InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen

Eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen

Eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen Deze enzymen (proteasen) zoals bromelaïne en papaïne breken voedseldeeltjes af, waardoor deze de darmwand niet meer irriteren en/of nodeloos het immuunsysteem in gang zetten. Door genoemde afbraak kunnen de in het voedsel zittende vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen vrijkomen en benut worden voor het leveren van de benodigde energie. Het innemen van voedingssupplementen wordt daarmede overbodig.

Algemeen

De proteolytische (eiwitsplitsende) spijsverteringsenzymen oftewel proteasen uit de pancreas zijn met name effectief, omdat hun werking voor het overgrote deel plaats vindt in de maag. Doordat de afbraak tot elementaire voedingsstoffen reeds grotendeels in de maag geschiedt worden de darmen ontzien en voedselintoleranties krijgen minder de kans zich te manifesteren. Bovendien bewerkstelligen desbetreffende enzymen een gezonde werking van de darmen door littekenweefsel, ontstaan door infecties en toxinen, die de darmwand aantasten aan te pakken en het littekenweefsel te verwijderen uit het lichaam. Een prettige bijkomstigheid is dat proteasen die met opzet tussen de maaltijden worden ingenomen rechtstreeks in het bloed worden opgenomen, alwaar ze ontstekingen bijzonder efficiënt kunnen bestrijden. Terwijl ze anders zich primair zouden richten op het voedsel wat ook zeer goed werkt.

Werking en samenstelling van enzymen

Deze stoffen brengen met behulp van specifieke vitaminen en mineralen diverse chemische reacties op gang. Een enzym bestaat uit een eiwitbestanddeel (proteïne) en een cofactor, dat op zijn beurt weer is samengesteld uit calcium, magnesium, selenium, vitaminen en zink. Een enzym werkt doordat het zich bindt aan een andere stof (substraat) en is daarbij onder meer afhankelijk van de temperatuur, zuurtegraad en mineralen. Er bestaan meerdere soorten enzymen, die van nature in het menselijk lichaam voorkomen. De eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen uit de pancreas, de proteasen, lipase, amylase en cellulase worden inactief in de twaalfvingerige darm uitgescheiden en bereiken het voedsel eerst zo'n anderhalf uur later. Net als de enzymen lipase, amylase en cellulase, die respectievelijk betrokken zijn bij vetten, koolhydraten en vezels. Teneinde deze enzymen te activeren zijn weer andere enzymen nodig. Ook in de voeding komen deze enzymen voor en wel in: ananas, appels, bananen, druiven, mango, papaja, rode vijg en rode wijn en zeewier.

Suppletie met eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen

Het voordeel van inname van deze enzymen tussen de maaltijden in is aangetoond in een studie door Rothman, Liebow en Isenman in een onderzoek van 2002. Uiteindelijk dient een goed probiotisch middel de noodzakelijke balans tussen bacteriën, gisten en andere micro-organismen te herstellen, waarbij slechte bacteriën worden vervangen door goede bacteriën. Ook daarna zal een regelmatig gebruik van probiotica een waarborg zijn van een evenwichtige opbouw van de darmflora. Probiotica is belangrijk voor het darmslijmvlies en voor ondersteuning van het immuunsysteem. Daarnaast dienen vezelrijk voedsel en gezonde vetten zoals kokosolie en olijfolie gebruikt te worden. Vermeden dienen te worden suikers en geraffineerde koolhydraten, zoals bloem, witte rijst en pasta, evenals E-nummers en zoete zuivel. Bromelaïne en papaïne, waarvan de dagelijkse dosis varieert van 500-1.500 mg per dag, zijn beide goedkope enzympreparaten met nog meer goede eigenschappen dan hierboven geschetst. In een verzuurde omgeving gedijen enzymen, uitgezonderd pepsine in de maag, zich minder goed. Ook zware metalen, aspirine en vrij radicalen vernietigen enzymen. Tevens is de aanmaak van de lichaamseigen stof glucosamine afhankelijk van een goede enzymwerking, omdat deze stof niet of nauwelijks in het voedsel voorkomt.

