InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dermatillomanie: de drang om plekjes open te krabben

Dermatillomanie: de drang om plekjes open te krabben

Dermatillomanie: de drang om plekjes open te krabben Voor veel mensen is het herkenbaar: je hebt een plekje op je huid, waar zich een korstje op gevormd heeft. Doordat de huid aan het 'beteren' is, gaat het jeuken en krab je het plekje weer open. Het geeft vaak een gevoel van opluchting. Soms gebeurt het pulken volkomen onschuldig, soms schuilt er meer achter. Helaas geeft het openkrabben van de huid lelijke littekens en kan het zelfs infecties en ontstekingen veroorzaken.

Wat is dermatillomanie?

Dermatillomanie, ook wel skin picking genoemd, is een obsessieve compulsieve stoornis. Deze stoornis uit zich in de drang om korstjes, puistjes of moedervlekken voortdurend open te krabben. Het moet eraf, tot bloedens toe! Ook zijn er mensen die vooral pulken aan velletjes van vingers, nagelriemen of lippen. Ook dit is een vorm van dermatillomanie.

Het openhalen van de plekjes gebeurt niet altijd met de nagels. Sommige mensen gebruiken de tanden of zelfs pincetten of schaartjes om de, in hun ogen, ongewenste korstjes weg te krijgen.

Fases van genezing

Wanneer je een wondje hebt, bestaat de genezing hiervan uit drie verschillende fases. In de eerste fase is het wondje vooral pijnlijk en gezwollen. De meeste mensen hebben dan nog niet de behoefte om de wond weer op te krabben. De tweede fase van het genezingsproces is de regeneratiefase. In deze fase vormt zich een korst op de wond, waaronder de huid zich kan herstellen. In deze fase kunnen veel mensen niet van de wond afblijven. Soms wordt dit extra bemoeilijkt door het feit dat de wond jeukt door het genezingsproces. Als de wond opengekrabd wordt in deze fase, begin je eigenlijk weer bij fase 1. Zo beland je in een vicieuze cirkel tussen fase 1 en 2. De laatste fase van wondgenezing, is het definitieve herstel van de huid. Dit uit zich vaak in de vorm van een litteken.

De oorzaak van dermatillomanie

In veruit de meeste gevallen worden plekjes opengekrabd door mensen die hier een gewoonte van gemaakt hebben. Het is dan ook volkomen onschuldig. Wanneer het korstje of velletje eraf gepulkt is, geeft dit een gevoel van opluchting. Er wordt wel eens gezegd dat er endorfine vrijkomt bij het openkrabben van de plekjes. Dit is een signaalstof naar de hersenen dat een gevoel van geluk en euforie afgeeft. Dit leidt ertoe dat het openkrabben van wondjes verslavend is.

Zelfbeschadiging

In sommige gevallen is dermatillomanie een bewuste vorm van zelfbeschadiging. Dit wordt een oppervlakkige of matige vorm van zelfbeschadiging genoemd, omdat er vrijwel geen kans is op een fatale afloop. De redenen van deze vorm van zelfbeschadiging kunnen zeer uiteenlopend zijn. Zo kan het een emotionele uitlaatklep zijn of een manier om traumatische gebeurtenissen trachten te verwerken.

Gevolgen van dermatillomanie

Littekens

Het gevolg van het veelvuldig openkrabben van de plekjes, is permanente verminking van de huid in de vorm van littekens. Doordat de huid keer op keer beschadigd wordt, zal er meer littekenweefsel worden gevormd dan bij een normale wondgenezing. Dit is natuurlijk erg zonde!

Infecties

Verder is er een grote kans op infecties en ontstekingen van de huid bij mensen die wondjes openkrabben. Onder onze nagels wemelt het van de bacteriën. Door plekjes open te krabben, kunnen de bacteriën in de wondjes terecht komen. Dit kan voor lelijke infecties en ontstekingen zorgen.

Stoppen met krabben

Hoe moeilijk het ook is, het is altijd beter om te stoppen met het openkrabben van plekjes. Door sommige mensen wordt zelfs gezegd dat het stoppen met pulken net zo moeilijk is als stoppen met roken. Dat zou best eens waar kunnen zijn. Naast de gewoonte van het pulken, kan het gevoel dat het geeft namelijk verslavend werken.

Insmeren

Een goede tip om te stoppen met krabben is om de huid een aantal keer per dag goed in te smeren met een vette crème, bijvoorbeeld vaseline of uierzalf. Op een droge huid vormen zich eerder korstjes, waardoor er meer te krabben valt. Wanneer je je meerdere keren per dag insmeert, wordt de huid vetter. Wanneer je de korstjes dan open wilt krabben, gaat dit minder goed omdat de korsten wat weker zijn.
Gerelateerde artikelen
Steeds aan huid pulken, dwangmatig krabben: huidpulkstoornisSteeds aan huid pulken, dwangmatig krabben: huidpulkstoornisHeb je de sterke drang om steeds oneffenheden op de huid te verwijderen door eraan te pulken en voel je de onweerstaanba…
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen…
Informatie over acneInformatie over acneAcne wordt typisch geassocieerd met jeugd, pubertijd en tegen de tijd van volwassenheid ben je er klaar mee. Echter, dit…
Acne littekens, behandelingen en huismiddeltjesAcne littekens, behandelingen en huismiddeltjesAcne is een vervelende huidaandoening die vaak in de puberteit komt opzetten. De aandoening kenmerkt zich door ontstekin…
Behandel zelf acne littekens in vier simpele stappenBehandel zelf acne littekens in vier simpele stappenNa puistjes ontstaan er vaak nare acne littekens. Deze acne littekens kun je sneller genezen in vier simpele stappen. Le…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dermatillomanie
  • http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/dermatillomanie.html
  • http://www.dokter.nl/forum/dwangstoornis/102830-niet-van-mijn-huid-kunnen-afblijven-obsessief-krabben
  • http://www.huidinfo.nl/dermatillomanie.html

Reageer op het artikel "Dermatillomanie: de drang om plekjes open te krabben"

Reacties

Bea, 15-09-2018 16:54 #3
Dit heb ik. Ik schaam me voor deze plekken. Het is moeilijk uit te leggen, dat je, als volwassene, steeds die plekken openkrabt. Deze zomer lijkt ook eeuwig te duren, waardoor ik nog steeds korte mouwen draag, maar het liefst lange mouwen zou dragen. Maar ik heb het snel heet, dus dat kan echt niet. Kom ik hier ooit af? Het is idd een verslaving, het pulken geeft een fijn gevoel.

Emma, 19-06-2018 20:04 #2
Ik heb vooral dat ik me gewoon irriteer aan het idee dat ik korstjes op mijn hoofdhuid heb. Daarom krab ik, en als ik eenmaal begin blijf ik door gaan omdat ik telkens weer nieuwe korstjes voel. Is dat dan ook Dermatillomanie?

Gloria, 24-10-2016 12:17 #1
Hoe kun je er ooit vanaf komen als er endorfine bij vrijkomt, waardoor het je een gelukkig gevoel geeft? Reactie infoteur, 21-11-2016
Ook hier gaat de vergelijking weer op van het stoppen met roken. Bij roken wordt ook endorfine aangemaakt, ook van roken kunnen mensen afkicken. Het vereist vooral veel wilskracht, maar het is niet onmogelijk.

Infoteur: Denn
Laatste update: 19-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!