Stijve vingers: oorzaken en behandeling van stijve vinger(s)

Stijve vingers: oorzaken en behandeling van stijve vinger(s) Een stijve vinger of meerdere stijve vingers is een vervelende klacht. Soms gaat het gepaard met verkrampte handen bij wakker worden of de hele dag. Stijve vingers kent meerdere mogelijk oorzaken, zoals artrose of het carpaletunnelsyndroom. Het is belangrijk om bij aanhoudende of verergerende klachten je huisarts te raadplegen. De arts kan een diagnose stellen en een behandeling inzetten. Dit verlicht de klachten, voorkomt verdere progressie van de ziekte en kan complicaties voorkomen.

Wat zijn stijve vingers?

Stijve vingers wijst op het onvermogen om je vingers te bewegen na het opstaan of gedurende de dag. Stijfheid van de vingers komt voornamelijk voor bij reumapatiënten, maar kunnen ook worden veroorzaakt door een algemene zwakte of prikkelbaarheid. Stimuli zoals kou of contact met bepaalde stoffen kunnen ook leiden tot stijve vingers. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. In sommige gevallen kan medicamenteuze behandeling voldoende zijn, in andere gevallen kan chirurgische ingreep nodig zijn.

Oorzaken van stijve vinger(s)

Veel voorkomende oorzaken

Veel voorkomende oorzaken van stijve vingers zijn:

Artrose

Stijve vingers worden meestal veroorzaakt door artrose. De gewrichten slijten door een beschadigd gewrichtskraakbeen, wat leidt tot verstijving en soms ook tot pijn. Er zijn twee soorten artrose, te weten primaire artose en secundaire artrose. Ten eerste, de primaire artrose, waarbij de werkelijke oorzaak onbekend is. De primaire variant treft vooral vrouwen in de overgang, wat suggereert dat veranderingen in de hormoonbalans de trigger zijn. Erfelijke factoren zijn echter ook bepalende factoren. De artrose die optreedt bij veroudering valt ook onder primaire artrose. Bij het ouder worden is artrose in feite een normaal proces. Secundaire artrose is artrose die wordt veroorzaakt door een onderliggende oorzaak, zoals een ongeluk of aangeboren scheefstand waardoor kraakbeen wordt afgebroken als gevolg.

Purulente artritis van vingergewrichten

Zelfs infecties kunnen de oorzaak zijn van stijve vingers. Bacteriën die via open wonden het gewricht binnendringen, kunnen purulente bacteriële artritis veroorzaken. Dit leidt tot ernstige ontsteking en verstijving van het gewricht. Hetzelfde probleem doet zich voor bij een meningokokkeninfectie.

Reumatoïde artritis (RA)

Bij reumatoïde artritis, één van de meest voorkomende vormen van ontstekingsreuma, kunnen meerdere gewrichten gaan ontsteken, met als gevolg stijve en gezwollen gewrichten. Reuma aan de vingers kenmerkt zich door stijve en pijnlijke gewrichten in de vingers of in de hele hand, die 's morgens vroeg of na het uitvoeren van een bepaalde handeling opspelen.

Ganglion cyste

Een ganglion of slijmcyste is een cyste is een holte met vocht die vaak voorkomt op de bovenkant of onderkant van de pols maar soms ook op de vingers en dan vooral in het basisgewricht van de duim.

Carpaletunnelsyndroom (CTS)

Bij het carpaletunnelsyndroom raakt de middelste armzenuw beknelt en dit kan tot allerlei klachten leiden waaronder een tintelende hand of vingers, vooral in je duim, wijs-, middel- en een deel van je ringvinger of gevoelloze, stijve vingers of hand.

Huisarts raadplegen

Raadpleeg onmiddellijk een arts als je vingers spontaan stijf worden, zonder duidelijke of aanwijsbare reden. De symptomen moeten worden opgehelderd zodat adequate behandeling kan volgen. Als het gaat om een ​​verstijving als gevolg van intense inspanning of spanning van de vingers, is er sprake van een overbelastingsreactie. De spieren in de vingers zijn dan te zwaar belast, wat tot klachten leidt. De vingers moeten worden verzorgd en er dient rust in acht genomen te worden. Als de verstijving binnen enkele uren verbetert, is geen doktersbezoek nodig. Als de symptomen door kou worden veroorzaakt, verminderen ze meestal met voldoende warmte. In periodes van verhoogde stress of de aanwezigheid van emotionele problemen kunnen ook stijve vingers optreden. Een arts moet worden geraadpleegd zodra de symptomen meerdere dagen aanhouden of als de klachten verergeren. Als de verstijving zich over de hand en pols in de onderarm verspreidt, raadpleeg dan een arts. Er zijn andere ziekten die medische zorg vereisen. Raadpleeg een arts als de stijve vingers herhaaldelijk optreden. De oorzaak is vaak te wijten aan een chronische ziekte van botten of spieren. Als aanvullende symptomen optreden, zoals pijn, huidveranderingen of krachtverlies, moet medisch onderzoek worden uitgevoerd.

Onderzoek en diagnose

Stijve vingers kunnen meestal worden gediagnosticeerd op basis van de gepresenteerde symptomen. Tijdens een lichamelijk onderzoek beoordeelt de arts bewegingsbereik, ligamentstabiliteit, mogelijke zwelling, huidletsels en gevoelige gebieden of pijnpunten. Dit wordt gevolgd door een röntgenonderzoek. Dit is het belangrijkste middel om de diagnose te stellen, omdat gewrichtsruimte, botveranderingen en andere afwijkingen duidelijk zichtbaar zijn. Om de mogelijke oorzaken te beperken, worden verdere diagnostische procedures zoals CT-scan, scintigrafie, gewrichtspunctie en MRI-scan gebruikt. Ook vindt vaak een echografie plaats. Ten slotte wordt een bloedtest uitgevoerd, om ontstekingen uit te sluiten.

