InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Efudix-crème voor behandeling van huidaandoening

Efudix-crème voor behandeling van huidaandoening

Efudix-crème voor behandeling van huidaandoening Efudix-crème is een op recept verkrijgbare crème die gebruikt wordt om aandoeningen van de huid te genezen. We kunnen hierbij denken aan vormen van aktinische keratosen of een beginstadium van huidkanker. De crème vernietigt de kankercellen, zonder de andere cellen te beschadigen. Het medicijn remt de groei van de cellen die kwaadaardig zijn of kunnen worden. Het middel behoort tot de groep cytostatica. Het is belangrijk om de behandeling nauwkeurig te volgen waarbij roodheid en ontstekingen tot de normale werking behoren.

Klachten waarbij Efudix wordt voorgeschreven

Efudix zal worden voorgeschreven aan patiënten die te maken hebben met huidaandoeningen, die gediagnosticeerd worden als beginvormen van huidkanker. Het middel bevat fluoro-uracil en dit is een chemische stof die de groei remt van de cellen die zich te snel delen. Fluoro-uracil heeft geen of weinig effect op de gezonde cellen en wordt daarom vaak voorgeschreven bij beginnende klachten. Efudix is sedert 1962 op de markt.

Ontstaan van huidkanker

Heel vaak ontstaat huidkanker bij mensen die teveel zonnestralen hebben gekregen. Er ontstaat schade aan de huid als gevolg van teveel blootstelling aan de zon. Bepaalde cellen in de huid gaan extra snel groeien en dan zien we afwijkingen ontstaan. Men noemt deze plekjes keratosen.

Gebruik van Efudix

Efudix behoort tot de groep cytostatica. In de vorm van injecties of infuus wordt dit medicijn voorgeschreven bij verschillende soorten kanker. Bij huidkanker, of een voorstadium daarvan, wordt Efudix als crème voorgeschreven. De crème dient 1 tot 2 keer per dag met een wattenstaafje op de huid te worden aangebracht. Het is van belang vóór en na het toedienen goed de handen te wassen en te zorgen dat men verder niet met de crème in aanraking komt. Draag daarom handschoenen. Slechts een heel dun laagje dient te worden aangebracht. Wees extra voorzichtig als de crème moet worden aangebracht rond de ogen of de mond. Ook bij open wondjes alleen behandelen na overleg met de arts. Soms wordt voorgeschreven dat de te behandelen plek met een pleister moet worden afgedekt maar meestal is dit niet het geval.

Efudix vergeten te gebruiken

Het is altijd mogelijk dat je het medicijn vergeet te gebruiken. Dan mag het alsnog op een ander tijdstip worden opgebracht. Maar je mag beslist geen dubbele hoeveelheid gebruiken. Probeer vaste tijdstippen aan te houden om de crème aan te brengen.

Samenstelling van Efudix

De crème wordt geleverd in tubes van 40 gram en bevat:
  • fluoro-uracil
  • stearylalcohol
  • propyleenglycol
  • methylparahydroxybenzoaat
  • witte zachte paraffine
  • gezuiverd water

Duur van de behandeling

Over het algemeen zal de arts voorschrijven om 3 tot 4 weken te behandelen. Er mogen tijdens de behandeling geen andere crèmes of lotions te worden gebruikt. Tijdens de behandeling moet zonlicht vermeden worden. Na afsluiten van de behandeling zal de arts een andere desinfecterende crème voorschrijven.

Bewaren van Efudix

Na het openen van de tube is de crème nog tenminste drie maanden houdbaar. Het is belangrijk om het medicijn op de goede temperatuur te bewaren. Niet in de koelkast en niet op te hoge temperatuur boven de 30 graden. Als men het medicijn niet meer gebruikt dan dient het te worden ingeleverd bij de apotheek.

