en leidt niet altijd tot vermagering, beter is om gewoon meer te bewegen.

Vermageren zonder reden of oorzaak

In de meeste gevallen zal vermageren het gevolg zijn van een vermageringsdieet en/of intensief sporten of bewegen. Soms is vermageren het gevolg van een ziekte. Bij griep of buikgriep is het duidelijk dat het hier om een ziekte gaat: de patiënt voelt zich beroerd en heeft geen trek in eten. Ook de beweging is minimaal, omdat de patiënt veel in bed ligt. Als gevolg hiervan zal er lichaamsgewicht verloren gaan. Vaak komt dit gewicht er snel weer bij, omdat het lichaam aangeeft dat het na de ziekte weer energie wil hebben. Er ontstaat dan een hongergevoel. De meeste mensen merken wel dat ze eerst 1 tot 3 kilo afvallen tijdens een kortdurende ziekte, maar dat dit binnen 1 tot 2 weken weer eraan zit. Ook een psychische ziekte kan voor vermageren zorgen. Denk hierbij aan stress of anorexia.

Soms is er geen duidelijke oorzaak of reden te vinden voor vermageren. Wanneer het niet gaat om een vermageringsdieet of plotseling veel bewegen, en de oorzaak is onduidelijk, zal de arts moeten bekijken waarom iemand vermagert. Het gaat hierbij vooral om gewichtsverlies dat zich snel voortzet in een korte periode. Dit is een symptoom dat niet genegeerd mag worden.

Kanker

Veel mensen zijn bang dat plotseling snel gewichtsverlies veroorzaakt wordt door kanker. Dat kan, want dit is ook een symptoom van (gevorderde) kanker. Een tumor zorgt ervoor dat vetweefsel maar ook spierweefsel wordt afgebroken. Minder spierweefsel betekent minder vetverbranding van energie maar ook minder gewicht. Minder vetweefsel betekent gewichtsverlies. Daarnaast krijgen veel mensen met kanker te maken met bijvoorbeeld chemotherapie, waardoor er misselijkheid of minder trek in eten ontstaat. Plotseling en snel gewichtsverlies moet altijd nagekeken worden door een arts, vooral wanneer deze gepaard gaat met andere klachten zoals plotselinge bloedingen, een voelbare knobbel, slikklachten, plotselinge hoofdpijn, veranderende stoelgang etc.

Aids

Voorafgaande aan de ziekte aids is iemand seropositief oftewel besmet met het hiv (virus). Het virus kan jarenlang in het lichaam aanwezig zijn zonder actief te worden. Het wacht het goede moment af, en breekt dan het afweersysteem van het lichaam af. Hierdoor is een patiënt met aids heel bevattelijk voor infecties. Vaak sterft een aids-patiënt ook aan een dergelijke besmetting of infectie. Mensen met aids vermageren vaak sterk in korte tijd. Dit zien we vooral in de laatste levensfase ontstaan. Het lichaam kan de geleverde strijd niet meer aan.

Tuberculose

De infectieziekte tuberculose wordt door een bacterie veroorzaakt. Het komt het vaakst voor in de longen (longtuberculose). Er bestaat ook huidtuberculose en werveltuberculose. De ziekte vormt een zware aanslag op het lichaam en put de voedselreserves uit, waardoor vaak vermagering optreedt.

Verhoogde stofwisseling: de schildklier

Bij een te hard werkende schildklier verloopt de stofwisseling te snel. De schildklierhormonen reguleren normaal de stofwisseling goed. Wanneer de schildklier teveel hormonen aanmaakt, dan verloopt de stofwisseling niet meer goed. Het gevolg is vermagering, waarbij in het begin geen oorzaak voor lijkt te vinden. Er ontstaan ook andere klachten zoals diarree, hartkloppingen en een geïrriteerd gevoel. Vaak zal de schildklier voelbaar vergroot zijn.

Diabetes, suikerziekte

Bij diabetes zien we dat mensen vaak aankomen in gewicht doordat er meer vetopslag plaatsvindt. Maar ook zijn het juist mensen met overgewicht die sneller diabetes krijgen. Toch hoort vermageren ook bij diabetes. Verschijnselen zijn vaak dorst hebben, veel moeten plassen, vermageren en vermoeidheid. Diabetes type 2 geeft minder snel klachten dan diabetes type 1. Plotseling afvallen in combinatie met de andere klachten verraadt dan ook vaak de aanwezigheid van type 1.

