InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergisch voor katten: symptomen en remedies

Allergisch voor katten: symptomen en remedies

Allergisch voor katten: symptomen en remedies Onderzoek heeft uitgewezen dat dertig procent van de bevolking in België en Nederland te kampen heeft met een allergie voor katten. Veel mensen zijn zich hier niet bewust van aangezien de symptomen vergelijkbaar zijn met deze die opduiken bij andere allergieën of met een banale verkoudheid. Nochtans is een kattenallergie niet zo onschuldig als het lijkt. In sommige gevallen is een medische ingreep zelfs noodzakelijk aangezien de huidschilfers van katten aandoeningen kunnen veroorzaken gaande van oorontsteking, ooginfecties, astma tot zelfs aandoeningen die fatale gevolgen kunnen hebben.

Ben ik allergisch voor katten?

Het is niet evident om in sommige gevallen direct de link te leggen met een mogelijke kattenallergie wanneer bepaalde symptomen de kop opsteken aangezien deze zeer vergelijkbaar zijn met de symptomen van andere allergieën zoals hooikoorts. De enige echte manier om erachter te komen of het nu effectief gaat over een kattenallergie kan je doen door een eenvoudige test.

Verwijder de kat voor een bepaalde periode uit huis en poets het hele huis zodat er nergens nog verloren haren of huidschilfers achterblijven. Deze test is zinloos wanneer dit niet het geval is. Wanneer de symptomen geleidelijk aan verdwijnen mag je er bijna zeker zijn dat je allergisch bent bent voor katten.

Wanneer je tot deze conclusie bent gekomen is het belangrijk om de symptomen niet te negeren en om effectief te zoeken naar een behandeling.

Symptomen

Een kattenallergie is een allergie die niet perse meteen tot uiting komt na de aanraking met een kat of wanneer je je in dezelfde ruimte bevindt. De allergische reactie kan zich manifesteren na enkele minuten, uren, dagen of zelfs na enkele jaren, zelfs wanneer je dagelijks in contact komt met je geliefde huisdier.

Enkele van de meeste voorkomende allergiesymptomen omvatten niezen, waterige en jeukende ogen en pijn in de keel. Net zoals bij andere allergieën kunnen de symptomen bij een kattenallergie voorkomen in verschillende vormen. De symptomen omvatten:
  • Gezwollen ogen
  • Jeukende ogen
  • Hoesten
  • Oorsuizingen
  • Verstopte neus
  • Keelirritatie
  • Huiduitslag
  • Ademhalingsproblemen

Ongeacht de symptomen die je ervaart, het is belangrijk dat je zelf opmerkt dat je kat de mogelijke boosdoener zou kunnen zijn zodat je het probleem kan aanpakken. Wanneer je effectief vaststelt dat je lijdt aan een kattenallergie wil dit niet noodzakelijk zeggen dat je je geliefde huisdier voorgoed vaarwel dient te zeggen. Het betekent eerder dat je op zoek kan gaan naar een manier om te leren omgaan met deze allergie.

Omgaan met een kattenallergie

Wanneer je tot de vaststelling komt dat jijzelf of één van je huisgenoten allergisch reageert op de aanwezigheid van je geliefde kat kan dit een moeilijk situatie veroorzaken, vooral wanneer je reeds gehecht bent geraakt aan je favoriete huisdier en je deze voor geen geld van de wereld zou wegdoen. Gelukkig kunnen de meeste kattenallergieën worden behandeld tot op zeker niveau dat zelfs deze mensen een kat kunnen bezitten ondanks de allergie.

Veel mensen denken dat ze allergisch zijn voor het haar van katten. Dit is een grote misvatting aangezien juist het speeksel en huidschilfer de grote boosdoeners zijn. Gebruik van verschillende soorten shampoo en doekjes helpen om je kat te ontdoen van huidschilfer waardoor je allergie perfect onder controle te houden is.

Allergie shots

Daarnaast is het ook een goed idee om even langs te gaan bij een arts. Deze zal bepalen of je in aanmerking komt voor allergie shots of ook wel bekend als immunisatietherapie. Dergelijke allergie shots werken echter niet voor iedereen en kan het jaren duren eer er een merkbare verbetering waar te nemen is. Het voordeel hierbij is wel dat je voorgoed verlost zult zijn van alle ongemakken die gepaard gaan met je allergie.

Medicatie

Gelukkig bestaat er ook eenvoudige medicatie die de symptomen bij kattenallergie perfect onder controle kunnen houden waaronder zyrtec en singulair. Het enige nadeel bij dergelijke medicatie is het tijdelijke karakter. Wanneer de werking van de medicatie afneemt zullen ook de symptomen weerkeren.

Wanneer je problemen hebt met je ademhaling of last hebt van hevige netelroos is het belangrijk om een katvrije omgeving op te zoeken of zelfs medische hulp in te schakelen. De symptomen van een allergie kunnen namelijk zeer snel optreden en in het ergste geval leiden tot een anafylactische shock, welke fataal kan zijn.
Gerelateerde artikelen
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Allergie voor katten? Doe de zelftestAllergie voor katten? Doe de zelftestHeb je last van klachten als niezen, jeukende ogen of benauwdheid en heb je het vermoeden dat dit weleens veroorzaakt zo…
Een kat als huisdier als je allergisch bentEen kat als huisdier als je allergisch bentKatten zijn populaire en gemakkelijke huisdieren. Een kattenallergie kan voor mensen, met name voor kinderen met astma,…
Allergie en toch een kat? Het kanWie allergisch is voor katten doet er uiteraard verstandig aan om uit de buurt te blijven van katten. Dat is niet altijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • http://katten-en-hondenoppas.nl/page/view/slug/allergie-katten
  • https://www.salusi.nl/allergisch-katten-kattenallergie/

Reageer op het artikel "Allergisch voor katten: symptomen en remedies"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!