InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cervicitis: Ontsteking baarmoederhals met vaginale bloeding

Cervicitis: Ontsteking baarmoederhals met vaginale bloeding

Cervicitis: Ontsteking baarmoederhals met vaginale bloeding Cervicitis is de medische term voor een ontsteking van de baarmoederhals, die meestal het gevolg is van een infectie die de patiënte oploopt bij de geslachtsgemeenschap. Ook andere oorzaken zijn bekend van een baarmoederhalsontsteking. Een geelachtige vaginale afscheiding, abnormaal bloedverlies en plasproblemen zijn veel voorkomende symptomen van cervicitis. De arts onderzoekt de afscheiding en identificeert zo de oorzaak. Dit is nodig omdat de behandeling hierop afgestemd is.

Oorzaken: Infectie, aandoening of omgevingsfactor

Zowel infecties als andere aandoeningen en omgevingsfactoren zijn bekend als oorzaak van cervicitis.

Infecties

Cervicitis is meestal het gevolg van een infectie waarvan de verspreiding gebeurt tijdens de geslachtsgemeenschap. Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) die cervicitis veroorzaken omvatten:

Aandoeningen

Ook andere aandoeningen zijn bekend voor het veroorzaken van cervicitis waaronder bacteriële vaginose (teveel groei van normale bacteriën in de vagina met een stinkende afscheiding) en kanker of de behandeling van kanker (zoals radiotherapie): Af en toe leidt kanker of de behandeling voor deze ziekte namelijk tot veranderingen in de cervix (baarmoederhals).

Omgevingsfactoren

Volgende omgevingsfactoren veroorzaken mogelijk een ontsteking aan de baarmoederhals:
  • de blootstelling aan chemicaliën
  • een allergie voor latex in condooms
  • een allergie voor zaaddodende middelen voor geboortebeperking
  • een hormonale onbalans: Door een relatief laag oestrogeengehalte of een hoog progesterongehalte is het lichaam minder goed in stand om gezond cervixweefsel te behouden.
  • een verwonding of irritatie aan de baarmoederhals
  • een vreemd voorwerp dat is ingebracht in de vagina (zoals een ring om een zwangerschap te voorkomen)

Risicofactoren ontsteking van baarmoederhals

Cervicitis komt vaak voor en meer dan de helft van alle vrouwen heeft op enig moment in het volwassen leven te maken met de ontsteking van de baarmoederhals. Risicofactoren zijn onder meer:
  • een geschiedenis van soa's
  • geslachtsgemeenschap op jonge leeftijd
  • risicovolle sekspraktijken
  • sekspartners die zich bezighouden met een risicovolle sekspraktijk of een soa hebben gehad
  • veel sekspartners

Symptomen: Vaginale bloeding en afscheiding

Sommige vrouwen hebben geen symptomen. Bij andere vrouwen treedt een abnormale vaginale bloeding op na het vrijen, na de menopauze of tussen de maandstonden. Daarnaast verschijnt een ongewone vaginale afscheiding die niet weggaat. Deze afscheiding heeft een grijze, witte of gele kleur. De patiënte heeft tevens pijn in de vagina alsook pijn en vaginaal bloedverlies na het vrijen. Vaginale jeuk en pijn in de onderrug (lage rugpijn) zijn andere mogelijke symptomen. Plasproblemen zoals moeilijk, pijnlijk (brandend) of veel plassen zijn ook symptomen die gepaard gaan met de ziekte. Druk of zwaarte voelen in het bekkengebied is een ander kenmerkend symptoom van cervicitis. In zeldzame gevallen verspreidt de infectie zich en dan ontstaan misselijkheid, bekken- of buikpijn en koorts.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts inspecteert de baarmoederhals en merkt de afscheiding en roodheid op. De wanden van de vagina zijn tevens gezwollen door de ontsteking.