Ziekte van Lyme

Ieder voorjaar en zomer wordt er gewaarschuwd voor de ziekte van Lyme, die overgebracht wordt door de beet van een teek. De aanwezigheid van de Lyme-bacterie is vaak herkenbaar doordat zich eerst een rode ring rondom de beet van de teek manifesteert. Later ontstaat er hoofdpijn, nekklachten en vermoeidheid. Ook voelen de spieren pijnlijk en vermoeid aan. Later ontstaan er ernstige klachten en schade aan de ogen, het hart, de hersenen, de gewrichten, het zenuwstelsel etc. Belangrijke symptomen zijn kortademigheid, zweten, hoofdpijn, stijve spieren en gewrichten en gewichtsverlies van meer dan 3 kilo, die plotseling optreedt.

Wanneer is gewichtsverlies ernstig of reden tot zorg?

Het is vaak moeilijk om te ontdekken wanneer gewichtsverlies ernstig is of in ieder geval reden tot zorg. We kunnen stellen dat wanneer er meer dan 3 kilo lichaamsgewicht binnen zeer korte periode verloren gaat, dit reden is tot zorg. Ook wanneer het lichaamsgewicht met meer dan 5 procent afneemt, is dit reden om een arts te bezoeken. Ook hier gaat het om gewichtsverlies binnen een relatief korte periode en waarvan geen sprake is van een dieet of veel sporten. Naast bovenstaande oorzaken zijn er nog meer oorzaken te vinden voor plotseling en snel gewichtsverlies. Bezoek daarom altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hyperthyreoïdie: teveel aan schildklierhormoonHyperthyreoïdie: teveel aan schildklierhormoonHyperthyreoïdie komt voor wanneer de schildklier te snel werkt. De schildklier produceert dan een teveel aan schildklier…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Snel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen betekent niet automatisch afzien. Wanneer je de verschillende strategieën voor snel afslanken slim met elk…
Hoe kan je afvallen zonder dieetHoe kan je afvallen zonder dieetAfvallen zonder dieet, achter die slogan verbergen zich tal van aanbiedingen. Soms recepten, soms dieetpillen of dieetpo…
Bronnen en referenties
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/artikelen/1486-gewichtsverlies-als-kanker-niet-kan-worden-genezen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuberculose
  • http://www.slotervaartziekenhuis.nl/diabetes/WatisDiabetes/SymptomenvanDiabetesMellitus.aspx

Reageer op het artikel "Vermageren of afvallen zonder oorzaak/ reden"

Reacties

Johan, 05-10-2019 16:48 #7
Ik ben binnen een jaar bijna 20 kilo afgevallen. Bloedonderzoek is goed, en verdere onderzoeken hebben ook niets uitgewezen. Afvallen is leuk maar ik maak me toch wel een beetje zorgen onderhand.

Rik Baesen, 10-09-2019 10:08 #6
7 kg op vier maanden tijd - suiker in orde - schildklier in orde - geen kanker - ben wel 83 jaar

Hanny, 28-03-2019 12:36 #5
Mijn dochter heeft een te trage schildklier en glutenintolerantie en is in korte tijd vele kilo's in gewicht verloren. Kan de schildkliermedicatie de oorzaak zijn of heeft iemand andere suggesties? Dank voor reactie(s).
met vriendelijke groet, Hanny

Lisselot, 01-06-2018 07:19 #4
Ik ben 54, ik ben 3 a 4 kg afgevallen. ik ben blij de huisarts geweest. Ik heb haar mijn angst vertelt. Ze zei nee joh. ik bleef vragen naar een onderzoek. Dan maar bloedprikken er rolt hepatitis b Incatief uit. Ik ben jaren niet seksueel actief (13 jaar) vanwaar komt het? Eerste resultaten van de leverfunctie zijn goed. Verder voel ik mij goed, maar ik ben sterk vermagerd. Ik ben bezorgd.

Anoniem, 21-12-2017 20:58 #3
Ik ben 12 jaar en ik val elke week een halve kilo of meer af maar ik weet niet helemaal wat er aan de hand is. Ik heb ook een klacht aan mijn enkel heeft dat er mee te maken?

Janssens Alex, 13-01-2017 22:49 #2
Ik ben 36 kg vermagerd op 5 maanden. Ik woog 125 kg en nu nog 96. Daar ik niets bijzonders gedaan heb baart mij dit nu zorgen. Geen arts schenkt hier aandacht aan, maar begin sterk te verzwakken.

Mem89, 17-06-2015 10:28 #1
Ik heb altijd overgewicht gehad, maar tussen sept 2014 en febr 2015 een 20 kilo afgevallen, zonder er iets voor te hebben gedaan. Toen steeds op 91/92 kilo gezeten. Nu binnen een week tijd 10/11 kilo kwijt! Ook weer zonder er iets voor gedaan te hebben. Ik ben heel erg bang dat ik ziek ben! Heb 2 kleine kinderen, die toch echt niet zonder hun mama kunnenů Steeds maar naar de huisarts, met deze en ook andere dingen, maar ik mankeer niks? Er moet toch ergens een oorzaak zijn?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!