InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge huid rond de ogen: Oorzaken en behandelingen

Droge huid rond de ogen: Oorzaken en behandelingen

Droge huid rond de ogen: Oorzaken en behandelingen Een aantal patiënten kampt met een droge huid rond de ogen. Dit symptoom is het gevolg van enkele aandoeningen zoals eczeem of diabetes mellitus (suikerziekte). Tevens spelen factoren uit de omgeving een rol, zoals weersomstandigheden of het gebruik van make-up. Een rode huid, jeukende huid en geïrriteerde huid komen mogelijk tot stand in combinatie met dit symptoom. Enkele thuisbehandelingen en medische behandelingen verminderen de droogheid van de huid rond de ogen. Meestal verhelpen enkele eenvoudige tips reeds de klachten, zoals een goede ooghygiëne en voldoende vochtinname. Wanneer echter nog bijkomende klachten optreden, is het raadzaam om een arts te raadplegen want soms zijn medicijnen of medicinale zalven of gels noodzakelijk.

Oorzaken: Aandoeningen & uitgedroogde huid rond ogen

Blefaritis

Blefaritis houdt in dat de ooglidranden ontstoken zijn, wat gepaard gaat met een droge en schilferige huid. Rode oogleden, jeukende oogleden en brandende oogleden treden eveneens op in combinatie met een ooglidontsteking.

Diabetes mellitus

Ook slecht gecontroleerde diabetes mellitus (suikerziekte) is geassocieerd met een droge huid rond de ogen. Dit komt omdat steeds schommelende bloedsuikerspiegels leiden tot uitdroging, waardoor de huid rond de ogen uitdroogt. Diabetici moeten bijgevolg voldoende drinken, zichzelf goed behandelen en zich goed laten opvolgen.

Eczeem

Eczeem is een chronische huidaandoening die vele lichaamsdelen mogelijk aantast. De patiënt ervaart hierbij een ernstig droge, jeukende en schilferende huid. Roodheid en een huidontsteking komen soms ook tot uiting bij eczeem.

Hypothyreoïdie

Een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) leidt ook sneller tot een uitgedroogde huid rond de ogen. De huid produceert hierdoor namelijk minder olie.

Periorale dermatitis

Periorale dermatitis is een chronische aandoening waarbij een huiduitslag ontstaat rond de mond. Meestal verschijnt deze huidziekte als gevolg van een slechte persoonlijke hygiëne.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte waarbij de huid uitdroogt en gaat schilferen. Deze ziekte treft ook de wenkbrauwen en wimpers.

Schimmelinfectie

Bij een schimmelinfectie, zoals tinea corporis (ringworm) ontstaat soms een rode en droge huid rond de ogen vergezeld met een rode huiduitslag en jeuk. De ringvormige huiduitslag is echter niet het belangrijkste symptoom. De droge en jeukende huid met schilfering zijn bij deze schimmelinfectie soms ernstig.

Uitdroging

Ook bij uitdroging (dehydratie) ontstaat mogelijk een uitgedroogde huid rond de ogen. Dit ontstaat bijvoorbeeld door een overmatig verlies van water uit het lichaam of te weinig vochtinname.

Oorzaken: Omgevingsfactoren

Ook enkele externe factoren zorgen voor een droge huid rond de ogen.

Blootstelling aan sterke chemicaliën

In gezichtscosmetica (huidverzorgingsproducten en gezichtsreinigingsmiddelen) bevinden zich vaak sterke chemicaliën. De dunne en gevoelige huid van het gezicht is vatbaar voor irritatie van toxines (gifstoffen) en chemicaliën, waardoor de patiënt sneller een droge huid rond de ogen heeft.

Het gebruik van cosmetica veroorzaakt mogelijk een uitgedroogde huid rond de ogen / Bron: Manuel Marín / Wikimedia CommonsHet gebruik van cosmetica veroorzaakt mogelijk een uitgedroogde huid rond de ogen / Bron: Manuel Marín / Wikimedia Commons
Cosmetica
Het gebruik van cosmetica leidt tot diverse problemen. Zo ontstaat mogelijk contactdermatitis als gevolg van allergische reactie op bepaalde irriterende stoffen die in contact komen met de huid. Jeuk, roodheid en droogheid komen hierbij voor. Verder bevatten make-up-producten zoals een eyeliner, mascara, oogschaduw, make-up-borstels of ander oogverzorgingsmateriaal erg veel bacteriën. Huidirritatie, een uitgedroogde huid en schilfering komen sneller tot stand. Verder irriteren ook huidverzorgingsproducten voor het gezicht zelf mogelijk de huid rond de ogen.