Patiënten voor wie dit medicijn geschikt is

Efudix kan worden voorgeschreven aan patiënten die te maken hebben met:
  • Aktinische keratosen
  • Aktinische keratosen op de lip
  • Porokeratosis actinica, een door de zon veroorzaakte huidafwijking
  • Oppervlakkige vormen van basaalcelcarcinoom
  • Oppervlakkige vormen van plaveiselcarcinoom, zoals de Ziekte van Bowen
  • Genitale wratten
  • Gewone wratten

Gevolgen van gebruik van Efudix-crème

Als men de crème heeft aangebracht zal er in het begin niks van te merken zijn. Pas na verloop van enige dagen tot één week dan gaan de cellen dood. Hierbij zal roodheid van de huid ontstaan. Daarna krijgt men kleine blaasjes en wat diepere wondjes. Zelfs kleine zweren zijn mogelijk. Vaak schrikken mensen hiervan en stoppen dan met de behandeling. Als de huid kapot begint de gaan dan dien je te beseffen dat de crème werkt. Pas als je gaat stoppen met de behandeling dan begint de huid te genezen door ingroei van de gezonde cellen. De roodheid en schilfering met mogelijk zweertjes ontstaan omdat de zieke cellen dood gaan. Bij het gebruik van Efudix moet je er rekening mee houden dat je gedurende enige weken met ontstoken en rode plekken op de huid loopt. Daarom is het verstandig om te starten in een periode dat je weinig of geen sociale verplichtingen hebt.

Bijwerkingen van Efudix-crème

Indien er sprake is van onderstaande klachten dan is het verstandig om contact op te nemen met de behandelend arts.
  • misselijkheid, braken of diarree
  • reactie overmatig sterk
  • allergische reactie

Verboden te gebruiken bij

  • het geven van borstvoeding
  • bij antivirale geneesmiddelen die gebruikt worden bij virusinfecties
  • bij kinderen
Gerelateerde artikelen
Plekjes op de huid, ruw en lichtbruin: oorzaken en symptomenPlekjes op de huid, ruw en lichtbruin: oorzaken en symptomenHeb je last van plekjes op de huid die ruw aanvoelen en lichtbruin van kleur zijn? Misschien heb je last van actinische…
Leven met kanker: HuidkankerLeven met kanker: HuidkankerIn Nederland krijgen 36.000 mensen per jaar met huidkanker te maken. Er zijn drie typen huidkanker. De grootste oorzaak…
Erythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandelingErythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandelingErythema ab igne of kachelbenen symptomen bestaan uit plaatselijke rood-bruine verkleuring van de huid, met een grillig…
Ureum: Wat doet het voor je huid?Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Bijsluiter
  • Informatie apotheek; medicijnen bij celwoekeringen
  • Informatiefolder dermatoloog

Reageer op het artikel "Efudix-crème voor behandeling van huidaandoening"

Reacties

Rut, 24-03-2019 14:59 #3
Kan Efudix minder dan 3 weken gebruikt worden? Na een week heb ik al blaasjes en korsten. Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Rut,
Sorry voor mijn late reactie. Ik was een paar weken afwezig. Het lijkt me belangrijk om met de arts die de crème heeft voorgeschreven contact op te nemen. Iedere situatie is weer anders en de behandeling dient individueel bepaald te worden.
Ik wens je veel sterkte
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Wil, 09-03-2019 20:18 #2
Bij mij zit een miniem basaalcelcarcinoom onder het oog op de rand van het jukbeen. Ik heb elf dagen met efudix gesmeerd, rondom de grote plek die ontstond heb ik een buffertje gemaakt van neutrale creme. Nu is de aangedane huid rood en open, geen aangedane huid meer. Volgens mij kan ik dan stoppen met efudix en verwacht dat de open wond kan herstellen. Het is weekend dus kan geen raad vragen aan een arts. Ik heb van nature een zeer gevoelige huid.Ik heb het twee jaar geleden op mijn wang bij de kaak meegemaakt, maar details weet ik niet meer precies, wel dat ik ook na 1.5 week ben gestopt.Van dat plekje is niets meer te zien, mooi geheeld. De vraag is dus, nu ook maar stoppen, de huid is helemaal rauw. Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Wil,
Sorry voor mijn late reactie, maar ik was een paar weken afwezig. Ik hoop dat het inmiddels al beter gaat en de huid zich hersteld heeft. Neem in ieder geval contact op met je behandelend arts. Alleen deze kan samen met jou de juiste behandeling voorstellen.
Ik wens je veel sterkte,
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Johnson, 20-02-2019 23:29 #1
Kan bij gebruik van deze crème gezichtscrème gebruikt worden? Reactie infoteur, 21-02-2019
Beste Johnson,

Het lijkt me verstandig om met de behandelend arts, die de Efudix crème heeft voorgeschreven, te overleggen. Er zijn zoveel soorten gezichtscrème die allen verschillende ingrediënten hebben en de wisselwerking is niet zo gemakkelijk te bepalen. Daarom is overleg echt noodzakelijk.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!