InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergisch voor latex

Allergisch voor latex

Allergisch voor latex Allergie voor latex komt regelmatig voor. Mensen die met latex handschoenen werken of mensen die condooms gebruiken kunnen er last van krijgen, maar ook in veel andere producten zit latex. Hoe herken je een allergie voor latex en in welke producten zit latex?

Wat is Latex?

Latex is een stof die is gemaakt van rubber. Rubber komt van het sap van de rubberboom. Latex is dus een natuurproduct. De rubberbomen die het sap leveren worden gekweekt in de tropen. Rubber wordt verwerkt in allerlei producten, zoals bijvoorbeeld handschoenen die gebruikt worden door medici, condooms, speelgoed, en ballonnen.

Een allergie voor latex?

Zoals alle natuurproducten bevat latex een soort eiwit. De samenstelling van het eiwit wat in rubber voorkomt, kan aanleiding geven tot allergische reacties bij de mens. Net zoals bijvoorbeeld een allergie voor koemelkeiwit, kan men allergisch zijn voor rubbereiwit. Wanneer een latexallergie wordt vermoed dan zal er door de arts of specialist een allergietest gedaan worden. Meestal zal er een huidtest en een bloedtest worden gedaan. Uit de test zal naar voren komen of je al dan niet last hebt van een allergie voor latex.

Allergisch voor latex, wat zijn de symptomen?

Symptomen van een allergie voor Latex zijn jeuk van de huid na direct contact met de huid. Het optreden van de jeuk kan na enkele minuten plaatsvinden, maar ook pas na enige uren. Soms ontstaat er netelroos op de huid, ook wel galbulten genoemd. Dit zijn kleine ronde witte plekjes (lijken een beetje op een brandnetelprik). Ook kunnen er rode jeukende plekken ontstaan. Wanneer de huid langdurig of vaak in contact is met Latex, kan er ook eczeem op de huid verschijnen. Ook dit jeukt vaak enorm. Bovendien wordt de huid ontsierd door lelijke rode plekken. Bij een allergie voor latex kan men ook last hebben van hoesten, een loopneus en tranende ogen. Andere, zeldzamere symptomen zijn buikpijn en misselijkheid. In heel zeldzame gevallen ontstaat er een levensbedreigende reactie op latex, zoals benauwdheid door het opzwellen van de keel of in shock raken. Voor iemand met zo'n ernstige reactie moet er met haastige spoed een ambulance worden opgeroepen. Vaak komt zo'n ernstige reactie pas voor als men al weet dat men allergisch is voor Latex. Bij een ernstige allergie kunnen de reacties elke keer, wanneer men in contact komt met het product, ernstiger zijn. Gelukkig komt dit heel zelden voor.

Wat te doen als je klachten krijgt na in contact te zijn geweest met Latex?

Wanneer je last hebt van bovengenoemde symptomen is het altijd verstandig de huisarts te bezoeken. De huisarts kan je doorverwijzen naar een allergoloog. Deze zal gaan onderzoeken waar je allergisch voor bent. Wanneer je het vermoeden hebt dat je klachten door het gebruik of door het contact met Latex komen, dan moet je dit vermelden. De allergoloog weet dan in welke richting hij of zij moet zoeken.

Welke producten moet ik vermijden bij een allergie voor Latex?

Contact met onderstaande producten kun je beter vermijden, wanneer je een allergie hebt voor Latex:
  • Ballonnen
  • Condooms: gebruik condooms die niet van Latex zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld Durex Avanti Ultima
  • Medische handschoenen: zorg dat je bij een medische behandeling (ook bij de tandarts!) altijd meld dat je een allergie voor latex hebt. Men zal dan een ander soort handschoenen gebruiken, veelal gemaakt van vinyl. Wanneer je zelf in de medische zorg werkt, gebruik dan zonder uitzondering handschoenen zonder latex.
  • Huishoudhandschoenen: deze zijn ook verkrijgbaar van ander materiaal dan latex.
  • Alles wat rekbaar is, zoals kleding waar elastiek in is verwerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Latex handschoenenLatex handschoenenLatex is een natuurrubber. Op dit moment wordt de handschoen het meest gebruikt bij onderzoek. Ook worden latex-handscho…
Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten?Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten?Bij een latexallergie kan een hevige allergische reactie optreden. Vooral mensen die in hun werk vaak latex handschoenen…
Condooms - een veilige vorm van geboortecontroleCondooms - een veilige vorm van geboortecontroleWaarom zou ik een condoom gebruiken? Condooms zijn de enige vorm van bescherming, welke zowel de overdracht van seksueel…
Condooms gemaakt van schapendarm of visblaas?Ze bestaan in verschillende geuren en smaken maar zijn er allemaal met hetzelfde doel: het voorkomen van een ongewenste…
De geschiedenis van het condoomWie kwamen er op het idee om condooms te gebruiken en waarom eigenlijk? Hoe zagen de eerste condooms eruit en hoe zijn z…
Bronnen en referenties
  • Bron: Helium; recognizing allergic reaction to latex

