Vlekken op borst of tepel: Oorzaken van borst- of tepelvlek

Vlekken op borst of tepel: Oorzaken van borst- of tepelvlek Sommige vrouwen krijgen vlekken op de borsten of tepels. Soms zijn de oorzaken mild en zijn ze makkelijk te verhelpen of voorkomen, maar andere oorzaken zoals borstkanker zijn ernstiger. Mogelijk gaan enkele symptomen gepaard met borst- of tepelvlekken zoals tepelpijn of pijnlijke borsten en roodheid van de borsten. Een vrouw die veranderingen aan de tepels of borsten opmerkt, raadpleegt het beste een arts om de exacte oorzaak te achterhalen en een eventuele behandeling zo snel mogelijk te kunnen inzetten.

Abces en vlek of knobbel op borst

Bij een borstabces of subareolair abces (ophoping van pus onder het tepelhof) ontstaat er een opeenhoping van pus in de borst wat veroorzaakt is door een infectie. De meest voorkomende oorzaak van een abces is mastitis (borstontsteking) hetgeen het meest optreedt bij vrouwen die borstvoeding geven. Dit kent meerdere mogelijke oorzaken zoals het niet goed aanleggen van de baby aan de borst bij het voeden, weinig of ontbrekende voedingen of een baby met zuigproblemen. Een abces in de borst veroorzaakt een pijnlijke borst, roodheid van de borst en gevoeligheid bij aanraking. Mogelijk ervaart de vrouw eveneens borstknobbeltjes of vlekken op de borst. Het is belangrijk om met de symptomen een arts te raadplegen. Een antibioticakuur behandelt de infectie.

Acne en borstvlekken

De meest voorkomende oorzaak voor vlekken op de borsten zijn te wijten aan acne. Acne is een huidaandoening waarbij de talgklieren ontstoken zijn. Vaak presenteren de symptomen zich op het gezicht, maar ook de rug, de borst en andere lichaamsdelen zijn mogelijk getroffen. Een vrouw die aan acne lijdt, praat best met een huisarts of dermatoloog (huidarts) over de behandelingsmogelijkheden. Vaak schrijft de arts crèmes, antibiotica of andere medicijnen voor zodat de tepel- of borstvlekken verdwijnen.

Borstkanker en vlekjes op borst of tepel

De meest ernstige reden van vlekken op de borsten is borstkanker. Zelden zijn vlekken op de tepel of borst een teken van kanker, maar sporadisch komt dit toch voor. Andere ernstige symptomen van borstkanker zijn een rode huiduitslag, knobbeltjes, een zwelling onder de armen, pijn en een omgekeerde tepel. Onmiddellijke medische aandacht is nodig. Artsen adviseren dat vrouwen elke maand vanaf hun twintigste moeten beginnen met het controleren van hun borsten op tekenen van kanker via een zelfonderzoek van de borsten.

Gezwollen klieren

De borsten hebben hun eigen kleine klieren die olie afscheiden om de huid vochtig te houden. Deze kleine klieren staan bekend als de Montgomery-klieren. De klieren bevinden zich als kleine knobbeltjes op het tepelhof. Af en toe raken de Montgomery-klieren ontstoken. Bij een ontsteking van deze klieren, lijken de oliën die eruit komen op de pus die aanwezig is in puistjes. Deze onschadelijke aandoening verdwijnt vanzelf. Het is echter wel belangrijk dat vrouwen niet gaan knijpen op de borstknobbeltjes omdat hierdoor het risico stijgt op vervelende huidinfecties.

