InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buisjes in de oren laten plaatsen, ja of nee?

Buisjes in de oren laten plaatsen, ja of nee?

Buisjes in de oren laten plaatsen, ja of nee? Buisjes in de oren, ook wel genoemd oordrains, worden (meestal bij kinderen) geplaatst als er sprake is van terugkerend verkoudheden, luchtweginfecties, loopoortjes, verstopte oren, oorontstekingen en vocht achter de trommelvliezen… Het buisje dient om de trommelvliezen goed open te houden zodat vocht vanuit het binnengehoorgang makkelijker af kan vloeien, hetzij via de neus, hetzij via het oor. Buisjes in de oren plaatsen, hoe gaat dat in zijn werk? Buisjes in de oren worden meestal geplaatst bij kinderen als er zich vocht achter de trommelvliezen bevindt. Het buisje zorgt ervoor dat vocht en vuil gemakkelijk afgevoerd kunnen worden waardoor klachten vaak zullen verminderen. De buisjes worden qua uiterlijk vaak vergeleken met boordenknoopjes, twee schijfjes met een buisje in het midden. (Ze lijken ook wel op een heel klein spoeltje voor garen, van een elektrische naaimachine.)

Doen buisjes plaatsen pijn?

De buisjes worden onder narcose in de oren geplaatst. De lichte narcose (een roesje genoemd) wordt aan kinderen meestal met een mondkapje gegeven. Tijdens de plaatsing voelen kinderen dan geen pijn, maar soms wordt het oor doorgeprikt, dat kan heel even pijn doen, maar daarna is het een opluchting. Vooraf is het verstandig om te bespreken wat je kind verwachten moet, of het wel of geen pijn zal voelen, en welk type verdoving er gebruikt zal worden. Volwassenen krijgen meestal ook een lichte narcose. De oorbuisjes worden behulp van een operatiemicroscoop in het oor geplaatst. Ze worden in het trommelvlies gezet en zorgen ervoor dat vocht in het middenoor niet meer achter het trommelvlies blijft zitten maar gemakkelijker wordt afgevoerd. Dit vermindert ook de druk en pijn in het oor.

Pijn na de plaatsing?

Na de plaatsing van de buisjes wordt er meestal geen pijn ervaren. Ook de klachten waarvoor men buisjes kreeg, zijn meestal meteen verdwenen of aanzienlijk verminderd.

Moet je in het ziekenhuis blijven?

Als je buisjes in je oren geplaatst krijgt kan je in principe dezelfde dag weer naar huis. de behandeling vindt poliklinisch plaats, of in een dagbehandeling.

Vallen de buisjes er niet meteen weer uit?

Door de vorm van de buisjes blijven ze op hun plaats zitten. Door de groei van het trommelvlies vallen ze er op den duur (na ongeveer 9 maanden tot 1 jaar) wel uit maar dat is tegen die tijd ook de bedoeling.

Buisjes in de oren, zwemmen mag dat?

Als je buisjes in je oren hebt zal worden aangeraden om twee weken na plaatsing niet te zwemmen, daarna mag zwemmen zonder oordopjes. Als er echter pijn of andere problemen optreden door zwemmen, dan alleen zwemmen met oordopjes in.

Douchen met oorbuisjes, mag dat?

Douchen met buisjes in de oren mag de eerste twee weken alleen als de oren beschermd zijn, bijvoorbeeld met oordopjes. Daarna mag douchen zonder oordopjes, zolang de straal van de douche niet recht op het oor gezet wordt. Anders komt er gemakkelijk water in het middenoor terecht en dat kan allerlei vervelende problemen veroorzaken. Voorkom ook dat er zeep en schuim in de oren komt.

Beschadigd het buisje het trommelvlies niet?

Dat is niet de bedoeling en dat zal in principe ook niet het geval zijn. Ongelukken kunnen er echter altijd gebeuren dus overleg met de KNO arts of er risico’s zijn aan het plaatsen van buisjes in de oren.

Buisjes in de oren, ja of nee?

Dit is een beslissing die alleen kan worden genomen op grond van informatie. Laat je goed informeren als je twijfelt. Kinderen die door vocht achter de trommelvliezen slecht horen en die dus ook problemen kunnen krijgen met hun spraak ontwikkeling, hebben vaak veel baat bij buisjes. Ook als er steeds ontstekingen zijn kunnen buisjes een uitkomst zijn. Vocht achter de trommelvliezen geneest ook vaak spontaan, dan zijn buisjes niet nodig. Bij chronische klachten hebben buisjes vaak weer een gunstig effect. Overleg met je huisarts of de KNO arts wat het beste is.

Buisjes verwijderen en complicaties

Het komt een enkele keer voor dat het trommelvlies niet meer dichtgroeit nadat de buisjes verwijderd zijn of uitgevallen zijn. Dan moet het gaatje operatief gesloten worden. Dit komt bij ongeveer 3 op de 100 kinderen voor.

Buisje uit het oor gevallen, wat nu?

