InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Harige tepels: Oorzaken van haar op tepels (tepelharen)

Harige tepels: Oorzaken van haar op tepels (tepelharen)

Harige tepels: Oorzaken van haar op tepels (tepelharen) Elk deel van de menselijke huid is bedekt met haarzakjes. Het is bijgevolg niet ongebruikelijk dat de tepels haartjes bevatten. Harige tepels bij vrouwen komen vrij vaak voor en zijn veelal niet ernstig. Deze zijn bijvoorbeeld het gevolg van hormonale veranderingen of medicatiegebruik. Wanneer ze echter vergezeld gaan van andere ongebruikelijke symptomen, is het een goed idee om een afspraak te maken. Naast de mogelijke (medicamenteuze) behandeling van het onderliggend probleem, adviseert de arts ook welke methoden veilig zijn voor het verwijderen of verminderen van de tepelhaartjes.

Epidemiologie van haar op tepels

Het precieze aantal vrouwen met tepelhaar is niet bekend. Veel vrouwen melden de aandoening niet en behandelen deze aandoening zelf. Daarnaast is het mogelijk dat vrouwen vroeger altijd fijn en licht haar hadden dat niet goed zichtbaar was, dat met het verouderen grover en donkerder is geworden. Harige tepels zijn in ieder geval een veel voorkomende aandoening bij vrouwen.

Oorzaken van harige tepels bij vrouwen

Hormonale veranderingen

Wanneer bij vrouwen hormonale veranderingen optreden, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap en de menopauze, ontstaan veel verschillende symptomen zoals veranderingen in de tepelhaargroei en de tepelkleur. Bij sommige vrouwen in het tweede en derde decennium treden ook al hormonale veranderingen op, waardoor het tepelhaar van het uiterlijk van de tepels wijzigt of dan pas echt zichtbaar wordt.

Medicatie

Sommige medicijnen veroorzaken bijwerkingen, zoals een abnormale haargroei aan de tepels. Dit geldt vooral voor geneesmiddelen zoals testosteron, glucocorticosteroïden en bepaalde andere immunosuppressiva (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken).

Overproductie van mannelijke hormonen

Hormonale onevenwichtigheden veroorzaken mogelijk haar op de tepels. De overproductie van mannelijke hormonen zoals testosteron bevordert de haargroei. De tepelhofbeharing gaat gepaard met volgende tekenen:
  • een toename van de skeletspiermassa
  • een vette huid die leidt tot puistjes en acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren)
  • gestopte menstruatieperioden
  • mannelijke kaalheid, wat leidt tot een vrouw die haar op haar hoofd verliest (haarverlies)

Polycysteus ovarium syndroom

Circa 20% van de vrouwen lijdt aan het polycysteus ovariumsyndroom (PCOS). Deze aandoening, die optreedt als gevolg van een hormonale onevenwichtigheden, tast de werking van de eierstokken aan. Veelvoorkomende symptomen van PCOS zijn:
  • onvruchtbaarheid
  • een onregelmatige menstruatie
  • eierstokcysten (een cyste is een abnormaal gevormde zakvormige holte die zich in dit geval in de eierstok bevindt)
  • overmatige haargroei op ongebruikelijke plaatsen, zoals de tepels

Patiënten met het Cushing-syndroom hebben sneller blauwe plekken / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Patiënten met het Cushing-syndroom hebben sneller blauwe plekken / Bron: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Syndroom van Cushing

Het syndroom van Cushing is een andere aandoening die resulteert uit een hormonale onbalans. Hierbij bevindt zich een overmatige hoeveelheid van cortisol in het lichaam. Volgende tekenen verschijnen mogelijk bij een patiënt met het syndroom van Cushing:
  • een abnormale menstruatie
  • een afgerond en rood, gezwollen gezicht
  • een depressie
  • een hoge bloeddruk (hypertensie)
  • een hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie)
  • een laag libido (zin in seks)
  • een opeenhoping van vet op de achterkant van de nek en de schouders
  • een opeenhoping van vet op de borst en buik, terwijl de armen en benen slank blijven
  • een verhoogde haargroei
  • grote paarse striae (striemen)
  • snel blauwe plekken
  • stemmingswisselingen
  • vruchtbaarheidsproblemen
  • zwakte in de bovenarmen en dijen

Het syndroom van Cushing is vrij zeldzaam en de oorzaak is meestal het gevolg van het gebruik van glucocorticosteroïde medicatie. De aandoening resulteert mogelijk ook uit een tumor in de longen, de hypofyse of de bijnier.

