InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dermatofagie, het bijten op en het eten van je eigen vlees

Dermatofagie, het bijten op en het eten van je eigen vlees

Dermatofagie, het bijten op en het eten van je eigen vlees Veel mensen bijten op de velletjes rond hun nagels en op hun vingers, sommige mensen eten daarbij ook de losgekomen velletjes op. Deze vaak onbewuste gewoonte noem je dermatofagie en komt bij heel veel mensen voor, maar toch hoor en lees je er weinig over. Hoe komt dit? Schamen mensen zich voor deze aandoening of is het zo onschuldig dat er om die reden weinig medische vakliteratuur over te vinden is?

Dermatofagie

Dermatofagie betekent "huid eten" in het Grieks, deze benaming geeft de indruk dat mensen die dermatofaag zijn hun huid regelmatig opeten, maar in de meeste gevallen is dat niet het geval. In de regel bijt of knaagt men op de huid zonder deze door te slikken, ze eten de huid dan niet op, maar spugen deze uit. Wetenschappers hebben dan ook voorgesteld om de aandoening niet langer dermatofagie te noemen maar dermatodaxia wat "huid bijten" betekent.

Mensen die deze aandoening hebben worden ook wel "wolf-biters" genoemd, dit komt omdat wolven in gevangenschap, wanneer zijn zich vervelen of veel stress ervaren hetzelfde gedrag vertonen.

Waardoor komt dermatofagie?

Dermatofagie is een psychologische aandoening en/of een neurotische gewoonte waarbij men vaak onbewust op de eigen huid bijt en deze soms ook op eet. Personen die dit doen begonnen vaak met het bijten op hun nagels en daarna op school op de achterkanten van de potloden of hun pennen. Vaak gaan deze mensen later onbewust over in het bijten op de velletjes rond hun nagels, op hun vingers, knokkels of andere bereikbare lichaamsdelen. Door het bijten en het vele kauwen op dezelfde plek wordt de huid dik en kan deze eelt-achtig of leer-achtig aanvoelen. De huid wordt als het ware door de eigen tanden verminkt.

Dermatofagie komt bij heel veel mensen voor, maar er is weinig medische vakliteratuur over te vinden. Dit komt omdat dermatofagie over het algemeen weinig tot geen problemen geeft. Door het bijten op de huid ontstaat er vaak een verdikking en ontstaat er om die reden dan ook geen wond of zweer. Wanneer men te diep doorbijt ontstaan er soms vieze, bebloede vingers die er wel lelijk uitzien en die voor de persoon in kwestie wel wat pijnlijk kunnen zijn, maar deze wondjes zijn toch meestal vrij onschuldig en hebben vaak geen medische behandeling nodig en leiden gewoonlijk ook niet tot misvormingen. Het kauwen, knabbelen of bijten op de huid is wel slecht voor de haarzakjes in het gebied van de gebeten huid.

Mensen die aan dermatofagie lijden leven vaak een heel normaal leven. Het bijten of eten van de huid is bijna altijd ontstaan als een manier om met stress om te gaan.

Hoe kom je van dermatofagie af?

Je komt van dermatofagie af door de gewoonte te doorbreken of door de stresssituatie weg te nemen. Je kunt je handen inpakken door een tijdje handschoenen te dragen, waardoor je niet bij de huid kan komen of je kunt andere delen huid bedekken door lange mouwen of sokken te dragen. Veel mensen smeren hun handen (en/of tenen, armen) in met een crème die vies smaakt. Het insmeren van de handen of andere huid kan ook de gewoonte van het bijten vervangen door je op het smeren te richten. Op deze manier doorbreek je de gewoonte van het bijten en of kauwen. Je kunt dus bewust stoppen en je kunt dan ook van dermatofagie afkomen.

Amfibieën

Dat amfibieën vervellen is algemeen bekend. Deze amfibieën eten meestal de vervelde huid op. Dit gegeven wordt ook dermatofagie genoemd. Amfibieën doen dit voor heropname van de kostbare voedingstoffen die nog in de losgekomen huid zitten.
© 2015 - 2019 Hennymolenaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van kloofjes en velletjes aan de vingersLast van kloofjes en velletjes aan de vingersKloofjes en velletjes aan de vingers zijn pijnlijk en je vingers zien er niet mooi uit. Wat kun je doen tegen kloofjes e…
Erosio interdigitalis: symptomen, oorzaak en behandelingErosio interdigitalis: symptomen, oorzaak en behandelingHeb je last van een schimmelinfectie van de huid tussen de vingers of tenen? Mogelijk heb je last van erosio interdigita…
Beauty: Wat is eelt en hoe kom je er vanaf?Beauty: Wat is eelt en hoe kom je er vanaf?Iedereen heeft in meer of mindere mate last van eelt. Niemand vindt eelt prettig dus willen we er vanaf. Daar zijn versc…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Bronnen en referenties
  • http://www.badhabbits.eu/medisch/bijten-op-het-vlees-van-je-vingers/
  • http://motherboard.vice.com/nl/read/dermatofagie-is-de-psychologische-aandoening-waardoor-je-je-eigen-huid-eet

Reageer op het artikel "Dermatofagie, het bijten op en het eten van je eigen vlees"

Reacties

Kelly, 10-10-2017 21:18 #5
Hoi dames,
Ik heb hier ook heel erg last van. Ik bijt tot bloedens toe en ik doe het zowel met stress als met ontspanning. Ik doe het alleen niet in de zomervakantie. Dan gaat het leven allemaal ietsjes anders en op de een of andere manier zijn mijn vingers altijd hersteld rond begin september. Daarna ga ik weer los.

