InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haren rond je tepels

Haren rond je tepels

Je hoort er maar weinig vrouwen over: haartjes rond de tepels. Maar wat als je zelf "gezegend" bent met donkere, zwarte haren rond je tepelhof? Ben je dan een freak of komt dit vaker voor? En hoe kom je nu het snelst en effectief van de haren rond je tepels af? Er zijn verschillende methodes om ongewenste haargroei aan te pakken, maar welke werkt nu het beste? De borsten behoren tot de meest vrouwelijke gedeeltes van je lichaam, maar wat als je juist dáár donkere zwarte haren hebt? Vrouwen met haar rond de tepels schamen zich vaak enorm, maar toch komt haargroei op deze plaats veel vaker voor dan je denkt. Je hoort er alleen (bijna) niemand over, maar dat wil niet zeggen dat jij als enige vrouw in Nederland (of België) gebukt gaat onder de haren rond je tepelhof.

Haargroei rond de tepels: veel minder 'freaky' dan je denkt!

Bij vrijwel iedere vrouw groeien er rond de tepels enkele haartjes. Haargroei rond de tepelhof is dus heel normaal. De haartjes ontstaan vanuit de vetkliertjes rond de tepelhof en maken in feite deel uit van de reguliere haarverdeling over het gehele lichaam. Van een enkel verdwaald haartje hoef je dus niet wakker te liggen.

Helaas hebben sommige vrouwen de pech dat juist de haargroei rond de tepelhof bestaat uit donkere of zelfs zwarte haren, zodat de haartjes goed opvallen tegen de verder blanke huid. Mooi of sexy is dit allerminst, dus het is begrijpelijk dat je deze haargroei wil verwijderen. Maar hoe ga je donkere haren het best te lijf?

Rond je tepelhof scheren = geen goed idee

Donkere haren rond je tepels verwijderen met een scheermes is geen goed idee. Niet alleen zijn je borsten dusdanig kwetsbaar dat je daar liever geen snijwondjes wil hebben, je loopt ook nog eens het risico dat zo'n afgesneden haartje enthousiast gaat ingroeien, met alle gevolgen van dien.

Haren rond je tepels verwijderen met een pincet

Met een pincet trek je donkere haartjes rond je tepelhof er gemakkelijk uit. Hou de huid waar het haartje zit zo strak mogelijk, zodat het verwijderen (bijna) geen pijn doet. Sommige vrouwen hebben het geluk dat de uitgetrokken haartjes niet of niet zo snel teruggroeien, anderen moeten na een week alweer opnieuw het pincet ter hand nemen.

Haargroei rond de tepelhof aanpakken met IPL

IPL is een afkorting voor Intense Pulsed Light. Dit licht, dat wordt uitgezonden op meerdere golflengtes, is dusdanig krachtig dat het de haarzakjes van waaruit de haren groeien, beschadigt. Hierdoor kunnen er geen (of niet zo snel) nieuwe haartjes uit groeien. IPL werkt bij uitstek op donkere, zwarte haren, dus ook op donkere zwarte haartjes rond de tepels. Wel zal je meestal meerdere behandelingen nodig hebben om permanent van de haartjes rond j tepels verlost te zijn. Denk hierbij aan zes tot tien sessies met IPL.

Haren rond de tepels verwijderen met laser

Ook laser is een populaire methode om ongewenste haargroei permanent uit te roeien. In tegenstelling tot bij IPL, wordt bij laser het licht uitgezonden in één krachtige straal van één golflengte. Hierdoor heb je minder behandelingen nodig om definitief van de haargroei rond je tepelhof verlost te zijn. Het nadeel is wel, dat laser pijnlijker en duurder is dan IPL.

Haargroei rond de tepels aanpakken met ontharingscrème?

Sommige vrouwen pakken haargroei rond de tepels aan door middel van ontharingscrème. Het staat je natuurlijk altijd vrij om het te proberen, maar hou er rekening mee dat de huid rondom je tepelhof uitermate gevoelig is. Je loopt dus snel het risico op irritatie.

Wanneer naar de dokter met haargroei rond de tepelhof?

Waarschijnlijk heb je weleens gelezen over hirsutisme, oftewel overmatige haargroei bij vrouwen. Heb je erg last van donkere haren rond je tepels, dan ben je misschien bang dat je zelf ook aan deze aandoening lijdt. Toch is dit in de meeste gevallen niet zo, zelfs niet als je meerdere haren rond je tepelhof hebt of wanneer de haren erg stug of donker zijn. Met haargroei rond je tepels hoef je dus écht niet naar de dokter.
© 2015 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bultjes op tepel (met of zonder jeuk): oorzaken en symptomenBultjes op tepel (met of zonder jeuk): oorzaken en symptomenBultjes op tepel of tepelhof? Wat kunnen bultjes op de tepel betekenen? Op het tepelhof van vrouwen zitten allemaal bult…
Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op tepel: oorzaken korstjes (tijdens zwangerschap)Korstjes op de tepel is een fenomeen waar vrij veel vrouwen wel eens last van hebben, in het bijzonder tijdens de zwange…
Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenGrootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenHet tepelhof is het donkere huidgebied dat de tepel omringt. De tepelhoven (areola’s) zijn er in veel verschillende vorm…
Donkere tepels: Oorzaken van donkerdere tepelkleurDonkere tepels: Oorzaken van donkerdere tepelkleurOmwille van tal van goedaardige oorzaken veranderen tepels regelmatig van kleur. Hormonale schommelingen liggen vaak aan…
Donkere tepels: oorzaken en symptomen donkergekleurde tepelDonkere tepels: oorzaken en symptomen donkergekleurde tepelHet ontstaan van donkere tepels kent meerdere mogelijke oorzaken. De borsten van een vrouw kunnen in de loop van de tijd…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/83/Borstproblemen/article/detail/23211/2008/01/01/Eindelijk-antwoord-op-je-vragen.dhtml
  • http://www.scheertips.com/tepels-scheren/
  • http://www.ontharen.org/tepelhof_ontharen.htm
  • https://idealbody.nl/index.php?q=blog/gezichtsbeharing-bij-vrouwen-oorzaken-en-behandelingen
  • https://idealbody.nl/blog/permanent-ontharen-het-verschil-tussen-ipl-en-laser
  • http://www.haarweb.nl/forum/archive/index.php/t-666.html

Reageer op het artikel "Haren rond je tepels"

Infoteur: Stippels
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!