Slaapapneu en de gevaren

Slaapapneu en de gevaren Het slaapapneusyndroom, ook wel slaapapneu genoemd, komt voor bij ongeveer 5 tot 20 op de 100 personen. Mannen hebben er wat vaker last van dan vrouwen. Heb je het vermoeden of heb je slaapapneu? Om meer te weten te komen over slaapapneu en waarom je dit serieus moet nemen.

Ademstilstand

Het klinkt heel eng maar de meeste mensen gebeurt het wel eens: de adem staat stil tijdens de slaap. Het lichaam is er gelukkig op ingesteld om de ademhaling snel weer te hervatten. Wie dit eens of een paar keer per nacht heeft, heeft niet gelijk slaapapneu. Het wordt pas slaapapneu genoemd wanneer dit meerdere malen per uur voor komt.

Wanneer de ademhaling meer dan vijf maal per uur stilstaat, dan wordt dit slaapapneu genoemd. Dan zijn er ook nog eens drie gradaties hierin: van licht tot zwaar. Bij 5-10 gevallen per uur spreekt men van een lichte slaapapneu. Bij 15-30 maal per uur van matig, en boven de 30 maal per uur van zware slaapapneu.

Slaapapneu herkennen

Zelf heb je vaak niet in de gaten dat je aan slaapapneu lijdt. Meestal is het de partner die het opmerkt. Watje zelf zelf merkt is dat je vaak zweet tijdens de slaap, en ook erg vermoeid is overdag. Die vermoeidheid overdag uit zich in het in slaap vallen tijdens tv kijken, een vergadering en bij ernstige slaapapneu zelfs tijdens het autorijden. Ook kan men last hebben van een hoge bloeddruk en een prikkelbaarheid die niet te verklaren is. Sommigen mensen krijgen verschijnselen van ADHD als gevolg van slaapapneu. Vergeetachtigheid is ook een van de symptomen.

De partner merkt vaak dat de patiënt hevig snurkt en onrustig slaapt. Vaak hoort de partner dat de ademhaling even stilstaat tijdens de slaap. Vervolgens klinkt er een hele luide snurk en gaat het normale slapen verder. Soms ook schiet je wakker en kan rechtop gaan zitten. Vaak weet jij zelf hier 'smorgens niks meer van.

Oorzaak slaapapneu

Slaapapneu komt meer voor bij mensen met overgewicht. De luchtweg wordt vaker bij mensen met overgewicht dichtgedrukt, waardoor er slaapapneu ontstaat. Schildklier-patiënten hebben ook vaker slaapapneu.

Het gebruik van alcohol en tabak is vaak ook een oorzaak van slaapapneu. Net als het gebruik van bepaalde medicijnen,. Er ontstaat hierdoor een verslapping van de spierspanning op de mond en keelspieren.

Afwijkingen in de keel, de neus, de kaak of aan de longen kunnen ook een oorzaak zijn. Maar slaapapneu kan ook erfelijk bepaald zijn. Verder kan er ook een defect zitten in het ademhalingscentrum van de hersenen. Er worden dan niet voldoende signalen doorgegeven om adem te halen, waardoor en ook ademstilstand tijdens de slaap optreedt.

De gevaren van slaapapneu

Vermoeidheid die bij slaapapneu heel veel voorkomt, kan gevaar opleveren voor jezelf of voor je omgeving. Denk maar aan het in slaap vallen tijdens het autorijden, levensgevaarlijk! Maar ook de vergeetachtigheid is erg lastig. Iemand die de verkeerde benzine tankt, vergeet te betalen in een winkel, zijn kind vergeet af te halen van school en ga zo maar door.

Door slaapapneu ontstaat er een verhoogde bloeddruk en meer kan op een beroerte en hartproblemen. Door zuurstofgebrek ontstaan er ook hersenbeschadigingen.