Momenteel heb ik ook weer een zeer pijnlijke, rode duim die warm aan voelt. Ik heb hem tot over de helft afgeknaagd aan de binnenkant. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest die me meteen door verwees voor cognitieve gedragstherapie. Dit is toch nog wel een beetje te heftig voor me en moet je zelf vergoeden, dus ik ben zelf maar weer aan de slag.

Momenteel smeer ik het in met handcreme waarna het in een schoonmaakhandschoentje gaat voor een paar uur. Daarna zijn de eeltplekken zachter geworden en zal ik minder snel opnieuw bijten. Ik doe dit nu elke dag als ik thuis ben. Hopelijk helpt het. Volgend jaar moet ik coschappen lopen (opleiding tot arts) en ik kan me goed voorstellen dat niemand zit te wachten om aangeraakt te worden door mijn handen.

Nikki, 08-09-2017 13:11 #4
Hoi Wendy.
De dingen die jij zegt komen mij ook heel bekend voor. Ik doe het ook met droge velletjes aan de binnenkant van mijn handen en vingers. Ik begin dan met ze los te pulken waarna ik het met mn tanden helemaal los bijt. Soms scheurt het dan ineens te diep en doet het ook verrekte veel zeer. Ik doe het ook juist als ik ontspannen ben. Dan kijk ik naar mn hand en kan ik die (droge) velletjes die ik zie of voel niet uitstaan en die moeten er dan af. Het is inmiddels zo erg dat ik meerdere eeltplekken aan de binnenkant van mn handen en aan de binnenkant van mn vingerkootjes heb. En wat ik ook probeer, ik kom er niet vanaf.

Jenny, 15-01-2017 08:41 #3
Ik heb dit al sinds ik tanden heb. Als kleuter beet ik zowel nagels als velletjes van mijn vingers, met name de duimen. Op mijn 4e moest mijn duimnagel eraf vanwege een infectie. Een paar jaar geleden heb ik 2 x in een half jaar tijd een bloedvergiftiging gehad die begon in mijn linkerduim. De 1e is me bijna fataal geworden! Als ik 's nachts geen antibiotica ( breed spectrum) had gekregen bij de huisartsenpost, dan was ik de volgende dag dood geweest. Dankzij de medicijnen waren de klieren in mijn oksel in staat de ontsteking daar tegen te gaan, met als gevolg een rode, opgezwollen arm en een enorme verdikking in de linkeroksel. De volgende dag ben ik direct door de huisarts doorgestuurd naar de EHBO, waar de ontsteking is opengesneden en schoongemaakt. Deze aandoening is dus, naast lelijk en pijnlijk, wel degelijk gevaarlijk! Naast bloedvergiftiging kun je ook fijt (een ontsteking in het bot) krijgen, meestal met amputatie als gevolg. De behandelende arts heeft me laten zien wat er in zo'n geval over blijft van je hand en daar wordt je niet vrolijk van!

Wendy, 10-01-2017 20:55 #2
Hoi Wilma,

Wat je schrijft is deels heel herkenbaar. Ik ben ook een knager. Al van kinds af aan. Het was altijd vrij onschuldig; ik beet de velletjes naast m'n nagels eraf. Inmiddels ben ik er beter in geworden… :( knokkels moeten er nu ook aan geloven. Ik baal hier enorm van en weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Ik weet namelijk niet beter. Smeren helpt tijdelijk (een uurtje…?) en daarna ga ik gewoon weer door. Ik doe het niet alleen als ik stress heb. Juist als ik ontspannen ben. Lekker knagen tijdens een filmpje of een boekje… de kerstvakantie is net achter de rug dus m'n vingers zien er weer schandalig uit. Maar… ik ben ook goed in plekjes in m'n gezicht op extreme wijze open krabben. Rare rode plekken in m'n gezicht hou ik eraan over. Want ik rust niet voordat een puistje een lekker wondje is geworden met een korstje wat ik iedere dag open pulk. Zucht. Ik ben een vrouw van 36. Zo irritant dit…!

Wilma van Gils, 07-04-2016 19:46 #1
Ik heb ook dermatofagie. Ik ben vroeger begonnen met van mijn wangen en mijn lippen de vellen vanaf te kauwen. Ik doe het nog wel eens, maar ben nu meer met mijn vingers bezig, rond mijn nagels. Ik eet het ook op. Het is bij mij ook een tijdje automutilatie geweest. Ik trok hele lappen eraf wat erg pijnlijk was, maar dat ging het ook om. Ik lag nachten wakker van de pijn en kon ook eigenlijk niet in water. Zolang als ik pijn had was ik rustig. Er waren wel dagen dat ik 10 vingers in de pleisters had. Ik doe het niet meer zo erg, maar nog wel erg genoeg. Tot bloedens toe, vooral als ik heel gespannen ben. Ik ben constant met mijn vingers aan het voelen of er velletjes los zitten, want dan kan ik weer kauwen en anders krab Ik net zolang tot ik een vel heb of ik bijt er gewoon een stuk af.

Infoteur: Hennymolenaar
Laatste update: 27-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!