Medicatie

Sommige medicijnen zoals medicatie voor de behandeling van acne (huidaandoening met ontsteking van de talgklieren) en geneesmiddelen voor de behandeling van een hoge bloeddruk (hypertensie) veroorzaken een droge huid als bijwerking.

Sterke straling

Sterke UV-straling leidt mogelijk tot de oogziekte fotokeratitis, beter gekend als ‘sneeuwblindheid’. Naast de ernstige brandwonden aan de huid van de ogen, komt hierbij een droge huid rond de ogen voor. Ook een kunstmatige bron van ultraviolet licht resulteert mogelijk in sneeuwblindheid. Zo veroorzaakt lassen bijvoorbeeld dezelfde oogaandoening. Daarom is sneeuwblindheid soms ook gekend als ‘lasogen’.

Warm water

Het gebruik van warm water om het gezicht en de oogregio te wassen, leidt sneller tot een uitgedroogde huid rond de ogen.

Weersomstandigheden

Vochtigheid, en de langdurige blootstelling aan zonlicht, koud weer en heet weer, dragen bij aan de totstandkoming van een droge huid rond de ogen. Daarnaast veroorzaken plotse weersveranderingen een droge huid rond de ogen, of doen ze de symptomen verergeren. Dit geldt bijvoorbeeld eveneens wanneer patiënten plaatsen bezoeken waar kunstverwarming of airconditioning aanwezig is.

Wrijving

Huidirritatie treedt op door mensen die te veel wrijven op de huid of make-up aanbrengen op de huid.

Zwangere vrouwen krijgen vaker dit symptoom / Bron: PublicDomainPictures / PixabayZwangere vrouwen krijgen vaker dit symptoom / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay
Zwangerschap
De meeste zwangere vrouwen ervaren vooral tijdens het eerste trimester van de zwangerschap een droge huid. Het lichaam geeft in deze periode meer zwangerschapshormonen vrij waardoor een hogere huidolieproductie tot stand komt. Wanneer vrouwen de vettige huid te veel gaan wassen, droogt de huid uit.

Zelfzorg & behandeling voor droge huid rond de ogen

Een droge huid rond de ogen vereist steeds een grondig onderzoek naar de oorzaak. Soms is dit duidelijk en is de patiënt niet in staat om deze risicofactor te voorkomen. Wel zijn enkele voorzorgsmaatregelen voorhanden voor het voorkomen van de huid- of oogproblemen, waarbij een droge huid rond de ogen tot stand komt.

Make-up & oog- en huidverzorging

Een goede ooglidverzorging en ooghygiëne zijn nodig bij het gebruik van oogmake-up. Patiënten die gaarne oog- en gezichtscosmetica gebruiken, opteren daarnaast voor hypoallergene en zachte producten. Ook zachte haarproducten en wasmiddelen genieten de voorkeur. Een algemene goede verzorging van de huid is eveneens essentieel voor het voorkomen van infecties en ontstekingen. Verder is het verstandig om één of enkele keren per dag het gezicht met lauw water te wassen. Enkel met de handen wast de patiënt het gezicht.

Niet wrijven

Verder is het verstandig om niet in de ogen te wrijven, daar dit sneller leidt tot secundaire infecties.

UV-straling

Om een oogaandoening als gevolg van sterke UV-straling te voorkomen, is het belangrijk om een zonnebril of veiligheidsbril te dragen.

Vochtinname

Voldoende drinken is ook nodig om uitdroging te voorkomen.

Weer

Een luchtbevochtiger is bovendien aanbevolen in combinatie met goede beschermende kledij voor alle weersomstandigheden.

