InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Delleman-syndroom: Afwijkingen aan ogen, hersenen en huid

Delleman-syndroom: Afwijkingen aan ogen, hersenen en huid

Delleman-syndroom: Afwijkingen aan ogen, hersenen en huid Het Delleman-syndroom is een uiterst zeldzame aangeboren aandoening die zich kenmerkt door een verstandelijke beperking in combinatie met afwijkingen aan de ogen, het centrale zenuwstelsel, de huid en het skelet. Een symptomatische en ondersteunende behandeling is nodig bij patiënten die lijden aan deze aandoening. De Nederlandse oogarts Delleman en de Nederlandse geneticus Oorthuys rapporteerden dit syndroom voor het eerst in 1981.

Synoniemen Delleman-syndroom

Het Delleman-syndroom is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Delleman-Oorthuys syndroom
  • Leichtman-Wood-Rohn syndroom
  • OCCS
  • OCCS Syndroom
  • Oculocerebrocutaneous syndroom
  • Orbitale cyste met cerebrale en focale huidafwijkingen

Epidemiologie aandoening

De exacte incidentie van het Delleman-syndroom is onbekend. Wereldwijd zijn enkele tientallen patiënten gerapporteerd sinds het beschrijven van het syndroom, waardoor het syndroom als uiterst zeldzaam te bestempelen valt. Vooral mannen zijn getroffen door het syndroom. Meer informatie is niet gevonden in de geraadpleegde bronnen.

Oorzaken en erfelijkheid syndroom van Delleman

De oorsprong van het syndroom is onbekend. Mogelijk is een genmutatie (genetische wijziging) de oorzaak van het syndroom, maar dit is nog niet goed geweten. Sommige wetenschappers melden dat het syndroom mogelijk een autosomaal dominant overervingspatroon kent indien het syndroom erfelijk is, maar ook dit vereist nog verder onderzoek. Bij de meeste patiënten lijkt het syndroom spontaan (de novo) te ontstaan zonder dat er een familiale geschiedenis bekend is. Soms zijn er familieleden die wel enkele symptomen vertonen die verband houden met de aandoening, zoals bijvoorbeeld de oogaandoening coloboom, maar verder geen andere misvormingen of symptomen hebben.

Symptomen: Afwijkingen aan hersenen, huid, ogen en skelet

Het Delleman-syndroom is een multisystemische aandoening waarbij afwijkingen aan de hersenen, de huid, de ogen en het skelet centraal staan. Ook bijkomende symptomen zijn mogelijk. De ernst en uitgebreidheid van de symptomen variëren per patiënt. De meeste symptomen starten bij de patiënten vanaf de geboorte. Bij sommige patiënten zijn de symptomen slechts aan één kant van het lichaam zichtbaar; dit is dan vooral de linkerkant. Hierdoor ontstaat asymmetrie van het lichaam.

Hersenen

Een primair symptoom van het Delleman-syndroom zijn afwijkingen aan de hersenen. In het buitengebied van de hersenhelften (cerebrale cortex) bevinden zich cysten (abnormaal gevormde holten in lichaam). Veel getroffen kinderen hebben een verstandelijke handicap en een ontwikkelingsachterstand, De ontwikkelingsachterstand en verstandelijke beperking varieert van zeer mild tot zeer ernstig. Ongeveer de helft van de patiënten heeft een geschiedenis van epileptische aanvallen, maar de aanvallen zijn bij de meeste patiënten goed te behandelen.

Huid

De patiënt heeft tevens onderscheidende huidafwijkingen met op meerdere onderontwikkelde (hypoplastische) of afwezige (aplastische) huidgebieden, voornamelijk op het hoofd, het gezicht en de romp. Veel getroffen kinderen hebben ook uitstekende, bruine of vleeskleurige huidaanhangsels, vooral rond de ogen (periorbitaal). Deze huidletsels presenteren zich echter eveneens in andere gezichtsgebieden, zoals op de wangen, bij het oor, of op andere lichaamsdelen.

Ogen

Pasgeborenen komen ter wereld met een orbitale cyste of cystische microftalmie, vaak in combinatie met coloboom en huidaanhangsels rond de ogen. Het aangetaste oog is met andere woorden abnormaal klein of soms zelfs afwezig (anoftalmie). Bij sommige patiënten is tevens nystagmus (wiebelogen) gemeld. Meestal is slechts één oog aangetast, maar er zijn ook meldingen van patiënten die deze letsels aan beide ogen vertonen.

Skelet

Een baby heeft mogelijk skeletafwijkingen zoals afwijkingen aan de ribben, de wervelkolom en/of een abnormale kromming van de wervelkolom (scoliose).

Bijkomende symptomen

Bijkomende symptomen omvatten cryptorchisme (niet-ingedaalde teelballen), een gespleten gehemelte (schisis) en afwijkingen aan de neus.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

De diagnose is gebaseerd op de aanwezigheid van de triade van afwijkingen aan het oog, het centrale zenuwstelsel en de huid en bevestigt de arts via een CT-scan of MRI-scan.

Differentiële diagnose

De differentiële diagnoses omvatten:

Behandeling van patiënten

Dit syndroom valt niet te genezen maar een symptomatische en ondersteunende en multidisciplinaire behandelingswijze is wel mogelijk. Zo werken een oogarts, dermatoloog, neuroloog en kinderarts en andere zorgbeoefenaars samen om de patiënt te behandelen. Epileptische aanvallen zijn te behandelen met medicatie. Chirurgie is mogelijk voor de oogkascystes, de gezichtsafwijkingen en de skeletafwijkingen. Verder krijgt hij bij de diverse artsen regelmatig een controle-onderzoek.

Prognose aandoening

Informatie over de prognose van de aangeboren aandoening is inde geraadpleegde bronnen niet gevonden. Dit heeft vermoedelijk te maken met het zeer kleine aantal patiënten dat nog maar gemeld is in de medische literatuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Baraitser-Winter-syndroom: Afwijkingen gezicht en hersenenBaraitser-Winter-syndroom: Afwijkingen gezicht en hersenenIn 1988 beschreven Baraitser en Winter voor het eerst het Baraitser-Winter-syndroom. Dit is een aangeboren genetische aa…
Gillespie-syndroom: Afwijkingen aan ogen en bewegingGillespie-syndroom: Afwijkingen aan ogen en bewegingDe primaire symptomen van het uiterst zeldzame Gillespie-syndroom zijn een gedeeltelijke aniridie (een gedeeltelijke iri…
Clinodactylie: Kromming van de vingers of tenenClinodactylie: Kromming van de vingers of tenenBij clinodactylie treedt een zijwaartse verkromming op aan één of meer vingers of tenen. Door deze afwijking is de vinge…
Costeff-syndroom: StofwisselingsziekteCosteff-syndroom: StofwisselingsziekteHet Costeff-syndroom is een erfelijke aangeboren stofwisselingsziekte, waarbij een verstandelijke beperking, oogafwijkin…
Bronnen en referenties
  • http://eyewiki.aao.org/Genetic_Eye_Diseases
  • http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Delleman,+J.W.
  • http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Oorthuys%2c+J.W.E.
  • http://rarediseases.org/rare-diseases/oculocerebrocutaneous-syndrome/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2804129/
  • http://www.omim.org/entry/164180
  • http://www.orpha.net/consor/cgi-bin/OC_Exp.php?lng=EN&Expert=1647

Reageer op het artikel "Delleman-syndroom: Afwijkingen aan ogen, hersenen en huid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Syndromen
Medische informatie…
Schrijf mee!