Als de stijve vingers aangeboren zijn of zonder duidelijke reden verschijnen, neemt de arts een uitgebreide medische geschiedenis door met de patiënt. Hierin wordt bepaald of soortgelijke gevallen al bestaan ​​binnen de familie en wat hiervan de oorzaak is. Als dit het geval is, kan dit meegenomen worden in het diagnostische proces. De gevolgen van stijve vingers kunnen variëren, afhankelijk van het tijdstip van diagnose, de oorzaak en het type therapie. Als in een vroeg stadium passende maatregelen worden genomen, zoals fysiotherapie en noodzakelijke chirurgische ingrepen, kunnen ernstige gevolgen worden vermeden.

Behandeling van stijfheid van de vingers

Stijve vingers kunnen meestal niet permanent worden genezen. Het is echter mogelijk om de pijn in het gewricht te verlichten en de stijfheid te verminderen door fysiotherapie en andere behandelmethoden. Bij ziekten zoals artrose zijn soms ook operatieve maatregelen nodig. Hierin worden de zieke vingers vervangen door een prothese. Medicatie kan op zijn minst de symptomen verlichten. Vaak worden pijnstillers voorgeschreven met het werkzame bestanddeel paracetamol, maar ook ontstekingsremmende medicijnen, injecties, spoelingen en het gebruik van hyaluronzuur kan onderdeel uitmaken van de behandeling. Naast fysiotherapie worden ook warmte- en koudebehandelingen uitgevoerd. In combinatie met spierversterking door sporten die niet belastend zijn voor de gewrichten, zoals zwemmen en fietsen, kan vermindering van de klachten worden bereikt. Als al deze maatregelen niet helpen, worden orthopedische hulpmiddelen gebruikt.

In geval van een acute bacteriële artritis van een vingergewricht, wordt het aangedane gewricht tijdens operatie geopend, gespoeld en vervolgens geïmmobiliseerd. Reumatoïde artritis aan de handen kan onder meer worden behandeld door medicijnen tegen pijn en stijfheid, een injectie met ontstekingsremmende corticosteroïden, een afneembare spalk en handtherapie. Bij een ganglion cyste kan operatief worden verwijderd, maar soms bestaat de behandeling uit het leegzuigen van de cyste met een naald en het toedienen van ontstekingsremmers. Bij het carpaal tunnel syndroom (CTS) kan een afwachtend beleid gevoerd worden, maar CTS kan ook worden behandeld middels een spalk, een injectie met medicijnen of een operatie.

Preventie

Stijve vingers kunnen worden vermeden door mogelijke oorzaken en risicofactoren aan te pakken. Spiertraining en regelmatige lichaamsbeweging kunnen artrose voorkomen en voldoende bewegen helpt voorkomen dat artrose zich verder ontwikkelt in de gewrichten. Een zorgvuldige en hygiënische behandeling van open wonden voorkomt bacteriële infecties. Jicht kan worden vermeden door een gezonde levensstijl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Stijve vingers: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Stijve, pijnlijke vingers is een vervelend probleem, gezien de handen bij vrijwel elke handeling in het dagelijks leven…
Diabetische stijve hand syndroom: symptomen en behandelingDiabetische stijve hand syndroom: symptomen en behandelingHet diabetische stijve hand syndroom, ook wel geschaard onder 'beperkte gewrichtsbeweeglijkheid' ('limited joint mobilit…
Stijve handen: oorzaken en symptomen van een stijve handStijve handen: oorzaken en symptomen van een stijve handStijve handen is een zeer vervelende aandoening die interfereert met je dagelijkse bezigheden. Je gebruikt je handen voo…
Stramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handStramme, pijnlijke handen: oorzaken van stijve, stramme handLast van stramme handen? Stijfheid in de handen en gewrichten wat zich uit in stramme, pijnlijke handen, hangt waarschij…

Diabetische dermopathie: Ronde huidletsels door suikerziekteDiabetische dermopathie: Ronde huidletsels door suikerziekteDiabetische dermopathie (suikervlekken) is een goedaardige huidaandoening met onbekende oorzaak die meestal tot stand ko…
Knobbeltje onder de tong: oorzaken van een bultje onder tongKnobbeltje onder de tong: oorzaken van een bultje onder tongEen knobbeltje onder de tong kan verschillende oorzaken hebben en kan gepaard gaan met andere klachten en symptomen, maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pogrebnoj Alexandroff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.antoniusziekenhuis.nl/artrose-gewrichtsslijtage
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/behandeling-van-purulente-artritis-van-de-hand-door-tijdelijke-intermitterende
  • https://www.rijnstate.nl/aandoening-en-behandeling/reumatoide-artritis-aan-hand-of-pols/
  • https://www.reumaverschijnselen.nl/reuma-vingers/
  • https://www.xpertclinic.nl/handaandoeningen/ganglion/
  • https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/ganglion
  • https://www.anesthesiologie.nl/over-anesthesiologie/pijngeneeskunde/ziektebeelden-en-behandelingen/carpale-tunnel-syndroom-cts
  • https://www.nwz.nl/Pati%C3%ABnt-en-Bezoeker/In-het-ziekenhuis/Behandelingen/Behandeling/tid/477#
  • https://www.maasstadziekenhuis.nl/aandoeningen-ziektebeelden/aandoeningen/ganglion-in-de-vinger/
  • https://www.thuisarts.nl/carpale-tunnelsyndroom/ik-heb-carpale-tunnelsyndroom

Reageer op het artikel "Stijve vingers: oorzaken en behandeling van stijve vinger(s)"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Medische informatie…
Schrijf mee!