InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten?

Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten?

Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten? Bij een latexallergie kan een hevige allergische reactie optreden. Vooral mensen die in hun werk vaak latex handschoenen dragen lopen kans een allergie voor latex te ontwikkelen. Welke producten bevatten latex en moeten daarom vermeden worden? Welke producten zijn veilig? Wat zijn de alternatieven? Wat is goed om te weten over het verband met tropische fruitsoorten?

Wat is een latexallergie?

Latexallergie is een allergie voor latex, dat is natuurrubber. Wanneer iemand met een latexallergie in aanraking komt met latex, kunnen er binnen een paar minuten tot een uur verschillende klachten ontstaan, die ook ernstig kunnen zijn. Allergie voor latex is niet hetzelfde als rubberallergie: bij deze laatste allergie ontstaan de klachten pas na 1 tot 2 dagen. Er treedt dan eczeem op, waarbij de huid rood wordt, jeukt en waarbij blaasjes ontstaan. Deze vorm van allergie kan worden veroorzaakt door stoffen die worden gebruikt bij de het fabricageproces van rubber en die eraan toegevoegd worden. Voorbeelden van zulke stoffen zijn thiuram, benzothiazolen en carbamaten.

Wat is latex?

Latex is een natuurproduct dat wordt gemaakt van het sap van de Braziliaanse rubberboom, Hevea brasiliensis. De boom wordt hiervoor speciaal in de tropen gekweekt, op plantages. Het zijn de eiwitten die van nature in latex voorkomen die de allergische reacties kunnen geven.

Wat voor verschijnselen kunnen er ontstaan bij latexallergie?

Als de huid in aanraking komt met latex ontstaan er op de contactpunten rode, jeukende vlekken en zwellingen. Dit kan binnen enkele minuten tot uren gebeuren. De zwellingen worden ook wel galbulten of netelroos (urticaria) genoemd. Deze klachten gaan ook vrij snel weer over, na een uur tot een dag. Als het contact met latex langer duurt, zoals bij het dragen van latex handschoenen, kan er eczeem aan de handen ontstaan.

Er kunnen ook elders in het lichaam reacties ontstaan; bijvoorbeeld aan de ogen: die kunnen gaan opzetten, tranen, jeuken en rood worden. Er kan een loopneus met niezen optreden en benauwdheid. Dit laatste gebeurt voornamelijk als de handschoenen gepoederd zijn: er worden dan latexdeeltjes verspreid in de lucht. Er zijn ook verschijnselen die minder vaak voorkomen: buikkrampen, misselijkheid, braken en duizeligheid ontstaan. De heftigste reactie is de anafylactische shock, waarbij iemand bewusteloos kan raken en die als er niet wordt ingegrepen, levensbedreigend kan zijn.

Waar komt latex in voor?

Sommige producten bevatten vaak latex, andere soms. Bij de eerste categorie zullen vaker problemen ontstaan, bij de tweede bijna nooit. Vaak veel latex zit er in onder andere:
  • handschoenen van latex, die in de gezondheidszorg veelvuldig gebruikt worden. Niet alleen in het ziekenhuis maar ook bij de huisarts en de tandarts, op het laboratorium, door schoonmakers. Ze worden ook gebruikt in de voedingsindustrie en de horeca.
  • voorwerpen die in de gezondheidszorg worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld beschermhoesjes voor echoapparatuur, catheters
  • condooms, pessariums
  • ballonnen

In andere producten zit soms latex, voorbeelden hiervan zijn:
  • kleding: elastiek in steunkousen, bh, korset, badpak
  • latex lingerie(!), regenpak, laarzen en gymschoenen
  • sportartikelen: atletiekmat, bal
  • huishoudelijke voorwerpen: huishoudhandschoenen, elastiekjes, warmwaterzak, (fop)spenen, luchtbed

Wie hebben er meer kans op een latexallergie en hoe is het ontstaan?

