InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eetlustremmers: Medicijnen om honger te stillen

Eetlustremmers: Medicijnen om honger te stillen

Eetlustremmers: Medicijnen om honger te stillen Honger is een normaal symptoom. Het lichaam vertelt hierdoor dat het tijd is om te eten. Heeft de persoon net gegeten en heeft hij alweer trek om te eten, dan is de kans groot dat hij aankomt in gewicht. Mogelijk zijn eetlustremmers, een vorm van gewichtsverliezende medicatie, dan effectief. Deze op doktersvoorschrift verkrijgbare geneesmiddelen zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor de patiënt minder gaat eten en uiteindelijk ook gewicht gaat verliezen. Net zoals andere medicijnen, zijn er ook bijwerkingen verbonden aan de eetlustonderdrukkende middelen. De patiënt overlegt steeds met de arts welke stappen hij best kan ondernemen om gewicht te verliezen en bespreekt dan het nemen van de eetlustremmers. Bijwerkingen zijn steeds mogelijk al zijn deze meestal mild van aard.

Soorten eetlustremmende middelen

Liraglutide (Saxenda en Victoza)

De patiënt krijgt Liraglutide als een injectie. Dit medicijn werd oorspronkelijk op de markt gebracht om de bloedsuikerspiegel te verlagen bij diabetes mellitus (suikerziekte). Dit medicijn werkt in op een hormoon in de darmen waardoor de honger gestild wordt.

Naltrexon - Bupropion (Contrave, Mysimba)

De combinatie Naltrexon en Bupropion werkt in op het beloningssysteem in de hersenen. Daardoor voelt de patiënt zich niet meer goed wanneer hij bepaalde voedingsmiddelen eet. De medicijnen werken ook in op de hypothalamus, het deel van de hersenen dat de eetlust, de temperatuur en andere functies regelt. Dit medicijn is wel niet geschikt voor patiënten met epilepsie, patiënten die een behandeling krijgen voor een verslaving aan opioïden en patiënten met een eetstoornis. Ook verhoogt het risico op zelfmoordgedachten door het nemen van Contrave / Mysimba.

Wat zijn geen eetlustremmers?

Orlistat
Orlistat is een medicijn dat de arts inzet voor het behandelen van obesitas. Dit medicijn voorkomt dat het lichaam een deel van het vet absorbeert van het voedsel dat de patiënt eet.

Supplementen
Diverse supplementen beweren dat ze eetlustremmers zijn. Deze producten zijn echter niet geclassificeerd als medicijnen, en dus niet bewezen effectief.

Effectiviteit van medicijnen om eetlust te remmen

Gezond eten is nodig in combinatie met het nemen van eetlustremmers / Bron: Jill111, PixabayGezond eten is nodig in combinatie met het nemen van eetlustremmers / Bron: Jill111, Pixabay

Voordelen

Eetlustremmers zijn effectief, maar veel patiënten hebben hogere verwachtingen van het geneesmiddel. Elk van de medicijnen laat de patiënt namelijk binnen één jaar tijd gemiddeld 5% van het lichaamsgewicht verliezen. Sommige patiënten verliezen wel meer gewicht, maar anderen minder. Deze medicijnen werken evenmin op zichzelf. Medicijnen voor gewichtsverlies, waaronder eetlustremmers, zijn namelijk het meest effectief wanneer de patiënt tegelijkertijd gezonde veranderingen in de voeding doorvoert (gezonde en evenwichtige voeding consumeren) en bewegingsgewoonten aanbrengt.

Nadelen

Dit medicijn mag de patiënt enkel tijdelijk gebruiken en dit met een grondige opvolging bij de arts. Het lichaam krijgt door het nemen van een eetlustremmers te weinig voeding binnen. Het gaat zich uiteindelijk aanpassen aan deze situatie, waardoor het heel voorzichtig omspringt met de hoeveelheid die het binnenkrijgt. Het lichaam zet echter na het stopzetten van dit medicijn grotere voedingsporties meteen om in vet om dit later als reserve te kunnen gebruiken. Eetlustremmers werken daarom een jojo-effect in de hand.

Contact met de arts

Gewichtsverliesmedicatie is niet voor iedereen bestemd, dus het is belangrijk om hierover eerst met een arts te praten. Hij moedigt de patiënt ook aan om wijzigingen aan te brengen in de voeding, meer lichaamsbeweging uit te voeren en betere slaapgewoonten te creëren. Verder kijkt de arts naar eventuele onderliggende emotionele problemen die leiden tot de verhoogde eetlust en dan behandelt hij dit probleem en/of geeft hij psychische ondersteuning. Werken de veranderingen in de levensstijl niet en is het BMI ten minste 30 (of ten minste 27 en de patiënt heeft ook een aan gewichtgerelateerd gezondheidsprobleem zoals een hoge bloeddruk), dan is het nemen van een medicijn mogelijk aangewezen.

Bijwerkingen van geneesmiddelen om gewicht te verliezen

Eetlustonderdrukkende medicijnen veroorzaken net zoals andere medicijnen soms bijwerkingen (die meestal mild zijn) waaronder:

Verder ontstaat een verhoogd risico op pulmonale arteriële hypertensie door het gebruik van bepaalde eetlustremmers. Problemen met de hart-, mitralis- of aortaklep zijn ook mogelijk.

Bij eventuele bijwerkingen is het verstandig om de arts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Medicijnen om te vermagerenVermageringsmedicijnen zijn medicijnen die zwaarlijvige mensen kunnen helpen om gewicht te verliezen, als aanvulling op…
Eetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesEetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesMensen die zich in een emotionele bui plots en ongecontroleerd op lekkernijen storten: in de moderne samenleving gebeurt…
XL-S Medical: bijwerkingen, prijs, ervaringen en effectenXL-S Medical: bijwerkingen, prijs, ervaringen en effectenDe oplossing voor uw overtollig gewicht zou volgens de fabrikant Omega Chefaro gevonden zijn met de afslankcapsule XL-S…
Medicijnen: wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen?Medicijnen: wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen?Medicijnen zijn er om je te genezen, maar soms brengen ze erg vervelende nevenwerkingen met zich mee. Ongewenste nevenef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Geraadpleegd op 31 juli 2018:
  • Appetite Suppressants: What You Should Know, https://www.webmd.com/diet/appetite-suppressants#1
  • Bupropion + naltrexon voor overgewicht; http://www.pw.nl/nieuws/2014/bupropion-naltrexon-voor-overgewicht
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • De zin of onzin van eetlustremmers of het gevaar van eetlustremmers? , https://www.sonneveltopleidingen.nl/artikel/de-zin-onzin-van-eetlustremmers-het-gevaar-van-eetlustremmers
  • Liraglutide; https://www.apotheek.nl/medicijnen/liraglutide#!
  • Mysimba (combinatie naltrexone / bupropion) voor behandeling van overgewicht , https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2014/12/22/mysimba-combinatie-naltrexone---bupropion-voor-behandeling-van-overgewicht
  • Wat zijn eetlustremmers?, https://afvallen.be/2008/01/14/wat-zijn-eetlustremmers/
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Eetlustremmers: Medicijnen om honger te stillen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!