Natuurlijke middelen

Verder staan enkele huidremedies bekend voor het herstellen van de droge huid. Zo is Aloë Vera een rustgevende factor voor de droge huid. Het onderliggend probleem wordt hierbij evenwel niet aangepakt. Een theezakje dat gedompeld is in koud water, verzadigt de droogte en voorkomt rimpelvorming.

Vaseline houdt de huid vochtig / Bron: Kiyok / Wikimedia CommonsVaseline houdt de huid vochtig / Bron: Kiyok / Wikimedia Commons

Professionele medische behandelingen

Antibacteriële gels of zalven zijn nuttig om secundaire infecties door droge oogleden te voorkomen. De arts besluit vooral om dit in te zetten bij een ernstige, droge en schilferige huid rond de ogen en op de oogleden. Vochtinbrengende crèmes en lotions (zoals vaseline) behandelen eczeem maar soms zet de arts orale (via de mond ingenomen) of topische (op de huid aangebrachte) corticosteroïden (sterke ontstekingsremmers) in. Eczeem valt ook te behandelen met voorgeschreven lotions en gels die antihistamine (tegen een allergische reactie), antifungale (tegen schimmels), antibacteriële (tegen bacteriën), anti-inflammatoire (ontstekingsremmende) of verdovende middelen bevatten. Wanneer bepaalde geneesmiddelen een droge huid rond de ogen veroorzaken, bekijkt de arts indien nodig of hij andere medicijnen moet inzetten, maar vaak is het medicatiegebruik slechts tijdelijk en verdwijnen de klachten wanneer de patiënt het geneesmiddel heeft stopgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen aan een droge huid?Een droge huid hebben is niet fijn. Daar wil je graag van af komen. Maar hoe kom je van een droge huid af?
Wat moet je doen tegen een droge huid?Wat moet je doen tegen een droge huid?Een droge huid is geen zware medische aandoening, maar het is toch iets vervelends. Gelukkig bestaan er genoeg oplossing…
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar / Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 september 2017:
  • Causes of Dry Skin on Legs, Symptoms, Under Eyes, Legs, Patches, Scalp, and Remedies, http://skin.knowfacts.org/dry-skin/causes-dry-skin-symptoms-eyes-patches-scalp-remedies/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Dry Skin Around Eyes – Why This Happens and What to Do About It, http://www.askwomennet.com/dry-skin-around-eyes/
  • Dry Skin around Eyes Causes, Remedies, Treatments for Very Dry, Red, Sore, Itchy Skin near Eyes, http://www.healcure.org/eye/dry-skin-on-eyes/dry-skin-around-eyes-causes-remedies-treatments-dry-red-sore-itchy-skin-near-eyes/
  • Dry skin around thee yes, https://www.paulaschoice.com/expert-advice/skincare-advice/eye-care/dry-skin-around-the-eyes.html?fdid=eye-care
  • Dry Skin Rash Causes, During Pregnancy, on Armpits, Legs, Baby, Nose, Eyes, Breast, Genital, Pictures and Treatment, http://skin.knowfacts.org/dry-skin-rash/dry-skin-rash-causes-pregnancy-armpits-legs-baby-nose-eyes-breast-genital-pictures-treatment/
  • Dry Skin Treatment at Home, during Menopause, Pregnancy, on Beard and Due to Eczema Cause, http://skin.knowfacts.org/dry-skin/dry-skin-treatment-home-menopause-pregnancy-beard-due-eczema-cause/
  • Home Remedies for Dry Skin on Hands, Face, Eyes, Nose, Ear, Legs and Dandruff, http://skin.knowfacts.org/dry-skin/home-remedies-dry-skin-hands-face-eyes-nose-ear-legsand-dandruff/
  • Possible Causes and Home Remedies for Dry Skin Around Your Eyes, https://healdove.com/eye-care/Dry-Skin-Around-Eyes-What-You-Can-Do-About-It
  • Sneeuwblindheid (fotokeratitis): Oogziekte door UV-straling, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/172885-sneeuwblindheid-fotokeratitis-oogziekte-door-uv-straling.html
  • Afbeelding bron 1: Manuel Marín / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Kiyok / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Droge huid rond de ogen: Oorzaken en behandelingen"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 11-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!