Bij de meeste mensen bij wie deze allergie ontstaat komt omdat zij vaak en langdurig handschoenen moeten dragen. Het zijn daarom vooral mensen die in de gezondheidszorg, voedingsindustrie, horeca en schoonmaakbranche werken die deze allergie ontwikkelen. Ook mensen die werken in de latexverwerkende industrie lopen meer risico op een allergie voor latex.
Latexallergie is pas in de jaren 80 van de vorige eeuw ontdekt, en is tot in de jaren 90 steeds vaker voorgekomen. Men ziet de verklaring hiervoor in de AIDS-epidemie die in die tijd begon, de reden waarom steeds meer handschoenen werden gebruikt.

Aantonen van latexallergie

Latexallergie kan door middel van een bloedonderzoek aangetoond worden; het gaat dan om de bepaling van (IgE) antistoffen.

Voorkomen van verschijnselen

Iemand met een latexallergie zal elk contact met natuurrubber moeten vermijden. Extra aandacht in dit verband is nodig bij een behandeling bij dokter, tandarts of in het ziekenhuis: er moet daar rekening mee worden gehouden. Het is belangrijk om altijd te melden dat u allergisch voor latex bent; hiervoor is een medisch paspoort of een medical alert penning handig. Zorgverleners kunnen dan latexvrije handschoenen gebruiken. Hiervoor zijn 4 soorten materialen beschikbaar:
Nitrile handschoen: veilig bij latexallergie / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Nitrile handschoen: veilig bij latexallergie / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • vinyl (polyvinylchloride ofwel PVC)
  • nitrile (acrylonitrile-butadiene)
  • SB-copolymeer
  • neopreen (polychloropreen)

Als u thuis ter bescherming handschoenen wilt gebruiken kunt u handschoenen van vinyl gebruiken. Bijvoorbeeld van het merken Sempersoft. Ook het merk Marigold heeft vinylhandschoenen. Ook bij condoomgebruik is er een alternatief voor latex condooms: condooms gemaakt van polyurethaan, merknaam Avanti of eZon ( “easy on"). Het vrouwencondoom van het merk Femidon is hier ook van gemaakt en is dus geschikt voor vrouwen of hun partners die een latexallergie hebben.

Alert zijn op producten met latex: lastig

Producten die heel elastisch zijn zullen meestal latex bevatten, omdat er bijna geen andere materialen zijn die deze eigenschap bezitten. Het is meestal moeilijk om hierover zekerheid te krijgen. Contact vermijden is het devies, ook al zal er in niet alle gevallen van contact met producten die latex bevatten klachten ontstaan. Er zijn producten die gemaakt zijn van massief latex maar die veroorzaken geen allergie en deze kunnen dus veilig gebruikt worden door mensen met een latexallergie. Het gaat dan om:
  • autobanden
  • schokdempers
  • fietsbanden
  • electriciteitssnoeren
  • handvatten
  • latex muurverf (bevat geen latex natuurrubber)

Kruisallergieën

Mensen die allergisch zijn voor latex zijn dat in de helft van de gevallen ook voor sommige tropische fruitsoorten zoals banaan, kiwi en avocado, en voor tamme kastanje. Het gaat dan om een kruisallergie: er ontstaat eenzelfde allergische reactie door een stof die lijkt op de stof van de eerste allergie: in dit geval de latex. Consumptie van deze vruchten kan jeuk veroorzaken aan de lippen, in mond en keel. Er kan ook een dikke keel, zwelling, benauwdheid en jeuk in de oren optreden. Heviger reacties met buikpijn, overgeven, diarree en galbulten over het hele lichaam kunnen ook voorkomen.

Mensen die hiermee te maken hebben moeten ook bedacht zijn op verborgen bronnen van tropisch fruit in andere voedingsmiddelen en cosmetica: zoals gebak, ijs, schoonheidsmaskers en shampoos. Soms kunnen ook andere fruitsoorten problemen geven bij mensen met een die latexallergie, zoals: meloen, ananas, mango, passievrucht, nectarine, abrikoos en perzik.