Diagnostisch onderzoek

De arts inspecteert de afscheiding onder een microscoop, hetgeen candidiasis, trichomoniasis of bacteriële vaginose onthult. Daarnaast voert hij een onderzoek uit op de aanwezigheid van gonorroe of chlamydia. Zelden gebruikt hij een inwendig kijkonderzoek van de baarmoederhals (colposcopie) en ook een biopsie van de baarmoederhals (stukje weefsel wegnemen) is zelden noodzakelijk.

Behandeling

Wanneer cervicitis het gevolg is van een soa, is een behandeling niet altijd nodig. De arts behandelt in het andere geval een baarmoederhalsontsteking via antibiotica wanneer deze het gevolg zijn van chlamydia of gonorroe. Antivirale geneesmiddelen (geneesmiddelen die werken tegen een virus) zijn bruikbaar bij herpesinfecties. Wanneer een schimmel de oorzaak is van cervicitis, schrijft de arts antimycotica voor (geneesmiddelen om schimmels te doden). Hormonale therapie (met oestrogeen of progesteron) zijn verder nuttig bij vrouwen die de menopauze hebben bereikt. Wanneer deze behandelingen niet effectief zijn of wanneer cervicitis langdurig aanwezig is, kan behandeling zet de arts lasertherapie of cryochirurgie in. Bij deze laatste therapievorm plaatst de arts een kleine sonde met een elektrische stroom om het weefsel weg te branden en te vernietigen. In zeer ernstige gevallen is een volledige verwijdering van de baarmoeder (hysterectomie) nodig, al is dit zeldzaam. Tot slot heeft de patiënte geen geslachtsgemeenschap zolang de infectie aanwezig is.

Prognose baarmoederhalsontsteking

Meestal herstelt de patiënte snel van eenvoudige cervicitis als de oorzaak gevonden is en de arts hiervoor een behandeling heeft ingezet. De ziekte komt wel in 8 tot 25% van de vrouwen terug.

Complicaties

Cervicitis houdt soms lang aan (maanden tot jaren). Indien onbehandeld ontwikkelt de patiënte mogelijk volgende complicaties:

Preventie cervicitis

Dankzij enkele tips vermindert de patiënte het risico op het ontwikkelen van cervicitis. Het is nodig om een condoom te gebruiken tijdens het vrijen om het risico op een seksueel overdraagbare aandoening te verlagen. Het plaatsen van irriterende stoffen in de vagina is ook afgeraden. Bij het gebruik van tampons is het belangrijk om deze juist te plaatsen en de instructies van het tampongebruik nauwgezet te volgen. Meerdere sekspartners hebben is tot slot afgeraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baarmoederhalsontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederhalsontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederhalsontsteking symptomen kunnen bestaan uit abnormale vaginale bloeding na het vrijen, na de menopauze of tuss…
Aandoeningen aan de baarmoederhals: symtomen en behandelingAandoeningen aan de baarmoederhals: symtomen en behandelingGoedaardige aandoeningen van de baarmoederhals (latijns: cervix), de nauwe opening van de baarmoedermond (portio), zijn…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Oorzaken van roze afscheidingOorzaken van roze afscheidingMeestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan…
Redenen vaginaal bloeden na gemeenschapRedenen vaginaal bloeden na gemeenschapAlle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloe…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 februari 2017:
  • Cervicitis(Cervix Inflammation or Infection), http://www.emedicinehealth.com/cervicitis/article_em.htm en http://www.emedicinehealth.com/cervicitis/page2_em.htm
  • Cervicitis, http://www.webmd.com/women/guide/cervicitis#1 en http://www.webmd.com/women/guide/cervicitis#2
  • Cervicitis, https://medlineplus.gov/ency/article/001495.htm
  • Cervicitis, https://www.healthlinkbc.ca/healthlinkbc-files/cervicitis
  • Cervicitis: ontsteking van de baarmoederhals, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=16991
  • What is cervicitis, http://www.emedicinehealth.com/cervicitis/article_em.htm

Reageer op het artikel "Cervicitis: Ontsteking baarmoederhals met vaginale bloeding"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!