InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederhals: Soorten aandoeningen aan cervix bij vrouwen

Baarmoederhals: Soorten aandoeningen aan cervix bij vrouwen

Baarmoederhals: Soorten aandoeningen aan cervix bij vrouwen De baarmoederhals is het onderste deel van de baarmoeder, de plaats waar een baby groeit tijdens de zwangerschap. De baarmoederhals heeft een kleine opening die uitzet tijdens de bevalling. Het menstruatiebloed van een vrouw verlaat tevens het lichaam via de baarmoederhals. Enkele aandoeningen aan de baarmoederhals komen mogelijk tot stand bij vrouwen, zoals kanker, cysten, poliepen, een ontsteking, Deze veroorzaken niet altijd symptomen, maar vrouwen die wel tekenen ervaren, kampen bijvoorbeeld met abnormale vaginale bloedingen, een jeukende vagina en pijn tijdens of na het vrijen. Een regelmatig uitstrijkje laten uitvoeren bij de arts spoort veel van deze aandoeningen of problemen tijdig op zodat deze sneller behandeld worden en een betere prognose hebben.

Afwezige baarmoederhals

Een afwezige baarmoederhals (cervicale agenese / agenesis) is een zeldzame aangeboren afwijking, maar er zijn vrouwen gemeld in de medische literatuur met een afwezige baarmoederhals. Vaak hebben ze ook een afwezig baarmoederlichaam en ontbreekt ook het bovenste gebied van de vagina (mülleriaanse agenesis of Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser-syndroom). Een afwezige menstruatie en regelmatig pijn aan het buik en bekkengebied zijn enkele bekende symptomen van een afwezige baarmoederhals. Een onderdrukking van de menstruatie met continue gecombineerde oestrogeen- / progesteronpillen verbetert de pijngerelateerde klachten.

Baarmoederhalskanker (cervixcarcinoom)

Oorzaken

Baarmoederhalskanker resulteert meestal uit een infectie met het humaan papillomavirus. Meestal ontstaan eerst abnormale cellen in de baarmoederhals, een aandoening die in medische termen bekend staat als cervicale dysplasie.

Symptomen

Kanker in de baarmoederhals veroorzaakt in een vroege fase meestal geen tekenen. In een latere fase ontstaan wel symptomen, zoals vaginale jeuk, pijn tijdens het vrijen en een abnormale vaginale bloeding na de geslachtsgemeenschap, tussen de menstruatieperioden of na de menopauze. In een gevorderd stadium kampt een vrouw met onder andere bekkenpijn, bloed in de urine, botpijn, botbreuken, vermoeidheid en een een gezwollen been.

Behandeling

Chirurgie, chemotherapie en/of radiotherapie vormen de bouwsteen van de behandeling van kanker aan de cervix.

Prognose

Door regelmatig een uitstrijkje te laten uitvoeren is de arts in staat om deze vorm van kanker tijdig op te sporen, waardoor de prognose beter is. Heeft de kanker echter reeds gezorgd voor uitzaaiingen (metastasen), dan zijn de vooruitzichten slechter.

Preventie

Vrouwen beoefenen best een veilige geslachtsgemeenschap en daarnaast is het mogelijk om zich te laten vaccineren tegen het humaan papillomavirus.

Baarmoederhalsontsteking (cervicitis)

Oorzaken

Cervicitis is de medische term voor een ontsteking van de baarmoederhals. Dit is meestal te wijten aan een infectie zoals de seksueel overdraagbare aandoeningen chlamydia, gonorroe, genitale wratten, trichomoniasis of genitale herpes. Bacteriële vaginose (teveel groei van normale bacteriën in de vagina met een stinkende afscheiding), een allergie voor latex in condooms en andere aandoeningen omgevingsfactoren zijn ook bekende oorzaken voor een baarmoederhalsontsteking.

Symptomen

Bekende symptomen zijn onder andere een abnormale vaginale afscheiding, een jeukende vagina, lage rugpijn en abnormale vaginale bloedingen na de geslachtsgemeenschap.