Snelle zelftest

Om te weten te komen of u allergisch bent voor een van deze vruchten kunt u een stukje vers fruit over de binnenkant van de lip te wrijven. Als er binnen een kwartier jeuk, zwelling of een prikkelend gevoel ontstaat, dan bent u daar allergisch voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Condooms - een veilige vorm van geboortecontroleCondooms - een veilige vorm van geboortecontroleWaarom zou ik een condoom gebruiken? Condooms zijn de enige vorm van bescherming, welke zowel de overdracht van seksueel…
Allergisch voor latexAllergisch voor latexAllergie voor latex komt regelmatig voor. Mensen die met latex handschoenen werken of mensen die condooms gebruiken kunn…
Latex handschoenenLatex handschoenenLatex is een natuurrubber. Op dit moment wordt de handschoen het meest gebruikt bij onderzoek. Ook worden latex-handscho…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Het vrouwencondoomNiet alleen de man heeft de mogelijkheid tijdens de sex een condoom te dragen. Een vrouw heeft sinds 1992 ook de keuze e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Werneuchen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.huidconsult.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Latexallergie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisallergie
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Disposable_gloves_08.JPG
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Disposable_nitrile_glove.jpg
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Latexallergie, allergisch voor latex: wat wil je weten?"

Reacties

Astrid, 20-09-2016 23:53 #7
Ik ben allergisch voor latex, banaan en kiwi en de allergieën uiten zich anders bij mij ondanks dat het door hetzelfde eiwit komt. Ik had daarom ook een hele tijd niet door dat ik ook allergisch was voor kiwi en de dokter dacht dat ik een spastische darm had en daar is weinig aan te doen. Ik at elke dag 2 kiwi's en moest daardoor constant naar het toilet. Dus voor iedereen die dat probleem heeft overweeg de mogelijkheid van het hebben van een allergie. Ik heb nu al anderhalf jaar, sinds het stoppen met het eten van de kiwi's geen klachten meer aan mijn darmen en dat terwijl het echt leek alsof het nooit meer op zou houden.

E. Tempel, 07-06-2016 05:26 #6
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb met belangstelling uw artikel over latexallergie gelezen, heb er zelf last van gehad van 1976 tot 1989. Het is begonnen nadat ik een dieffenbachia had schoon gemaakt terwijl ik een wondje aan mijn ringvinger had. De volgende ochtend waren mijn beide handen flink opgezwollen en bedekt met pussend eczeem en werd behandeld door een dermatoloog. Kon door de steeds terug kerende klachten mijn opleiding Psychiatrisch Verpleegkundige niet afronden vanwege te veel ziekte dagen.Heb daarna enkele jaren kantoorwerk verricht.Toen de eczeem redelijk rustig bleef ben ik opnieuw met een verpleegkundigen opleiding begonnen en deze succesvol afgerond.Tussentijds regelmatig last van mijn handen gehad, maar er was mee om te gaan doordat ik steeds onder behandeling bleef van diverse dermatologen (ze kwakte er letterlijk zalf tegen aan, 1 x met methotrexaat er in verwerkt),had regelmatig een lymfangitis welke met antibiotica werd behandeld.Toen ik in het AMC werkte ben ik door professor Sillen Smit onderzocht (1989) maar hij kon geen duidelijke aanwijzing vinden.
Na de zoveelste AB-kuur werd ik door mijn huisarts naar dr Widjaya in Amsterdam verwezen.Deze deed een voedselallergie onderzoek en ontdekte dat ik allergisch ben voor fruit welke latex bevat, o.a. banaan en deze at ik tot dan bijna dagelijks.Heb me aan zijn adviezen gehouden en sindsdien zónder medicijnen geen last meer gehad.
Ik ben echter niet allergisch voor latex handschoenen.Ik draag ze dagelijks maar heb geen last.
Dit wilde ik even laten weten, tevens dat ik uw website zeer regelmatig bestudeer, want ik heb er veel aan.