De buisjes vallen na ongeveer 9 maanden tot 1 jaar uit het oor. Vallen ze er voortijdig uit kun je in overleg met de huisarts vaak in eerste instantie gewoon afwachten. Als de klachten terugkeren kan er een nieuw buisje geplaatst worden.
Gerelateerde artikelen
TrommelvliesbuisjesOngeveer 20% van de kinderen tot 6 jaar krijgt trommelvliesbuisjes. Dit is één van de meest voorkomende chirurgische ing…
Verstopte oren. Wat helpt ertegen?Verstopte oren. Wat helpt ertegen?Last van verstopte oren, oorproppen, oorpijn en/of verkoudheid? In de koelere maanden komen deze klachten het meeste voo…
Oorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking of Otitis Media komt vooral bij jonge kinderen voor. Dit komt doordat bij kinderen de buizen van Eustachiu…
Zwemmen met oorontstekingSommige kinderen hebben regelmatig last van oorontsteking. Oorproblemen zijn niet alleen vervelend en pijnlijk, maar kun…
Kinderen met oorpijnKinderen met oorpijnKinderen kunnen erg vaak oorpijn hebben. Oorpijn doet dan ook erg pijn en kinderen kunnen soms niet meer stoppen met hui…
Bronnen en referenties
  • http://www.asz.nl/nieuws/gezondheidspagina/archief/juli_08/trommelvliesbuisjes/4778/
  • C.F. Stolper (arts) artikel
  • Huisarts

Reageer op het artikel "Buisjes in de oren laten plaatsen, ja of nee?"

Reacties

Anneliese, 13-10-2014 20:52 #15
Ik ben 56, had als kind vaak oorontstekingen ben later geopereerd aan trommelvliezen en heb een protese in het linkermiddenoor. Heb vaak last van sinisitus en verkoudheden.Ik heb een week geleden na een verkoudheid en oorontsteking met ingetrokken trommelvlies en vocht en verstopte buis van E door een NKO arts een buisje gekregen in het linkeroor. Ik werd namelijk gek van het voortdurend geklap in mijn oor ook 's nachts. Heb nooit een buisje gehad maar het hielp om het geklap te stoppen. Direct nadien kreeg ik echter last van gesis in mijn oor vooral heel sterk 's morgens en 's avonds, gelukkig slaap ik redelijk, maar toch ben ik ongerust, alhoewel de arts zegt dat het binnen enkele weken zal overgaan. Heeft iemand hier aub ervaring mee, hopelijk is dit niet blijvend. Ben echt ongerust. Reacties mogen via mijn mailadres gepost worden.

Wagemans Guy, 18-06-2013 15:26 #14
Ik ben 67 en 4 weken geleden kreeg ik een doffe oor links en hoorde links niet meer goed! Naar de KNO gegaan en hij meldde dat ik veel vocht achter de trommelvlies had. Hij prikte de vlies open en vocht / olie kwam er uit, vooral 's morgens bij slapen op linkeroor. Mijn gehoor links werd meteen perfect en bleef 3 weken! Nu, na 4 weken krijg ik opnieuw hetzelfde verschijnsel als vóór de prik. Ik heb nu een afspraak op 26 juni om te zien of ik een buisje nodig heb. Vraag: wie heeft goede of slechte ervaring met buisje op oudere leeftijd? Aanteraden? duurzaam?

Esmee, 10-05-2013 23:09 #13
Ik heb zelf buisjes in beide oren gekregen toen ik zes jaar was, die operatie viel me erg mee. Maar op mijn vierde was ik al geopereerd aan mijn amandelen en daar heb ik wel een behoorlijk trauma aan overgehouden, dus misschien vielen buisjes daarom mee. Ik heb erg veel baat gehad bij de buisjes, veel minder ontstekingen en ik hoorde beter. Je merkt er over het algemeen ook niks van dat ze erin zitten. Bij mij viel één buisje er vanzelf uit na een jaar of vier en die andere is eruit gehaald toen ik toch weer een ontsteking had en hij er nog niet uitviel na lange tijd. Dat erut halen is wel vervelend, want dat gebeurde bij mij zonder verdoving, je buisje wordt gewoon uit je oor getrokken door de KNO-arts. Het doet op zich niet echt pijn, maar lekker is het niet. Een jaar later moest er in mijn ene oor toch weer een nieuw buisje, dat ging verder goed en ik heb nu weinig last van mijn oren. Het is overigens wel zo dat buisjes soms voorkomen dat er weefsel over je trommelvlies groeit, want als dat zo is moet je een behoorlijk lange en ingrijpendere operatie ondergaan dan die van die buisjes. Uiteraard moet je gewoon voldoende info vragen aan je KNO-arts, want er kunnen echt goede redenen zijn om wel buisjes te nemen.