Reageer op het artikel "Allergisch voor latex"

Reacties

Th Goorsenberg, 30-09-2017 17:15 #6
Ik ben iemand met een latexalergie en zou zo graag willen weten wat voor sokken ik het beste kan dragen?
Het elastiek wat in de boord zit zorgt er voor dat ik allemaal erg pijnlijke exceem plekjes aan mijn onderbenen krijg.
Draag al katoenen sokken maar er lijkt toch vaak elastiek in te zitten.
Wat is hiervoor de oplossing?

Nicolette Stapel, 29-10-2014 18:33 #5
Na ruim 30 jaar ben ik erachter gekomen dat ik een latex allergie heb. Afgelopen zomer heb ik veel met kinderen zitten loomen, de rage met elastiekjes. En ineens werd het duidelijk toen mijn gezicht onherkenbaar was verminkt, een vreselijke uitbarsting. Nagenoeg nooit waren mijn handen heel, altijd kloven en wondjes het oogde als eczeem. Vreselijke droge handen waar een tube zalf per dag normaal was bij een uitbarsting. Meerdere prednison kuren en hormoonzalven gesmeerd niets hielp.

Meerdere allergietesten gehad echter zonder resultaat. Na het vervangen van de handvatten van mijn fietsstuur voor lederen, en alle latex bevattende dingen in huis, messen, haarborstels, tandenborstels etc. zijn mijn handen genezen. Dat het ruim 30 jaar heeft geduurd is erg en onbegrijpelijk dat er niet standaard op latex wordt getest.

Mark, 07-07-2014 14:46 #4
@ Duinkerken: eigenlijk niet, maar zoek eens op Lycra, dit wordt tegenwoordig ook veel gebruikt in badpakken. Zo zijn er ook bamboe handschoenen voor eczeem patiënten, hierin zit 5% lycra hetgeen het voldoende rekbaar maakt, de bamboe zorgt voor een zijdezacht eindproduct.

@Anoniem: latexallergie verschijnt direct en verdwijnt ook weer 'direct' (minuten) na aanraking met een natuurlijk rubber latex. Vaak gaat het gepaard met ademhalingsproblemen en tranende ogen (soms ook als psychosomatische reactie). Als u langdurig jeuk en rode plekken heeft (waar?) dan lijkt het meer op een allergisch contacteczeem ofwel contactdermatitis. Deze allergie bouwt men langzaam op maar blijft ook langdurig aanhouden (maanden tot jaren). Een rode schilferige huid treedt op daar waar de huid in aanraking is gekomen met een bepaald product. Pas op met het gebruik van zgn latexvrije alternatieven omdat hier chemische residuen in zitten die juist een contactdermatitis veroorzaken. (met name in het geval van wegwerphandschoenen). Wij adviseren u deze mogelijkheid met een allergoloog te bespreken.

Anoniem, 20-09-2012 14:03 #3
Ik heb alleen last van jeuk en beetje rode plekken. De jeuk is al wel zo goed als verminderd met eerst. Kan dat vanzelf overgaan? Ik heb geen bulten ofzo.

W. Duinkerken, 23-02-2010 01:35 #2
Hoe vermijd je kleding waar rek in zit, zoals slipjes en sokken?

I. van de Geyn, 15-03-2009 18:13 #1
Mijn dochter heeft een allergie voor latex, rubber en nikkel, is er ook speelgoed die vrij zijn van deze stoffen, want hoe zit het met poppen.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 17-02-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!