InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Branchioom: Goedaardige tumor onder huid aan zijkant van nek

Branchioom: Goedaardige tumor onder huid aan zijkant van nek

Branchioom: Goedaardige tumor onder huid aan zijkant van nek Een branchioom is een goedaardige tumor dat zich meestal onder de huid aan de zijkant van de nek vormt. Dit gezwel bevat de restanten van een kieuwboog en is ontstaan in de vroege ontwikkeling van de foetus. Soms ontstaat hierbij een infectie met bijgevolg veel pijn, maar in vele gevallen is de aandoening pijnloos. De behandeling van deze tumor bestaat uit chirurgie. De arts Baer beschreef een branchioom voor het eerst in de medische literatuur in 1827.

Synoniemen branchioom

Een branchioom is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • branchiale gespleten cysten (BCC)
  • branchiogene tumor
  • branchoma
  • cervicale cysten (abnormaal gevormde holten in lichaam)
  • gespleten sinus

Oorzaken gezwel

Tijdens de vierde week van de zwangerschap ontwikkelen zich kleine groeven in de nek. Deze groeven zijn gekend als branchiale kloven, beter bekend als kieuwbogen. Normaal gesproken verdwijnen ze na verloop van tijd. Als ze niet verdwijnen, vormt zich een dunne buisvormige massa van weefsel onder de huid van de nek. Hierdoor ontwikkelt zich een branchioom. Aangezien deze aandoening in de baarmoeder ontstaat, komen branchiomen het vaakst voor bij jonge kinderen.

Symptomen: Zwelling onder de huid aan de zijkant van de nek

De patiënt heeft een beweegbaar gezwel onder de huid aan de zijkant van de nek die zo groot is als een olijf of zelfs ei. Normaalgezien veroorzaakt de aandoening geen pijn. Enkel bij een infectie of zwelling treedt veel pijn op in het tumorgebied. Af en toe bevinden de tumoren zich hoger, zelfs tot bij de kaaklijn. Maar ook een lagere positie is mogelijk, tot maximaal aan het sleutelbeen. In sommige gevallen verliest de tumor vocht dat dan aan de onderkant van de nek verdwijnt. Hierdoor ontstaat snel een infectie. Als de vloeistof niet lekt en zich begint op te hopen, dan ontstaat een zwelling.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts voert een lichamelijk onderzoek uit. Hij voelt hierbij een knobbel onder de huid van de nek. Verdere onderzoeken zijn nodig om de diagnose van een branchioom te bevestigen.

Diagnostisch onderzoek

Het opsporen van een branchioom gebeurt met ultrageluid beeldvorming, beter gekend als een "echografie". De arts plaatst bij dit onderzoek een transducer tegen de nek. Dit apparaatje maakt gebruik van geluidsgolven om een ​​beeld van het gebied onder de huid te maken. Aan de hand van deze beelden weet de arts of de patiënt een vaste tumor heeft, of dat het branchioom gevuld is met vloeistof. Wanneer zich vloeistof in het branchioom bevindt, is sprake van een cyste.

Behandeling via operatie

Vlak na de geboorte verwijdert de chirurg het branchioom. Dit is nodig om de groei te stoppen en een mogelijke infectie te vermijden. De patiënt mag ten minste acht uur voor de operatie niets eten. Deze ingreep die een tijdsduur kent van ongeveer één tot twee uur, vindt plaats onder volledige narcose. Tijdens de operatie maakt de chirurg een opening, waarbij hij de cyste verwijdert en vervolgens hecht hij de wonde dicht. Na de operatie krijgt de patiënt pijnstillers voor pijnbestrijding.

Complicaties: Infecties en pijn

Mogelijke complicaties door de operatie omvatten:
  • bloedingen uit de plaats van incisie (medische term: snede)
  • heldere, kleverige, of gekleurde vloeistof die uit de incisie lekt
  • koorts
  • pijn die niet verdwijnt met medicatie
  • veranderingen in de stem

Bij een infectie die vaak pijn met zich meebrengt, neemt de patiënt antibiotica. Soms is chirurgie ook nodig om het vocht van de infectie te draineren.

Prognose goedaardige tumor

De vooruitzichten zijn goed als de chirurg het branchioom verwijdert. Het operatielitteken verdwijnt na verloop van tijd. Indien de chirurg het branchioom niet verwijdert, ontstaat een infectie die zich mogelijk verspreidt naar andere lichaamsdelen rond de cyste. Een groot branchioom maakt het ook moeilijk om het hoofd helemaal te draaien naar een bepaalde zijde. Om deze redenen is een operatie steeds de beste behandeloptie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn wekedelentumoren en zijn ze gevaarlijk?Wekedelentumoren zijn een vorm van kanker. Net als andere soorten van kanker, kan er ook bij deze soort sprake zijn van…
Goedaardige oorcysten: Soms pijn en voorts geen symptomenGoedaardige oorcysten: Soms pijn en voorts geen symptomenBenigne oorcysten zijn goedaardige knobbeltjes of gezwellen in het oor. De grote meerderheid van deze knobbeltjes die me…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Zwelling van de huidZwelling van de huidEen zwelling kan ontstaan door verschillende oorzaken. Een buil ontstaat na een slag of stoot. Een atheroomcycste wordt…
Het leiomyosarcoom, een vorm van kankerHet leiomyosarcoom, een vorm van kankerEen van de wat meer zeldzame tumoren is het leiomyosarcoom. Dit is een kwaadaardige tumor die kan ontstaan uit de gladde…
Bronnen en referenties
  • Branchial Cleft-Like Cysts Involving 3 Different Organs: Thyroid Gland, Thymus, and Parotid Gland., Medicine (Baltimore). 2015 Oct;94(42):e1758. doi: 10.1097/MD.0000000000001758., http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26496296, geraadpleegd op 9 juli 2016
  • Branchioma, http://healthtools.aarp.org/health/branchioma, geraadpleegd op 9 juli 2016
  • Branchioma: Causes, Diagnosis & Treatments - Healthline, http://www.healthline.com/health/branchioma, geraadpleegd op 9 juli 2016
  • Neck Cysts, http://emedicine.medscape.com/article/848730-overview#showall, geraadpleegd op 9 juli 2016
  • Wat is een branchial gespleten cyste? - Ziekten en Voorwaarden, http://www.gezondheid.me/Ziekten-Voorwaard/1003192141.html, geraadpleegd op 9 juli 2016

Reageer op het artikel "Branchioom: Goedaardige tumor onder huid aan zijkant van nek"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidtumoren
Medische informatie…
Schrijf mee!