InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamer

Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamer

Als je hoort dat je kind allergisch is aan huisstofmijt, is dat wel even slikken. Gelukkig kun je nu met een paar eenvoudige, maar drastische maatregelen de slaapkamer van je kleintje omtoveren tot een omgeving waarin hij of zij weer rustig kan slapen. Weg met de beestjes, weg met de nies- en hoestbuien, weg met de slapeloze nachten!

Huisstofmijt in de slaapkamer

Huisstofmijt houdt van een warme, droge en donkere omgeving, zoals matrassen, kussens, tapijten en gordijnen. Er zitten tienduizenden mijten in de slaapkamer van je kind! Een goede nachtrust is weer mogelijk met deze maatregelen.

Weg met alle stof!

Het is belangrijk om alles te verwijderen wat stof verzamelt. Dat begint met het vasttapijt. Vervang het door afwasbare vloerbedekking zoals vinyl of linoleum. Reinig de vloerbedekking regelmatig met warm water. Gordijnen zijn ook een favoriete stek voor huisstofmijten. Vervang ze door afwasbare gordijnen, bijvoorbeeld rolgordijnen van vinyl (verkrijgbaar in de doe-het-zelf-zaak). Haal losse tapijten, kussens, knuffels, gestoffeerde zetels en alles wat stof kan verzamelen, uit de slaapkamer.

Voor de matras en het beddengoed kun je terecht in de speciaalzaak. Daar vind je huisstofmijtwerende kussens, donsdekens, beddengoed en matrassen. Kun je niet investeren in allergievrij beddengoed, kies dan voor een synthetisch donsdeken, dat je gemakkelijk kunt wassen, en voor speciale matrasbeschermers (allergeendichte hoezen). Was het beddengoed elke week op 60°C.

Hou de kleerkast zoveel mogelijk dicht. In de praktijk betekent dat, dat je de kleren van je kind het best in een andere kamer bewaart. Je kunt de kleerkast op de slaapkamer gebruiken als bergkast, bijvoorbeeld voor kleding die je kind in een ander seizoen draagt.

Dag- en weekschema

  • Elke dag: verlucht de kamer elke dag en leg het beddengoed open. Draai de verwarming uit, want mijten houden niet van de kou. Hou de gordijnen open, want ze houden ook niet van licht.
  • Elke week: was het beddengoed elke week op 60°C. Verwijder stof op de meubels met een natte doek. Stofzuig beide zijden van de matras (maar niet terwijl je kind in de kamer is).

En de knuffel?

Als je kind niet zonder zijn knuffel kan, mag die wel mee naar bed, maar was de knuffel dan regelmatig op 60°C en leg hem af en toe 24 uur in het vriesvak om alle mijten te doden.
© 2008 - 2019 Schrijver1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is een huisstofmijtallergie?Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem (afweersysteem) op onschadelijke stoffen uit de omgeving. D…
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
HuisstofmijtallergieHet hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door d…
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…

Reageer op het artikel "Huisstofmijtallergie: behandeling van de slaapkamer"

Infoteur: Schrijver1
Laatste update: 22-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!