Hormonale veranderingen en vlekken op borsten of tepels

Vrouwen die te maken krijgen met hormonale veranderingen, ervaren mogelijk witte vlekjes op de borsten of tepels. Dit treedt mogelijke op als gevolg van:

Huidziekte en huidinfecties

Enkele voorbeelden van huidaandoeningen die mogelijk leiden tot één of meer vlekken op de borst of tepel zijn:

Ingegroeide haren en tepel- of borstvlekjes

Iedereen heeft haren op de borsten, al is het wel mogelijk dat deze bijna onzichtbaar zijn. Deze haartjes kunnen net zoals op andere lichaamsplaatsen gaan ingroeien. De vrouw bemerkt dan een klein bultje op de huid wat soms pijnlijk is bij aanraking. De meeste ingegroeide haartjes groeien vanzelf uit, maar als een vrouw tekenen van een infectie opmerkt (zoals bijvoorbeeld pus, warmte, zwelling en pijn), is een behandeling noodzakelijk.

Melkblaren en tepelvlekken

Enkel vrouwen die borstvoeding geven, krijgen mogelijk te maken met melkblaren op het tepelhof. Melkblaren zijn met vocht gevulde bultjes die optreden wanneer melk in de huid opgesloten raakt. Ze zijn vaak geassocieerd met een overproductie van melk of het niet goed voeden van de baby. Het is mogelijk om melkblaren te voorkomen. De baby moet namelijk goed zuigen en daarnaast moeten de melkkanalen schoon zijn. Het schoonvegen van het gebied na het voeden is eveneens nodig. Sommige vrouwen scrubben het gebied wanneer ze douchen om de vlekken te verwijderen. Onbehandeld ontstaan opgezwollen en pijnlijke blaren dus het is belangrijk om een arts te raadplegen.

Schimmelinfectie en vlek op borst of tepel

Een schimmelinfectie treedt op wanneer zich een opeenhoping van bacteriën op de huid ophoopt, vooral als de huid warm is en vochtig is en niet genoeg lucht krijgt, zoals in een beha. De infectie treedt op als de hoeveelheid bacteriën op de huid te groot wordt en ze een huiduitslag en soms vlekken veroorzaken. Roodheid van de huid en een jeukende huid zijn andere mogelijke symptomen van een schimmelinfectie aan de huid. Anti-schimmelcrème is inzetbaar voor het behandelen van een schimmelinfectie aan de huid van de tepels of borsten.

Vitiligo en vlek op tepels of borsten

De auto-immuunaandoening vitiligo veroorzaakt witte vlekken op diverse lichaamsdelen, zoals op de handen en benen. Zeer sporadisch ontstaan ook tepel- of borstvlekjes door deze huidziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte vlekjes op tepel: oorzaken en behandeling tepelvlekjesWitte vlekjes op tepel: oorzaken en behandeling tepelvlekjesHet verschijnen van witte vlekjes op de tepels en de tepelhof, het donkere gebied rond de tepel, kan diverse oorzaken he…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Rode vlekken op de borst: oorzaken van vlekjes op de borstRode vlekken op de borst: oorzaken van vlekjes op de borstRode vlekken op de borst zijn meestal een symptoom van huiduitslag of een andere huidaandoening. Het gevoelige gebied of…

Harde knobbel onder huid: Oorzaken onderhuids hard bultjeHarde knobbel onder huid: Oorzaken onderhuids hard bultjeEen onderhuidse harde bult is voor veel mensen een alarmsignaal, maar meestal kent dit harde knobbeltje goedaardige oorz…
Grootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenGrootte van tepelhof: Oorzaken van grotere tepelhovenHet tepelhof is het donkere huidgebied dat de tepel omringt. De tepelhoven (areola’s) zijn er in veel verschillende vorm…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 8 april 2019:
  • What are these white patches on my breast?, https://www.netdoctor.co.uk/ask-the-expert/skin-hair-nails/a3169/what-are-these-white-patches-on-my-breast/
  • Are red spots on the breast a sign of cancer?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/322916.php
  • What are these white spots on my nipples?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321232.php
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • SPOT OF BOTHER Why some women get SPOTS on their nipples – and when it could be a sign of something serious, https://www.thesun.co.uk/fabulous/5866239/spots-nipples-women-sign-about-causes/

Reageer op het artikel "Vlekken op borst of tepel: Oorzaken van borst- of tepelvlek"

Infoteur: Miske
Laatste update: 07-09-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!