Behandeling van harige tepels

In de meeste gevallen is een medische behandeling voor harige tepels niet vereist. Wel willen veel vrouwen de tepelharen laten verwijderen omwille van cosmetische doeleinden.

Hormonale behandeling

Als een hormonale disbalans de oorzaak is van harige tepels, kan een arts de medicatietherapie van een vrouw voorschrijven of aanpassen om een gezond hormonaal evenwicht te herstellen.

Lasertherapie

De haargroei op de tepels verminderen en de hergroei voor een tijdje vertragen of zelfs voorkomen is mogelijk dankzij lasertherapie. Sommige mensen ervaren dit ook als (erg) pijnlijk. Een plastisch chirurg of een cosmetische dermatoloog voert deze behandeling uit en daardoor is dit de duurste behandelingsoptie voor het verwijderen van tepelharen.

Pincet

Sommige mensen nemen een pincet om de tepelharen individueel uit te trekken, maar dit is vaak wel een pijnlijke optie. De huid rond het tepelgebied is namelijk erg zacht en gevoelig. Bovendien groeit het haar uiteindelijk ook terug. De patiënt krijgt bij deze tijdrovende behandeloptie ook vaker te maken met een infectie en ingegroeide haartjes.

Scheren

Tepelhaar scheren is een andere mogelijkheid. Het is echter raadzaam om dit voorzichtig te doen om zo de gevoelige huid niet te beschadigen. Ingegroeide haartjes en infecties ontstaan sneller door tepelharen te scheren.

Trimmen

Haar op de tepels trimmen verbetert het uiterlijk. Hiervoor gebruiken mensen kleine nagelschaartjes zodat het haar dichtbij de huid weg kan worden gesneden. Het is wel belangrijk om hierbij de huid niet te beschadigen. Het haar groeit terug waardoor regelmatig trimmen noodzakelijk is.

Waxen

Waxen is een goede maar vaak pijnlijke methode om haar te verwijderen. Een verzorgingssalon is hierin gespecialiseerd, al ontstaat ook hierbij snel de kans op ingegroeide haartjes of een infectie.

Andere behandelingsopties afgeraden

Bleken of het gebruik van ontharingscrème zijn afgeraden, daar deze methoden meestal te hard zijn voor dit gevoelige gebied en snel irritatie en schade veroorzaken.

Prognose van tepelharen

Voor de meerderheid van de vrouwen is tepelhaar misschien vies, maar dit is geen ernstig gezondheidsprobleem. Wel leiden sommige medische aandoeningen tot donkerder en groeiend tepelhaar. Het is alleszins verstandig om een arts te raadplegen wanneer andere tekenen aanwezig zijn naast de tepelhaartjes. Tepelhaar is veelal gemakkelijk te behandelen indien een vrouw dit wil laten verwijderen omwille van cosmetische redenen.
Gerelateerde artikelen
Donkere tepels: Oorzaken van donkerdere tepelkleurDonkere tepels: Oorzaken van donkerdere tepelkleurOmwille van tal van goedaardige oorzaken veranderen tepels regelmatig van kleur. Hormonale schommelingen liggen vaak aan…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Pijn aan de tepelPijn aan de tepelPijn aan de tepel komt het meest bij vrouwen voor, maar soms ook bij mannen. Tevens kan er ook sprake zijn van jeuk aan…
Haren rond je tepelsHaren rond je tepelsJe hoort er maar weinig vrouwen over: haartjes rond de tepels. Maar wat als je zelf "gezegend" bent met donkere, zwarte…
Niplette, een eenvoudige oplossing voor ingetrokken tepelsEen groot deel van de vrouwen heeft last van ingetrokken of platte tepels. Vrouwen kunnen zich hierdoor minder aantrekke…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 8 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Dit is de reden dat je tepelhaar hebt, https://happyinshape.nl/facts/dit-is-de-reden-dat-je-tepelhaar-hebt
  • HAIRY PROBLEM Why some women have hairy nipples and when it could mean something serious, https://www.thesun.co.uk/fabulous/5511310/why-some-women-have-hairy-nipples/
  • Vrouwen met harige tepels? Dit is wat je wilt weten,
  • What Causes Hairy Nipples and How Can You Remove the Hair?
  • What you should know about hairy nipples, https://www.medicalnewstoday.com/articles/320835.php
  • Why Do I Have Hairy Nipples and What to Do About It?, http://positivemed.com/2016/07/11/hairy-nipples/
  • Afbeelding bron 1: Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Harige tepels: Oorzaken van haar op tepels (tepelharen)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!