Bromelaïne uit de ananas comosus

De ananas is een samengestelde vrucht uit de tropen, die tot vier kilo zwaar kan worden en bestaat uit vele kleine bessen. Ze is rijk aan bètacaroteen en vitamine E en daarnaast rijkelijk voorzien van de mineralen fosfor, jodium, kalium, koper, magnesium, mangaan en zink. De lage pH-waarde maakt deze plant tot een zure fruitsoort.
In alle delen van de plant, doch grotendeels in de steel, bevindt zich een eiwitsplitsend stofje (enzym) bromelaïne, hetwelk ook een toepassing kent van het malser maken van vlees. De werking van bromelaïne is even krachtig als pepsine en trypsine.

Papaïne uit de papaja

Dit natuurlijke spijsverteringsenzym wordt gewonnen uit de Carica papajavrucht en helpt in een dosering van 500 mg bij de vertering van het eiwitbestanddeel van voornamelijk in de pancreas aangemaakte enzymen. Daarnaast bevat deze plant ook vitaminen A, B en C. De functie van papaïne lijkt op het door het lichaam aangemaakte pepsine.
Gerelateerde artikelen
Bromelaïne (ananas) voor de gezondheid en spijsverteringBromelaïne (ananas) voor de gezondheid en spijsverteringBromelaïne is een spijsverteringsenzym en wordt aangetroffen in de ananasplant. Het helpt de maag en darmen bij het vert…
Wobenzym Plus: enzymen voor gezonde en pijnvrije gewrichtenWobenzym Plus: enzymen voor gezonde en pijnvrije gewrichtenWobenzym Plus is een supplement dat de enzymen bromelaïne, trypsine en rutoside combineert. Deze combinatie van enzymen…
Probiotica als voedingssupplementDe term probiotica, meervoud van probioticum, is vrij recent, hoewel zijn werking reeds lang gekend is. Een kennismaking…
Enzymen in al hun aspectenEnzymen in al hun aspectenEnzymen of biokatalysatoren zijn stoffen, die chemische processen in het lichaam versnellen. We hebben enzymen nodig om…
Bronnen en referenties
  • http://www.praktijk-advance.nl/bromelaine-en-papaine.html

Reageer op het artikel "Eiwitsplitsende spijsverteringsenzymen"

Reactie

Kimberley Pex, 31-05-2017 09:02 #1
Fijn dat er zoveel te vinden is op internet over enzymen. Als rennies en maagzuurremmers/ "maagbeschermers" niet helpen moet je het ergens anders gaan zoeken. En goed ook! De alvleesklier, die vlak achter de maag ligt, een onmisbaar orgaan dat t zwaar te verduren heeft. Alles wat we eten moet de pancreas bijbenen met ladingen enzymen, anders krijg je verteringsstoornissen. Vooral suiker, alcohol en medicijnen (dat laatste bij mij van toepassing) kunnen de alvleesklier ziek maken. Ook galstenen kunnen een oorzaak zijn, sfincter oddi(galbuisuitgang) en uitgang pancreas liggen vlak naast elkaar! Gal en pancreasziekte gaan vaak samen. Ook een gewone maagontsteking kan de pancreas al ziek maken. Eiwit vet en koolhydraten afbreken, dat is het werk van de kleine alvleesklier. Klein en dapper. Een alvleesklierontsteking is alleen op te lossen met vasten, vetvrij -als je al eet- en pijnstilling, maar geen NSAID's zoals ibrufen, enz. Ik kan me herinneren dat er ooit iemand zei; als je eiwitten(vlees kip vis ) eet neem er dan altijd 'n stuk ananas bij. Bromelaïne(dat zit in ananas) is een eiwitsplitser die de alvleesklier steunt. Ook papaine (papaya) en appelazijn. molcosan, zure melkproducten enz. i.d.d. zoals Eva Van Zeeland/Miss Natural zegt; alvleesklierontsteking is een van de meest pijnlijke ontstekingen! Ja, daar kan ik haar gelijk in geven!

Infoteur: Zonne
Laatste update: 18-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!