InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tepeleczeem: droge, schilferige stukjes huid tepel-tepelhof

Tepeleczeem: droge, schilferige stukjes huid tepel-tepelhof

Tepeleczeem: droge, schilferige stukjes huid tepel-tepelhof Tepeleczeem is een vervelende klacht. Een huidaandoening zoals eczeem kan optreden op de tepel en tepelhof bij zwangere en zogende vrouwen. Hierbij zijn droge, schilferige stukjes huid op of rond beide tepels zichtbaar: korstjes op tepel of rond de tepel. De behandeling is vergelijkbaar met eczeem op andere delen van het lichaam. Deze bestaat uit klasse-II-corticosteroïd, lokaal gedurende maximaal drie weken. Wanneer er binnen drie weken geen verbetering optreedt, moet gedacht worden aan de ziekte van Paget. Dit is een zeldzame vorm van borstkanker.

Tepeleczeem

Tepeleczeem: inleiding

Tepeleczeem manifesteert zich als een goed afgebakend erythemateuze uitslag, hetgeen gepaard kan gaan met droge en schilferige of nattende blaasjes. Eczeem van de tepel kan persisteren en aanleiding geven tot hevige jeuk. Als gevolg van krabben raakt de tepel en areola (tepelhof) beschadigd en kan er huidverdikking (lichenificatie) optreden. Tepeleczeem wordt vaak gezien als onderdeel van atopisch eczeem. Ook kan zich bij vrouwen die borstvoeding geven contacteczeem ontwikkelen als gevolg van lokaal aangebrachte verzorgingsproducten.

Klachten en symptomen tepeleczeem

Vrouwen met tepeleczeem hebben last van een jeukende erythematosquameuze (rode schilfering) tot nattende of crustueze (korstvormende) uitslag op de tepels en tepelhof van één of beide borsten. Meestal komt de huidafwijking beiderzijds voor. Door krabben raakt de tepel en tepelhof beschadigd en verdikt. De vrouw kan last hebben van brandende pijn, vooral tijdens de borstvoeding. Bij zogende vrouwen kan zich ook contacteczeem ontwikkelen als gevolg van bestanddelen van lokaal aangebrachte verzorgingsproducten.

Soortgelijke beelden

Psoriasis kan soortgelijke beelden geven. Meestal zijn er dan ook plekken elders op het lichaam aanwezig. Huidveranderingen op de tepels die op eczeem lijken, kunnen ook worden veroorzaakt door de ziekte van Paget. Dit is een zeldzame vorm van kanker, die ontstaat in de melkbuisjes van de borst. De ziekte van Paget is zelden op beide tepels aanwezig. Spontane genezing komt niet voor. Deze vorm van borstkanker gaat vaak gepaard met een pijnlijke tepel waar wat bloed uitkomt. Ook is er vaak een knobbeltje aanwezig.

Behandeling tepeleczeem

Algemene maatregelen bestaan uit:
  • Bescherming tegen schurende kleding.
  • Krabben vermijden. Afdekken bij habitueel krabgedrag.
  • Het vermijden van huidverzorgingsproducten die kunnen irriteren.
  • Bij contacteczeem moet het allergeen worden vermeden.

Hormoonzalf bij tepeleczeem

Lokale behandeling bestaat uit klasse-II-corticosteroïd (hormoonzalf), gedurende maximaal drie weken. Bij tepeleczeem dient er binnen drie weken een reactie op de ingestelde lokale therapie te zijn.

Verder onderzoek als er geen verbetering optreedt

Wanneer er geen verbetering optreedt, dan dient histologisch onderzoek te worden verricht. Het uitvoeren van een biopsie dient om kanker uit te sluiten. De ziekte van Paget is een zeldzame vorm van borstkanker, die zich vaak presenteert als een hardnekkige vorm van eczeem van de tepel. Ook bij ontbreken van palpabele borst- of okselklierafwijkingen moet gedacht worden aan de ziekte van Paget, indien lokale behandeling binnen drie weken geen klinische verbetering geeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Tepeleczeem: droge, schilferige stukjes huid tepel-tepelhof"

Reacties

Amber, 27-03-2017 21:02 #4
Heeii,
Wat moet ik doen?
Gr. Mij Reactie infoteur, 29-03-2017
Het is verstandig om met deze klachten naar de huisarts te gaan, zodat hij of zij kan beoordelen of er sprake is van een goedaardige of kwaadaardige oorzaak. Op basis daarvan kan de arts een behandeling instellen.

Sandra, 18-12-2013 13:04 #3
Ik heb net te horen gekregen van de dermatoloog dat ik eelt op mijn tepel heb, heeft of ken jij iemand met deze klachten? want ik kan googelen tot ik een ons weeg maar kan er niks over vinden.

Joline, 09-12-2013 04:41 #2

Stan, 12-01-2012 19:43 #1
Ik ben een jongen van 16 jaar en heb eczeem, ik denk dat ik hier last van heb. Kan dit uberhaubt wel? Reactie infoteur, 13-01-2012
Ja, ook mannen kunnen last hebben van tepeleczeem. Vraag uw huisarts om advies.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tepel en tepelhof aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!