InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Grote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerder

Grote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerder

Grote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerder De tepelhof is het donkere deel van de huid dat om de tepel ligt. Net als borsten en tepels, zijn er veel verschillende vormen en typen tepelhoven. Een tepelhof varieert per vrouw in grootte en kleur. Dat is heel normaal. Ook is het normaal dat tepelhoven in de loop van de tijd in grootte en kleur veranderen onder invloed van factoren zoals zwangerschap, borstvoeding geven en menstruatie. Tijdens de menstruatie kunnen ze extra gevoelig of pijnlijk worden. Als je zwanger wordt, kun je grote tepelhoven hebben en ze kunnen donkerder worden. Zelfs enkele kleine haartjes kunnen rond de rand van de huid beginnen te groeien.

Grote tepelhoven

Kleinere en grotere tepelhoven

Er zijn veel verschillende vormen van tepelhoven of areolae, net zoals er normale variaties in borstomvang zijn en er verschillende soorten tepels zijn. Anatomische variatie is gebruikelijk bij tepelhoven, waarbij de grootte varieert van persoon tot persoon, omdat de borstanatomie van elke vrouw uniek is. Een normale tepelhof kan variëren in grootte van 25 millimeter bij mannen tot 40 à 100 millimeter bij vrouwen. Vrouwen met grote borsten hebben vaak grotere tepelhoven.

Grote tepelhof rond een kleinere tepel

Een grote tepelhof rond een kleinere tepel is nog steeds volledig normaal en niet noodzakelijkerwijs een teken van enige pathologie of stoornis, zoals borstkanker. De enige factor die reden tot bezorgdheid zou moeten zijn, is als je veranderingen opmerkt in de grootte, kleur of textuur van je tepelhof. De kleur kan echter donkerder worden en de grootte neemt toe als gevolg van hormonale veranderingen, zoals zwangerschap.

Tepelhof wordt groter of donkerder

Iedere vrouw heeft aan ander lichaam en andere borsten; er is geen standaardmaat of -afmeting voor borsten, tepels of tepelhoven. Gemiddeld is de tepelhof ongeveer driemaal zo groot was als de tepel. Maar het is fysiologisch ook volkomen normaal als je tepelhof afwijkt van dit gemiddelde. Ieder mens is uniek. Tepelhoven die groter of kleiner zijn, zijn echter nog steeds volkomen normaal. Het is ook normaal dat je areola's gedurende je leven in grootte en kleur veranderen. Onder invloed van hormonale veranderingen, zoals die zich voordoen tijdens de puberteit, menstruatie, zwangerschap en borstvoeding, kunnen je borsten, tepels en tepelhoven veranderen qua uiterlijk. De tepelhoven kunnen bovendien van kleur veranderen en bijvoorbeeld donkerder worden.

Zwangerschap en borstvoeding

Tijdens de zwangerschap worden de tepelhoven van veel vrouwen groter en donkerder in de aanloop naar de geboorte van de baby. Daarnaast worden je borsten groter, veranderen je tepels en kunnen ze gaan lekken, vooral in het derde trimester doordat er voormelk uit de tepels lekt. Deze borst- en tepel(hof)veranderingen kunnen zich doorzetten na de geboorte wanneer je borstvoeding geeft. De grotere tepelhoven en de donkere, meer prominente kleur van de tepelhoven kan de boreling helpen om de tepel te vinden. Niet alle vrouwen ervaren deze veranderingen in gelijke mate tijdens de zwangerschap. Zodra je stopt met borstvoeding, keren je borsten en tepels gewoonlijk terug naar hun oorspronkelijke maat en kleur maar soms blijven de borsten groter en de tepelhoven donkerder.

Menstruatie

Je borsten ondergaan dikwijls verschillende veranderingen gedurende de menstruatiecyclus. Zo kunnen je borsten voor de menstruatie wel een cupmaat groter zijn dan de rest van de maand. Dit gebeurt onder invloed van oestrogeen, hét vrouwelijk geslachtshormoon, maar ook een belangrijk zwangerschapshormoon. Oestrogenen zorgen voor de ontwikkeling van de melkklieren. Na de ovulatie of eisprong, het moment waarop een rijpe eicel de eierstok verlaat, neemt ​​de oestrogeenproductie af en nemen de niveaus van een ander hormoon, progesteron genaamd, toe. Progesteron is ook een belangrijk vrouwelijk geslachtshormoon, maar ook een zwangerschapshormoon. De borsten mogen dan veranderingen ondergaan tijdens de menstruatie en groter en gevoeliger worden, maar de tepels en tepelhoven veranderen normaliter niet tijdens een normale menstruatiecyclus. Het lichaam ondergaat deze veranderingen tijdens je cyclus ter voorbereiding op de mogelijkheid dat een eitje wordt bevrucht. Als je niet zwanger wordt, keren de borsten terug naar hun normale grootte en vorm zodra je niet meer menstrueert.

Tepelhof en borstkanker

Een tepelhof kan om verschillende redenen van kleur of maat veranderen, waarvan er vele volledig onschadelijk zijn. Sommige veranderingen wijzen echter op borstkanker. Alarmsymptomen zijn:
  • zwelling van (een deel van) de borst
  • huidirritatie of kuiltjes in de borst
  • pijn in de borst
  • tepelpijn
  • een naar binnen gekeerde tepel (ingetrokken tepel)
  • roodheid, schilfering of verdikking van de tepel of borsthuid
  • een tepelafscheiding anders dan moedermelk of voormelk (als je zwanger bent)
  • een knobbel in de borst

Deze veranderingen kunnen ook tekenen zijn van minder ernstige aandoeningen, zoals een borstontsteking of een borstcyste. Het is belangrijk om eventuele veranderingen in de borsten snel door je huisarts te laten onderzoeken.
Gerelateerde artikelen
Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenGrootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenHet tepelhof is het donkere huidgebied dat de tepel omringt. De tepelhoven (areola’s) zijn er in veel verschillende vorm…
Borsten tijdens zwangerschap: symptomen borstenveranderingenBorsten tijdens zwangerschap: symptomen borstenveranderingenTijdens de zwangerschap veranderen je borsten. Borstveranderingen zijn een normaal onderdeel van de zwangerschap en tred…
Tepelhof: oorzaken en symptomen van verandering tepelhovenTepelhof: oorzaken en symptomen van verandering tepelhovenDe menselijke tepelhof (areola mammae) is het gepigmenteerde gebied op de borst rond de tepel. De volwassen menselijke t…
Haren rond je tepelsJe hoort er maar weinig vrouwen over: haartjes rond de tepels. Maar wat als je zelf "gezegend" bent met donkere, zwarte…
Bultjes op de tepelBultjes op de tepelRond de tepel van de vrouwenborst bevindt zich het tepelhof. Deze is bij elke vrouw iets verschillend. Op deze tepelhof…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dora Zett/Shutterstock.com
  • https://www.yourtango.com/2018313415/what-it-means-if-you-have-big-areolas
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/324885.php
  • https://www.zwivel.com/forum/general-discussions/ask-cosmetic-doctor/should-i-be-worried-about-having-large-areolas
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Areola
  • https://www.verywellhealth.com/areola-definition-429956
  • https://www.breastcancer.org/symptoms

Reageer op het artikel "Grote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerder"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 16-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!