Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhoven

Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhoven Het tepelhof is het donkere huidgebied dat de tepel omringt. De tepelhoven (areola’s) zijn er in veel verschillende vormen, maten en kleuren. De borsten en tepels van iedereen zijn anders en het is volkomen normaal dat een persoon erg grote tepelhoven heeft. Het is ook normaal dat de areola's in de loop van de tijd in grootte en kleur veranderen. Deze veranderingen kunnen voorkomen als een natuurlijk onderdeel van veroudering, maar ook tijdens zwangerschap en borstvoeding. Alle personen die zich zorgen maken over de grootte van hun tepelhof, moet een arts raadplegen.

Tepels van mannen

De grootte van de tepels varieert bij vrouwen, terwijl mannelijke tepels meer uniform zijn. Mannelijke tepels zijn gemiddeld 36 procent de grootte van vrouwelijke tepels. Er is ook minder variatie in de tepeloppervlakte van mannen ten opzichte van vrouwen.

Uiterlijk van tepelhof bij vrouwen

De tepelhoven worden mogelijk groter tijdens de zwangerschap / Bron: PublicDomainPictures, PixabayDe tepelhoven worden mogelijk groter tijdens de zwangerschap / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Grootte

Het lichaam en de borsten zijn uniek voor iedereen. Er is geen standaard maat voor het tepelhof. De gemiddelde diameter van het tepelhof bedraagt ongeveer vier centimeter. Verder is het tepelhof gemiddeld ongeveer drie keer zo groot als de tepel zelf. Tepelhoven die groter zijn, zijn echter nog steeds volkomen normaal. Tepelhoven die gedurende het leven in grootte en kleur veranderen, zijn normaal en bijvoorbeeld te wijten aan verschuivende hormoonspiegels in het lichaam (puberteit, menstruatie, zwangerschap en borstvoeding).

Kleur

De kleur van het tepelhof varieert: roze, rood, chocoladebruin, donkerbruin of bijna zwart. Meestal is de kleur lichter bij vrouwen met een lichtere huidtint en is deze donkerder bij vrouwen met een donkere huidskleur. Een donkerder tepelhof is mogelijk duidelijker zichtbaar voor een baby tijdens het geven van borstvoeding.

Vorm

De meeste tepelhoven zijn cirkelvormig, maar veel vrouwen met grote tepelhoven hebben een elliptische vorm.

Borstvoeding en tepelhofgrootte

Tijdens de zwangerschap vergroten de tepelhoven van veel (maar niet alle) vrouwen en verdonkeren ze ook naarmate de zwangerschap vordert. Deze veranderingen kunnen doorgaan na de geboorte van de baby en dus ook terwijl een vrouw borstvoeding geeft. Mogelijk zijn grotere en donkere tepelhoven aantrekkelijker voor baby's. De grootte en kleur van de tepelhoven heeft echter meestal geen invloed op het vermogen om borstvoeding te geven. Een baby die borstvoeding krijgt, wordt de hele tepel en een groot deel van het tepelhof in de mond vergrendeld. Hierdoor stimuleren ze de melkproducerende klieren in de borst. Soms heeft een zuigeling moeite om de borst van een vrouw met zeer groot tepelhof in de mond vast te klikken. Een borstvoedingsdeskundige helpt eventueel met borstvoedingsproblemen of andere vragen rond borstvoeding. Zodra een vrouw stopt met het geven van borstvoeding, keren de borsten en tepels gewoonlijk terug naar hun vorige maat en kleur.

Menstruatie en grotere tepelhoven

De borsten van een vrouw ondergaan meestal verschillende veranderingen gedurende elke menstruatiecyclus. De eierstokken geven oestrogeen vrij in het begin van de cyclus wanneer de eicel rijpt en zich voorbereidt op de eisprong. Oestrogeen stimuleert de melkkanalen in de borsten om te groeien en zich te ontwikkelen. Na de eisprong geeft een eierstok een eicel af. De oestrogeenproductie vertraagt dan terwijl de progesteronniveaus toenemen. Tijdens deze tweede helft van de menstruatiecyclus ontstaan mogelijk gevoelige borsten en gezwollen borsten. De tepels en tepelhoven veranderen tijdens een normale menstruatiecyclus normaal gesproken niet in grootte. Het lichaam doorloopt deze veranderingen om zich voor te bereiden op de mogelijkheid dat een eicel wordt bevrucht. Als er geen zwangerschap optreedt, keren de borsten terug naar hun normale grootte en vorm zodra de vrouw haar menstruatie heeft gekregen.