Wanneer slaapapneu niet behandeld wordt, kan dit uiteindelijk tot de dood lijden.
Gerelateerde artikelen
Slaapapneu (syndroom): oorzaken, symptomen en behandelingSlaapapneu (syndroom): oorzaken, symptomen en behandelingEen slaapapneu wordt gekenmerkt door een ademstilstand bij het slapen. Men spreekt van een apneu als de ademhaling minst…
Slaapapneu: een slaapziekte die weinig mensen kennenSlaapapneu: een slaapziekte die weinig mensen kennenSlaapapneu is een heel vervelende, maar ook gevaarlijke aandoening. Mensen kunnen er zelfs door sterven. En het begint m…
Slaapapneu getriggerd door teveel alcoholinnameSlaapapneu getriggerd door teveel alcoholinnameHeeft men apneu, dan slaapt men slecht door problemen tijdens de ademhaling. Het kan door een terugvallende tong of schu…
Slaapapneu, wat is het en wat kun je er tegen doen?Slaapapneu is een vervelende slaapstoornis. Mensen met slaapapneu hebben met slapen een onderbreking van de ademhaling,…

Hoe kun je cellulitis verminderen?Cellulitis is eigenlijk niet meer dan een ophoping van vet. Iedereen kan last hebben van cellulitis niet alleen op ouder…
Fibromyalgie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseFibromyalgie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseFibromyalgie symptomen zijn onder meer chronische spierpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, en pijnlijke tender points of…

Reageer op het artikel "Slaapapneu en de gevaren"

Reacties

Kitty, 27-02-2018 23:55 #5
Is slaapapneu erfelijk? Mijn ex schoonzoon heeft apneu en denkt dat mijn kleinzoon het ook heeft dus daarom mijn vraag of het erfelijk is?

H. Vollenbroek, 30-09-2017 11:45 #4
Ik heb slaapapneu mag nu bijna 2 maanden geen autorijden. Maar mag ik wel hoogwerkers bedienen. En heeft het ook invloed op het werken met elektrische machines?

Ard, 24-06-2017 08:23 #3
Onze dochter is onlangs op 38 jarige leeftijd in haar slaap overleden. Door haar handicap, Spina Bifida kon zij niet lopen en had zij een alarmknop aan bed die zij echter niet gebruikt heeft. Wat opviel is dat zij voor haar overlijden erg gezweet heeft maar dat de dekens netjes op bed lagen. Naar mijn sterke overtuiging is zij overleden ten gevolge van slaapapneu. Enkele jaren geleden heeft zij daarvoor een soort gebedje gekregen die zij tijdens het slapen in moest doen wat een oplossing leek.

Een week voor haar overlijden verwonderde het mij dat ze overdag terwijl je met haar in gesprek was spontaan in slaap viel. 's Morgens was zij moeilijk wakker te krijgen. Ook snurkte ze hevig en had ook overgewicht wat de laatste maanden erger was geworden. Psychisch zat ze de laatste maanden niet goed in haar vel en klaagde dat haar hoofd zo vol zat en voelde zich ongelukkig.

Mijn vraag naar u is of u mijn vermoeden bevestigt, of heeft het mogelijk een andere oorzaak en heeft zij haar overlijden bewust meegemaakt en geleden?

Alvast bedankt voor de moeite. Groet Ard

Mieke, 14-12-2014 04:38 #2
Hoi, effe een vraagje stellen. Enkele jaren heb ik het probleem dat ik bij het slapen schrik en naar lucht moet happen, overdag soms erg benauwd en ademen kost dan veel energie. Daardoor krijg ik verschrikkelijke nachtmerries. De laatste jaren heb ik het overdag erg benauwd, zeker bij warm weer, daarbij een druk op de borst. Gisteren nacht bijna niets geslapen, telkens ik in slaap viel moest ik weer naar lucht happen, vreselijk beangstigend… ben op de zetel gaan slapen maar het bleef vervelend. Weer die druk op mijn borst… pas tegen de avond kon ik iets beter ademen. Morgen naar de arts want ik vermoed dat het apneu is… maar ik hoop van niet. Herkennen jullie die klachten?

H. Walker, 12-10-2014 16:16 #1
In 2006 heb ik een slaaponderzoek ondergaan. Resultaat: gemiddeld 14,6 ademstops per uur. Behandeling was niet nodig.
Dit jaar op eigen initiatief in een ander ziekenhuis weer slaaponderzoek gedaan met als resultaat gemiddeld 55 ademstops per uur. Ik had binnen een week een cpap met goede resultaten.
Omdat ik in 2006 geen behandeling heb gekregen, heb ik jarenlang onnodig grote risico's gelopen. Hart en longen zijn (te) zwaar belast geweest.
Naar mijn mening had het ziekenhuis destijds na bijvoorbeeld 3 jaar het onderzoek moeten herhalen. Dat laatste wordt door het ziekenhuis ontkend.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!