InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapapneu getriggerd door teveel alcoholinname

Slaapapneu getriggerd door teveel alcoholinname

Slaapapneu getriggerd door teveel alcoholinname Heeft men apneu, dan slaapt men slecht door problemen tijdens de ademhaling. Het kan door een terugvallende tong of schuin neusschot komen. Aanvullend bestaat er een relatie tussen het slaapapneu-syndroom en de mate van alcoholinname. Des te meer men drinkt des te heftiger de ademhalingsproblemen kunnen zijn. Hoe wordt slaapapneu door alcohol veroorzaakt en hoe leidt chronische apneu tot slaapproblemen?

Slaapapneu door alcohol

Slecht ademen tijdens de slaap

Bij het slaapapneu-syndroom is er sprake van een ademhalingsprobleem tijdens het slapen, waardoor men telkens wakker schrikt. Het kan komen door een verkeerde stand van het neuskraakbeen, door toedoen van een obstructie (tong of opgezet weefsel) en de aandoening verslechtert door toedoen van alcoholinname. Men snurkt veel en kan ook door dat geluid wakker worden. Wat voor invloed heeft alcohol bij apneu, hoe kan het secundaire apneu veroorzaken en waarom moet men met alcohol minderen?

Het verslapt en geeft een roes

Men neemt alcohol in, omdat het een prettig gevoel geeft en men in een fijne roes komt. Het zorgt ervoor dat men meer ontspannen is en dat kan bij beperkt alcoholgebruik tot ontspannen spieren leiden. Indien dit wordt gecombineerd met het apneu-syndroom, dan kunnen de ademhalingsspieren langer werkeloos zijn. Oftewel de periode dat men niet ademt kan langer aanhouden, waardoor men ook vaker geschrokken wakker wordt. Dit geeft aan dat het combineren van geregelde alcoholinname tezamen met het slaapapneu-syndroom moet worden vermeden. Drinkt men echter structureel teveel dan kan het tot onregelmatige spierbewegingen leiden, waardoor de ademhaling eveneens wordt aangetast.

Droge mond, plakkende tong

Bij geregelde inname van alcohol, maakt de lever overuren om het onschadelijk te maken. Daartoe onttrekt het veel suikers (glucose) aan het lichaam, waardoor men bij het wakker worden een slap gevoel heeft. Bovendien zorgt het ervoor dat de mond plakkerig is. Verder heeft alcohol een uitdrogend effect, waardoor de mond kurkdroog kan zijn. Door het bedwelmende effect merkt men minder goed wat de tong doet. Door de verhoogde plakkerigheid en droge mond kan het eerder een obstructie veroorzaken, waardoor apneu in de kaart wordt gespeeld.

Omzetting van alcohol

Drinkt men dan wordt alcohol door de lever in acetaldehyde (ethanal) omgezet. Dit is een gifstof voor het lichaam en wordt relatief traag in azijnzuur omgezet. Normaal wordt azijnzuur via de citroenzuurcyclus in zuurstof en kooldioxide omgezet, zodat het via de ademhaling het lichaam kan verlaten. Is er sprake van chronisch overmatige inname van alcohol, dan heeft men structureel teveel azijnzuur in het lichaam. In dat geval gaat het een combinatie met choline aan, waardoor acetylcholine ontstaat. Die stof stimuleert de spieren, waar ongecontroleerde bewegingen kunnen ontstaan. Dit heeft mede effect op de ademhalingsspieren.

Overmatige inname

Neemt men veel alcohol op regelmatige basis in, dan worden de spieren overmatig geactiveerd. De spierreceptoren ontvangen teveel acetylcholine en komen daarmee in beweging. Betreft het dan de ademhalingsspieren, dan kan het tot twee reacties leiden. Enerzijds kan men overmatig snel gaan ademen, waardoor als het ware slaaphyperventilatie ontstaat. Men heeft tintelingen in het lichaam, doordat kooldioxide slecht wordt afgevoerd en er teveel zuurstof aanwezig is. Anderzijds kan de ademhaling ritmisch onjuist verlopen, waardoor ook de ademhaling tijdelijk kan stilvallen. Beide omstandigheden leiden ertoe dat men geschrokken wakker wordt. Oftewel het verslechtert de conditie van het apneu-syndroom, maar kan ook apneu als secundaire complicatie geven.

Aanvullende klachten bij slaapapneu door alcohol

Drinkt men veel, dan leidt het altijd tot uiteenlopende klachten. Omdat spieren worden geactiveerd, kan men naast een kater trillingen hebben. Dit kan zich als lichte bevingen voordoen, maar kan ook tot reflexbewegingen tijdens de slaap leiden. Denk aan een stootbeweging of schoppen. Omdat men door ademhalingsproblemen in lichte slaap verkeert, zal men meer bewust van dromen zijn. Is er sprake van tijdelijke ademhalingsstilstand dan schiet men snel weer wakker. De hersenen kunnen er ook voor zorgen dat er knallende geluiden in het hoofd voordoen (als signalering), waardoor men plotsklaps wakker schrikt.

Beperk het drinken

Voorgaande geeft aan dat alcoholinname bij apneu niet tot minder gepast is. Uiteraard wil men wel eens een glaasje nemen, maar beperk het dan tot slechts een paar. Veel drinken moet men dus altijd vermijden, indien men weet dat men slaapproblemen door apneu heeft. Veroorzaakt geregelde alcoholinname secundaire apneu, dan is het ook verstandig om te minderen. Het leidt ertoe dat de overlast minder wordt en men een betere nachtrust heeft. Aanvullend kan het nuttig zijn om een anti-snurkelastiek te gebruiken, om minder tot niet te snurken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenObstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenWat is het obstructief slaapapneusyndroom? Wat is de oorzaak van de aandoening en wat zijn de symptomen? Kan het behande…
Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingSnurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingIedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn…
Slaapapneu en de gevarenSlaapapneu en de gevarenHet slaapapneusyndroom, ook wel slaapapneu genoemd, komt voor bij ongeveer 5 tot 20 op de 100 personen. Mannen hebben er…
Slaapapneu - slaapapneusyndroomApneu is een slaapziekte waarbij men sínachts meerdere ademstilstanden krijgt. Deze slaapziekte kan ernstige gevolgen he…
Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijnAltijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijnMet slaapapneu heeft iemand tijdens zijn slaap adem stops. Hierdoor wordt onvoldoende zuurstof opgenomen en koolzuurgas…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 25 augustus 2015:
  • http://thuisarts.nl/slaapapneu/ik-heb-slaapapneu
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuurcyclus

Reageer op het artikel "Slaapapneu getriggerd door teveel alcoholinname"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!