InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Inademingsletsels: Inademing van giftige stoffen

Inademingsletsels: Inademing van giftige stoffen

Inademingsletsels: Inademing van giftige stoffen Wanneer mensen giftige stoffen zoals chemicaliën of rook (van een brand) inademen, krijgen ze te maken met een inademingsletsel, een acuut letsel dat de luchtwegen en longen treft. Dit kenmerkt zich door onder andere kortademigheid, hoesten en brandwonden. De arts geeft zo snel mogelijk zuurstoftherapie aan de patiënt om daarna alle letsels ondersteunend te behandelen via medicatie. De vooruitzichten zijn variabel en ook afhankelijk van de ernst en de blootstellingsduur. Via enkele preventieve maatregelen is het tot slot mogelijk om inademingsletsels zo veel mogelijk te voorkomen.

Oorzaken van inademingsletsels

Een inademingsletsel ontstaat door het inademen van toxische (giftige) stoffen zoals:
  • chemicaliën
  • gassen (veroorzaken verstikking)
  • rook (van een brand): Meer dan de helft van de sterfgevallen door branden zijn te wijten aan rookinademing.
  • vervuilde luchtdeeltjes (luchtvervuiling)

Ook extreme hitte leidt mogelijk tot een inademingsletsels als gevolg van een thermisch letsel.

Symptomen

De symptomen van inademingsletsels hangen af van wat de patiënt heeft ingeademd. De symptomen variëren en starten mogelijk onmiddellijk na de blootstelling of anders komen de symptomen later pas tot uiting. De tekenen zijn overal langs de luchtwegen zichtbaar, van de neus tot aan de luchtblaasjes.

Volgende symptomen komen vaak tot uiting:

Wanneer patiënten reeds lijden aan een chronische hartziekte of longaandoening, verergeren de symptomen van een inademingsletsel.

Diagnose en onderzoeken

Voor de arts is de diagnose van inhalatiebeschadiging grotendeels is gebaseerd op informatie over de voorgeschiedenis van de patiënt. Lichamelijke bevindingen zoals onder andere schade aan het gezicht, geschroeide neusharen, roet in de proximale luchtwegen, koolstofhoudende sputumproductie en stemveranderingen ondersteunen de diagnose. De bevestiging van de diagnose van een inademingsletsel gebeurt met een bronchoscoop. Hiermee bekijkt de arts de luchtwegen en controleert hij de schade. Ook voert de arts soms nog bijkomende beeldvormende onderzoeken van de longen, een bloedonderzoek en longfunctietesten uit.

Behandeling van inhalatieletsel

Het is voor patiënt belangrijk dat de luchtweg niet geblokkeerd geraakt door het inademingsletsel. De arts biedt dan ook meteen zuurstoftherapie aan aan de patiënt en schrijft zo nodig medicatie voor. Sommige patiënten krijgen een beademingsapparaat dat hen helpt bij het ademen. Verder behandelt de arts de bijkomende symptomen zoals bijvoorbeeld brandwonden. Ernstig verbrand huidweefsel snijdt de arts weg en vervangt hij door huidtransplantaten. Verwond longweefsel beschermt hij met medicatie tegen een secundaire verwonding als gevolg van reanimatie, mechanische ventilatie en infectie.

Prognose van inademen van giftige stoffen

Bij de meeste patiënten met milde symptomen verbeteren de symptomen, maar sommige patiënten hebben wel permanente long- of ademhalingsproblemen. Rokers en patiënten met een ernstig letsel lopen een groter risico op blijvende problemen. Grotere longletsels als gevolg van de inademing van rook of chemische verbrandingsproducten is geassocieerd met een significante morbiditeit en mortaliteit. Wanneer deze inademingsletsels optreden in combinatie met huidverbrandingen heeft de patiënt meer intensieve zorgen nodig en verhoogt de kans op longcomplicaties en het overlijden van de patiënt.

Complicaties aan longen en luchtwegen

De meest voorkomende complicaties van inademingsletsels zijn:

Ook komen patiënten te overlijden als gevolg van de letsels.

Preventie van inhalatieletsels

Via enkele adviezen is het mogelijk om het risico op een inademingsletsel te verminderen. Mensen zorgen best thuis voor een brandveilige omgeving met rookmelders en hebben een brandplan bij de hand voor het geval er brand uitbreekt. Indien er een bosbrand heerst, komen vervuilde stofdeeltjes in de lucht terecht. Het is daarom belangrijk om de activiteiten buitenshuis te beperken bij een bosbrand. Voorts zorgen mensen best voor een zo schoon mogelijke binnenlucht door de ramen gesloten te houden en een luchtfilter te gebruiken. Patiënten die reeds lijden aan astma of een andere longaandoening of een hartziekte, gebruiken voorts de geneesmiddelen die de arts heeft voorgeschreven en volgen de correcte gebruiksrichtlijnen op. Tot slot is het verstandig om bij het gebruik chemicaliën of gassen te werken met beschermende kledij.
Gerelateerde artikelen
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDWat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDKortademigheid, kuchen en voortdurend hoesten: het zijn typische symptomen van Chronisch Obstructief Longlijden of COPD.…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Bij koud weer sportenBij koud weer sportenKoud weer is vooral dán slecht voor onze gezondheid als het ons van sporten weerhoudt. De 'lungplus' is een handig appar…
Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseemBronchitis en longemfyseem zijn luchtwegaandoeningen die vallen onder de zogenaamde COPD (Chronic Obstructive Pulmonary…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Suhasrawool, Pixabay
  • Geraadpleegd op 14 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis and management of inhalation injury: an updated review, https://ccforum.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13054-015-1077-4
  • Inhalation Injuries, https://medlineplus.gov/inhalationinjuries.html
  • Inhalation injury, https://patient.info/doctor/inhalation-injury
  • Inhalation Injury, https://www.clinicaladvisor.com/critical-care-medicine/inhalation-injury/article/585305/
  • Inhalation injury: epidemiology, pathology, treatment strategies, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3653783/

Reageer op het artikel "Inademingsletsels: Inademing van giftige stoffen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!