Verkleining van grote tepelhoven

Chirurgie

Grote tepelhoven zijn volkomen normaal, maar sommige vrouwen willen ze laten verkleinen omwille van cosmetische redenen. Vrouwen die het tepelhof willen verkleinen, moeten een arts raadplegen. De meest effectieve optie voor een areolareductie (verkleining van de tepelhoven) is een operatie. Tijdens de reductieprocedure maakt de chirurg een incisie (chirurgische insnijding) en verwijdert hij een rond stuk van het buitenste isolaire weefsel. Hij hecht vervolgens de huid rond het tepelhof aan de nieuwe, polaire rand. De chirurg voert de procedure vaak uit met behulp van een lokaal anestheticum (plaatselijk verdovend middel) om het borstgebied te verdoven. In sommige gevallen moet de vrouw echter volledige anesthesie krijgen. De verkleining van het tepelhof gebeurt soms als onderdeel van een andere borstprocedure, zoals een borstverkleining of implantaatplaatsing. Één van de mogelijke complicaties van een chirurgische tepelhofverkleining is een verminderd gevoel in de tepels of het verlies van de mogelijkheid om borstvoeding te kunnen geven.

Gewicht verliezen

Omdat borstweefsel voornamelijk uit vetcellen bestaat, bemerken sommige vrouwen een verkleining van de borst en het tepelhof wanneer ze afvallen in gewicht. Voor vrouwen die dus geen operatie willen ondergaan maar wel een kleinere tepelhofgrootte wensen, is gewichtsverlies daarom een mogelijke optie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerderGrote tepelhoven: oorzaak tepelhof wordt groter of donkerderDe tepelhof is het donkere deel van de huid dat om de tepel ligt. Net als borsten en tepels, zijn er veel verschillende…
Gezwollen tepelhof: oorzaken van zwelling van de tepelhovenGezwollen tepelhof: oorzaken van zwelling van de tepelhovenDe tepelhof is het donkere gebied rond je tepel. Vrouwen hebben over het algemeen een grotere tepelhof dan mannen. Een a…
Klieren van Montgomery: functie, aantal en borstvoedingKlieren van Montgomery: functie, aantal en borstvoedingDe klieren van Montgomery zijn klieren die in de tepelhof (areola), de donkere kring rond de tepel, voorkomen. Deze klie…
Borsten tijdens zwangerschap: symptomen borstenveranderingenBorsten tijdens zwangerschap: symptomen borstenveranderingenTijdens de zwangerschap veranderen je borsten. Borstveranderingen zijn een normaal onderdeel van de zwangerschap en tred…

Vlekken op borst of tepel: Oorzaken van borst- of tepelvlekVlekken op borst of tepel: Oorzaken van borst- of tepelvlekSommige vrouwen krijgen vlekken op de borsten of tepels. Soms zijn de oorzaken mild en zijn ze makkelijk te verhelpen of…
Gebroken hand: Oorzaken en symptomen van handfractuurGebroken hand: Oorzaken en symptomen van handfractuurElke hand (de pols niet meegerekend) telt 19 botten. De botten van de hand dienen als een raamwerk. Dit raamwerk onderst…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 15 april 2019:
  • What male and female nipple sizes mean for evolutionary biology, https://www.psypost.org/2018/06/male-female-nipple-sizes-mean-evolutionary-biology-51618
  • Geraadpleegd op 7 april 2019:
  • Are large areolas normal?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/324885.php
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Here's what the size of your nipples really means, https://www.thisisinsider.com/what-does-my-nipple-areola-size-shape-mean-2018-3
  • How Areola Size Affects Breastfeeding, https://www.verywellfamily.com/breastfeeding-and-the-size-of-the-areola-431666
  • Size and shape, https://en.wikipedia.org/wiki/Areola#Size_and_shape
  • What Can Cause Large Areolas and Is This Normal?, https://www.healthline.com/health/womens-health/large-areola
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhoven"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-05-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!