InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?

Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?

Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf? Stijve, pijnlijke vingers is een vervelend probleem, gezien de handen bij vrijwel elke handeling in het dagelijks leven gebruikt worden. Denk aan schrijven, dingen vastpakken, handgebaren maken, et cetera. Pijnlijke klachten sluipen er meestal na verloop van tijd in en kunnen ook verergeren. Wellicht is hierbij sprake van een aandoening. Daarom is het belangrijk om stappen te ondernemen om dit probleem aan te pakken. Wat is de oorzaak van stijve vingers en hoe kom je er weer vanaf?

De oorzaken van stijve vingers

Er zijn diverse aandoeningen bekend die zorgen voor pijnlijke, stijve vingers. De meeste mensen die last hebben van verkrampte vingers lijden aan een van deze aandoeningen. De klachten verergeren meestal bij koud weer of wanneer er sprake is van overbelasting. Denk hierbij aan langdurig op een toetsenbord tikken, schrijverskramp of te lang een instrument bespelen. De vinger bestaat uit losse kootjes, spieren, pezen en gewrichten. Hierdoor kunnen diverse complexe handelingen uitgevoerd worden, met als gevolg dat bij elk afzonderlijk deel problemen kunnen ontstaan. Het bewegen van de vinger raakt hierdoor belemmerd. Wanneer er sprake is van een van onderstaande aandoeningen, is het van belang om zo snel mogelijk in contact te treden met de huisarts. De klachten kunnen namelijk verergeren wanneer dit niet gebeurt.

Aandoeningen van stijve vingers:
  • Reumatoïde artritis: een ontsteking in de gewrichten en spieren, dat zorgt voor pijn in vingers en handen.
  • Ganglion cyste: een goedaardige zwelling aan de hand of pols, dat gepaard kan gaan met pijnlijke bewegingen van de vinger.
  • Trigger finger: de pezen werken niet goed of er is sprake van een ontsteking waardoor bewegen met de vingers lastig wordt.
  • Artrose: het kraakbeen wordt aangetast waardoor de vingers met name na een rustperiode, zoals in de ochtend, erg stijf zijn.
  • Dystrofie: een verstoring in de doorbloeding of stofwisseling waarbij aan een arm of been ernstige pijnklachten ontstaan.
  • Carpaletunnelsyndroom: de middelste handzenuw raakt bekneld, waardoor het buigen van de vinger moeizaam gaat.
  • Thoracic Outlet Syndroom: een vaatzenuwbundel in de schouder raakt bekneld, waardoor er meestal in de arm en hand klachten ontstaan.
  • Repetitive Strain Injury (RSI): er speelt een blessure op door herhaalde belasting, het gevolg is carpaletunnelsyndroom.

Wat kan je zelf doen tegen stijve vingers?

Wanneer je denkt te lijden aan een aandoening die zere vingers veroorzaakt, dien je zo snel mogelijk langs de huisarts te gaan voor een gerichte behandeling. Wanneer er sprake is van stijfheid van een lichte overbelasting, zijn er diverse mogelijkheden om de spieren, pezen en gewrichten in de vinger zo soepel mogelijk te houden.

Handengymnastiek tegen stijve vingers

Een beperkte bewegingsvrijheid door verstijfde vingers kan behoorlijk belemmerend werken ten opzichte van alle dagelijkse activiteiten. Er zijn daarom zogeheten handgymnastiekoefeningen om de spieren en gewrichten in de hand soepel te houden en klachten als stijfheid en verkramping tegen te gaan.
  1. Maak met de polsen ronde bewegingen om ze los te maken. Buig en trek de polsen, maak een vuist en spreid de vingers.
  2. Hang de schouders omlaag, buig de armen en houd de handen recht tegen elkaar, alsof je bidt. Draai de handen heen en weer vanuit de polsen.
  3. Laat de handpalmen zakken totdat er een horizontale lijn ontstaat bij de onderarmen. Houd de positie een aantal seconden aan, zodat je de rek voelt in de vingers en polsen. Herhaal de oefening.
  4. Strek de handpalmen naar voren en pak met een hand de bovenkant van de vingers en rek voorzichtig naar achteren. Doe hetzelfde met de andere hand.
  5. Ga tegen een tafel staan en leg de handen plat op tafel met de vingers richting het lichaam en de duimen naar buiten. Herhaal de oefening.

Chinese meridiaankogels tegen zere vingers

Het ronddraaien van twee Chinese meridiaankogels in de handpalm heeft een bijzonder helende werking op verkrampingen in de vingers. In de handen bevinden er namelijk diverse raakpunten en energiecentra, welke verbonden zijn met belangrijke organen in het lichaam. Door met de ballen te draaien worden deze punten gestimuleerd en komt er energie vrij, wat een pijnverlichtende werking kan heeft. De bedoeling is dat je de ballen zowel linksom als rechtsom draait, zonder dat ze elkaar raken.

Vingers masseren met een massagering

Het gebruik van een vingermassagering kan gezien worden als een acupunctuurbehandeling voor de vingers. Door met deze allergievrije edelstalen ring heen en weer te rollen over de vingerkoten worden de acupressuurpunten gestimuleerd, waardoor de Yin Yang-energiebalans op peil gehouden wordt en de concentratie verbeterd wordt. Een goede optie voor oververmoeide en verkrampte vingerspieren.
© 2016 - 2019 Vandiggelen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Een gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen fractuur (breuk) van de hand komt vrij veel voor. Het betekent dat een of meer van de handwortelbeentjes of middenha…
Vinger of duim gebroken?Vinger of duim gebroken?Een gebroken vinger of duim moet altijd behandeld worden door een arts. Als de breuk niet behandeld wordt kunnen er verv…
Last van kloofjes en velletjes aan de vingersLast van kloofjes en velletjes aan de vingersKloofjes en velletjes aan de vingers zijn pijnlijk en je vingers zien er niet mooi uit. Wat kun je doen tegen kloofjes e…
Sieraden: Meten van je ringmaatSieraden: Meten van je ringmaatHet is handig om te weten welke ringmaat je hebt. Stel dat je bijvoorbeeld een mooie cocktailring hebt gezien op het int…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Ocon, https://www.ocon.nl/pijnlijke-en-stijve-vingers, bezocht op 4-5-2016
  • Accu-Chek, https://www.accu-chek.nl/nl/nb0411-handengymnastiek.html, bezocht op 4-5-2016
  • Spirituele Winkel Web Angel, http://www.spirituelewinkel.nl/contents/nl/d250_Meridiaankogels.html, bezocht op 4-5-2016
  • By Blonde Webshop, http://www.byblonde.nl/apotheek/vinger-massage-ring, bezocht op 4-5-2016

Reageer op het artikel "Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?"

Reactie

Joop Oostendorp, 19-10-2017 21:31 #1
Ik til een zware doos en opeens blijven mijn pink en ringvinder verkrampt in een positie staan. Duurt minstens 3 minuten. Is dit het begin van reuma?

Infoteur: Vandiggelen
Gepubliceerd: 06-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!