Met vriendelijke groet ;
Eddy Tempel uit Wieringerwerf

Mark, 07-07-2014 14:20 #5
Ik reageer even op het bericht van Jan Scheltnes: mocht er sprake zijn van een latexallergie dan zou je de hele dag irritaties moeten hebben aangezien men dagelijks met zo'n 40.000 producten in aanraking komt waar natuurlijk rubber latex in voorkomt: kleding, autostuur, dashboard, bekleding, keukengerei etc.
Daarbij: een latexallergie treedt direct op en verdwijnt weer snel. Een reactie die pas een dag later optreedt is geen gevolg van latex. Daarbij treden er ook vaak ademhalingsproblemen en tranende ogen op. Als ik het zo lees dan denk ik dat het eerder door achtergebleven chemische residuen komt die bij de productie van condooms, net als wegwerphandschoenen, gebruikt worden. Probeer eens een ander merk, maar goedkoop is vaak duurkoop omdat goedkope producten steeds meer chemicaliën bevatten.

T. van Hoof, 22-03-2013 08:05 #4
Ben op 11 maart geopereerd aan mijn knie nu hebben ze 2 blauwe canules erin gedaan en ze vroegen wel aan mij kun je tegen latex, ik zei ja dat denk ik wel en vanaf die tijd heb ik wel zo'n pijn aan mijn knie echt niet normaal. ik weet niet waar ik ooit die been moet neerleggen zo'n pijn is volgens mij niet normaal, dus vandaar mijn vraag of dat zou kunnen. hoor het wel anders vraag ik het de arts wel as woensdag want dan gaan er toch de hechtingen uit. als het goed is. ook tintelt mijn voet steeds en zit er heel veel vocht in.

Sonja, 23-04-2012 15:59 #3
Ik ben het volkomen eens met Mark. Op mijn werkplaats werd een maand geleden van de ene dag op de andere beslist om van Latex handschoenen over te schakelen naar nitril handschoenen vanwege een allergische reactie bij een medewerker. Nu krijg ik sinds een week steeds meer jeuk en irriterende uitslag op mijn handen. Blijkt van die nieuwe handschoenen te zijn. Mijn baas reageert nogal ongelovig en bagatelliseert de hele situatie. Er werd hem vertelt dat die nitril handschoen allergie-vrij is!

Jan Scheltnes, 20-01-2012 12:42 #2
Stel dat mijn partner met een ander de lakens deelt en een condoom gebruikt. En ik ben allergisch voor latex. Kan ik daar dan ook last van krijgen zeg de dagen erna. Irritatie en jeuk verschijnselen die ik niet verklaren kan. Reactie infoteur, 20-01-2012
Dat zou ik niet kunnen zeggen, ik zou dit even met de huisarts bespreken.
Groeten, Lexia

Mark, 10-11-2011 01:10 #1
Met dit artikel stuurt u de handschoenengebruikers naar synthetische producten zoals vinyl en nitriel. Maar weet u/men ook dat bijv nitriel evenveel kans geeft op allergie type 4, oftewel de contactdermatitis? Bijv kappersexceem valt hieronder. Lijkt me zeer verstandig dat u hier melding van maakt en dan bovendien nog eens reclame maakt voor vinylhandschoenen van merken als bijvoorbeeld Sempersoft en Marigold, terwijl er tegenwoordig ook echt veilige handschoenen zijn zoals de Cleantexx die behandeld is met MPXX. Waar men vooral voor moet oppassen is al die goedkope troep waarmee je wordt 'dood' gegooid, als je gevoelig bent voor de eiwitten in latex of chemische residuen in nitriel/vinyl, dan kan je jarenlang zware problemen krijgen.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!