Behandeling

Antibiotica behandelen bacteriële oorzaken van cervicitis. Antivirale geneesmiddelen zijn inzetbaar voor virale oorzaken van een baarmoederontsteking. Tot slot schrijft de arts antimycotica voor (geneesmiddelen om schimmels te doden) indien een schimmel verantwoordelijk is voor de aandoening. Andere therapieën zijn ook mogelijk zoals hormonale therapie, lasertherapie, cryochirurgie (behandeling via bevriezing). Slechts sporadisch is een volledige verwijdering van de baarmoeder (hysterectomie) noodzakelijk

Baarmoederpoliepen en baarmoedercysten

Wanneer zich baarmoederpoliepen of baarmoedercysten vormen, ontstaan abnormale gezwellen op de baarmoederhals.

Cysten

Ovula nabothi zijn goedaardige cysten die zich bij vruchtbare vrouwen op de baarmoederhals ontwikkelen. De baarmoederhalsklieren scheiden slijm uit, wat te vinden is in de cysten. De witte tot gele gladde cysten zijn meestal klein en veroorzaken geen pijn, ongemak of andere tekenen. Zijn de cysten erg groot, dan verwijdert de arts deze door middel van een operatie, verbrandt hij deze door middel van elektrische stroom (elektrocauterisatie) of bevriest hij deze (cryotherapie).

Poliepen

Poliepen ontwikkelen zich meestal als gevolg van een ontsteking of anders als gevolg van verhoogde oestrogeenspiegels. Bekende symptomen van poliepvorming in de baarmoederhals zijn abnormale vaginale bloedingen, een zware menstruatie en een vaginale afscheiding. Vrouwen die weinig of geen last ervaren van de cysten of poliepen, hebben geen behandeling nodig. Indien poliepen echter kwaadaardig zijn, of indien de cysten of poliepen leiden tot vervelende symptomen, is een operatie nodig.

Diagnose en onderzoeken van soorten baarmoederhalsaandoeningen

De arts voert diverse onderzoeken uit om een probleem met de baarmoederhals te diagnosticeren:
  • beeldvormende onderzoeken zoals een CT-scan, een MRI-scan, een PET-scan
  • een colposcopie en cervicale biopsie: inwendig kijkonderzoek van de baarmoederhals, vagina en vulva waarbij de arts een stukje weefsel uit de baarmoederhals verzamelt en onder een microscoop laat onderzoeken
  • een gynaecologisch onderzoek
  • een HPV-DNA-test: humaan papillomavirus opsporen via speciaal bloedonderzoek
  • een kegelbiopsie: cellen verwijderen uit de baarmoederhals
  • een uitstrijkje

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen aan de baarmoederhals: symtomen en behandelingAandoeningen aan de baarmoederhals: symtomen en behandelingGoedaardige aandoeningen van de baarmoederhals (latijns: cervix), de nauwe opening van de baarmoedermond (portio), zijn…
Redenen vaginaal bloeden na gemeenschapRedenen vaginaal bloeden na gemeenschapAlle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloe…
Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingEen baarmoederhalspoliep of cervicale poliep is een gladde, rode, vingervormige uitstulping in de cervix. De baarmoederh…
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Ovula nabothi: Goedaardige cysten op baarmoederhalsOvula nabothi: Goedaardige cysten op baarmoederhalsOngeveer 12% van de vrouwen krijgt tijdens de vruchtbare leeftijd te maken met ovula nabothi. Bij deze aandoening bevind…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 19 mei 2019:
  • Baarmoederhalskanker: Symptomen van vaginale bloedingen, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/179197-baarmoederhalskanker-symptomen-van-vaginale-bloedingen.html
  • Cervicale poliepen: Goedaardige gezwellen in baarmoederhals, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/190805-cervicale-poliepen-goedaardige-gezwellen-in-baarmoederhals.html
  • Cervicitis: Ontsteking baarmoederhals met vaginale bloeding, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/179200-cervicitis-ontsteking-baarmoederhals-met-vaginale-bloeding.html
  • Cervix disorders, https://medlineplus.gov/cervixdisorders.html
  • Chapter 40. Benign Disorders of the Uterine Cervix, https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=498&sectionid=41008632&jumpsectionid=41016457#undefined
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Ovula nabothi: Goedaardige cysten op baarmoederhals, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/181136-ovula-nabothi-goedaardige-cysten-op-baarmoederhals.html
  • Picture of the Cervix, https://www.webmd.com/women/picture-of-the-cervix#1

Reageer op het artikel "Baarmoederhals: Soorten aandoeningen aan cervix bij vrouwen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!