InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugklachten, de oorzaken en oplossingen

Rugklachten, de oorzaken en oplossingen

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen heeft er wel eens mee te maken: Rugklachten. In de meeste gevallen gaat het over zogenaamde aspecifieke rugklachten. Dat betekend dat de pijn niet een duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft, hoewel verrekkingen van banden of spieren in de meeste gevallen toch een belangrijke rol spelen.

Oorzaken van rugpijn

Er zijn velen oorzaken van rugpijn. Hieronder staan de meest voorkomende beschreven:
  • Een slecht matras, veel mensen hebben een te hard of een te zacht matras.
  • Overgewicht, men verwacht dat er over 20 jaar veel meer mensen last van rugpijn hebben omdat het aantal kinderen met overgewicht steeds sneller toeneemt. Het is namelijk zo dat elke 10 kg boven je gezonde gewicht, voor 40 kg extra druk op de tussenwervel schijven zorgt.
  • Langdurige stress, hierdoor komt er veel te veel spanning op de rugspieren te staan.
  • Veel zitten, zoals bijvoorbeeld lang in het vliegtuig zitten of lange tijd computeren.
  • Een verkeerde houding, waarbij je onvoldoende rechtop loopt of zit.
  • Zwaar lichamelijk werk, zoals bijvoorbeeld verhuizer.
  • Onvoldoende beweging, hierdoor krijg je zwakke spieren.

Ook kan rugpijn het gevolg zijn van andere aandoeningen zoals bijvoorbeeld kanker, diabetes, artrose of bekkeninstabiliteit.

Verkeerde belasting

Veel rugklachten zijn het gevolg van een te zware belasting. Hoeveel je kunt tillen, hangt van je geslacht en je leeftijd af. Zo zouden jongens een gewicht van 15 tot 20 kg zonder problemen moeten kunnen dragen, en meisjes moeten zich beperken tot ongeveer 15 kg. Ook volwassen vrouwen kunnen niet veel meer dan 15 kg tillen, bij mannen ligt dit stukken hoger, namelijk bij 40 kg. Dit kunnen de meeste volwassen mannen dus zonder beschadiging tillen.

Ook kan eenzijdige belasting van je rug tot problemen lijden. Dat betekend dat er gedurende een lange tijd een lichte kracht op je rug word uitgeoefend. Dit is nog schadelijker wanneer je daarbij niet rechtop zit of staat. Ook het tegenovergestelde kan voor problemen zorgen, namelijk onderbelasting. Als je een lange tijd niet beweegt, dan gaat je rug 'roesten'.

Hoe kun je rugklachten voorkomen?

Hieronder staan een aantal tips om rugklachten te voorkomen:
  • Zorg dat je conditie in orde is, door middel van bewegen en sporten.
  • Vermijd langdurige stress, want hierdoor staan je spieren voor een lange tijd aangespannen, zelfs onder het slapen.
  • Zorg voor een gezond gewicht.
  • Zorg voor een goed matras, zodat je rugwervels genoeg rust krijgen.
  • Zorg altijd voor een goede houding. Houd de rug recht en maakt gebruik van je benen en buikspieren.
  • Zorg dat je nooit tegelijk draait en bukt.
  • Zorg ervoor dat je bij zittend werk altijd rechtop kunt zitten.
  • Neem bij zittend werk voldoende pauze. Sta eens op en loop af en toe is een stukje. Doe indien nodig zelfs wat oefeningen.

Wanneer je je aan al deze dingen houdt, dan word de kans op rugklachten veel kleiner.

Tips om de pijn te verminderen

Hieronder staan een aantal tips om de pijn zo veel mogelijk te verminderen:
  • Voorkom tegelijk draaien en bukken.
  • Ga altijd rechtop in een stoel zitten en houd je rug recht wanneer je opstaat uit een stoel.
  • Geef de rug veel rust, maar ook weer niet teveel want dat is ook weer niet goed. Ga af en toe eens een eindje wandelen, ook al heb je pijn!
  • Ga in bed liggen door op de bedrand te gaan zitten en daarna op je zij te gaan liggen. Bij het opstaan doe je dit omgekeerd.
  • Vermijd plotselinge en snelle bewegingen.

Als je na deze tips nog steeds last hebt, is het misschien een goed idee om naar een arts te gaan. Die kunnen je dan als het echt ernstig is doorverwijzen naar de fysiotherapeut.
© 2009 - 2019 Leon14, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugpijn door slappe buikspierenRugpijn door slappe buikspierenRugpijn kent vele oorzaken. Wat de meeste mensen niet weten, is dat rugpijn ook vaak een gevolg is van slappe buikspiere…
Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegenPijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegenRugpijn en rugklachten komen voor bij een groot deel van de bevolking en kunnen meerdere oorzaken hebben zoals hernia, i…
Lage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (ook wel pijn aan onderrug genoemd) is een veelvoorkomende aandoening. Lage rugklachten zorgen voor veel be…
Bronnen en referenties
  • www.gezondsheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Rugklachten, de oorzaken en oplossingen"

Infoteur: Leon14
Gepubliceerd: 26-02-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!