Jean, 20-02-2013 01:03 #12
Heb op jonge leeftijd tig keer buisjes gehad… op mijn 26 de eerste cholesteatoom… (4 keer)… mastodititus… hersenvliesontsteking een keer, en heb alles nieuw in mijn oor gekregen en nog heb ik gemiddeld een 4 tot 7 keer een midden oorontsteking per jaar… mijn buis van eustachius werkt dus niet meer en is tuba dysfunctie… loop nu al weer maanden met een rot gevoel in mijn oren en zoals het nu lijkt word er een buisje gezet. ik ben nu 44 jaar en mijn oren zijn nog nooit goed geweest… ik blij nu mijn leven lang onder controle van de kno arts.

Marijke, 07-01-2013 15:22 #11
Ik krijg te horen dat buisjes totaal niet goed zijn en gevaarlijk… dat naar z'n instraler? iemand die door middel van instralen problemen verwijdert. Het beste is als buisjes…

Mijn zoontje heeft namelijk vaak last van zijn oor in kleine half jaar tijd vaak ontstoken, of gewoon even last van zijn oor, nu heb ik dus van een vriendin begrepen dat buisjes dan het beste is, hij hoort trouwens bepaalde hoogte van tonen niet meer… en volgens haar gaat hij dan ook wat beter horen.

John, 12-12-2012 00:18 #10
Ik ben nu 46,5 en kan mij de operatie bijna in detail nog voor de "geest" halen. Ik ben toen in narcose gebracht en kan mij dat nu nog goed herinneren. Ik zou er zo nog een film van kunnen maken. Ook dat er op de kamer iemand jarig was en de zuster boos was dat niemand haar feliciteerde. Ook het feit dat ik door het vele lawaai apart werd gebracht naar een kamer en daar lekker rustig kon gaan slapen. Maar het meest schokkende was wel dat iemand op de kamer werd gebracht die het uitkrijste van de pijn. Bij haar werden de oren zonder verdoving doorgeprikt zoals ik dat toen begreep. Ik heb daar ook veel medelijden mee gehad. Ze moesten haar met 2 man sterk in bedwang houden. Heb mij altijd al verzet tegen gedoe met kinderen, geloof mij maar ze vergeten niets! Ik ben later beroepsgeluidsman geworden, helaas maakte mijn vaste artiest die ik al ruim 12 jaar deed op 10 dec 2007 een einde aan zijn leven. Ik ben erg zuinig op mijn oren en adviseer mensen altijd op te letten voor te hoge en langdurige geluidsniveaus. Ik vergelijk dit altijd maar met een korenveld, waar een tornado door heen raast, kortom stuk is stuk! Ook met open raam rijden/ en motorrijders staan bloot aan te hoge drukverschillen.

Sanne, 25-06-2012 13:55 #9
Aan mensen die zich druk maken over de lange termijn: ik heb al meer dan 20 keer buisjes gehad (geen ontsteking, maar mijn buis van eustachius werkt niet mee) en ik merk er niets van. Volgens mijn oorarts heb ik niet eens een litteken! Maak je dus niet druk: als je kind (of jijzelf) het nodig heeft, dan is dat zo. Niets aan de hand.
Aan "ellen": woorden kunnen niet beschrijven wat ik over zou hebben voor een manier om mensen door elkaar te rammelen via het internet. Je hoeft niet koortsig en verkouden te zijn om buisjes nodig te hebben, er bestaat ook nog zoiets als onderdruk door slechte beluchting! buisjes zijn dan de enige oplossing; het alternatief is gruwelijke pijn die steeds erger wordt, slechte spraakontwikkeling als het kind erg jong is, en irritatie van de slijmvliezen waardoor er uiteindelijk toch een ontsteking kan ontstaan die, als deze overslaat naar het rotsbeen en vervolgens het hersenvlies, LEVENSGEVAARLIJK is. Doe alsjeblieft je dochtertje een plezier en ga je huiswerk doen, voor het te laat is. Arm ding…

Aaf Meezen-Goslinga, 11-06-2012 13:44 #8
Mijn zoon heeft nu al 8 jaar dezelfde buisjes in zijn oren, hij krijgt nu steeds klachten na het zwemmen, loopoor, pijn. Moeten ze dan niet eens verwijderd worden na 8 jaar, mij lijkt het niet dat ze er nu meer vanzelf uitvallen. Reactie infoteur, 11-06-2012
Naar de huisarts of oorarts is nu echt het beste.

Ellen, 29-09-2011 14:52 #7
Ik ben gisteren met mijn dochter van vijf bij de KNO artxs geweest. Zij hoort slecht, heeft verder geen koorts, is niet verkouden en heeft geen loopoor. De arts vertelde mij dat zij buisjes moet. Deze vallen er vanzelf uit, als het kind ouder wordt, omdat het oor van binnen naar buiten groeit… Als dat zo is, zal het vocht wat er dus nu zit, ook wel vanzelf naar buiten komen als zij ouder wordt. Ik vind het dan niet nodig om mijn kind te laten opereren met het risico dat ik ik weet niet hoe vaak terug moet komen. Voor mij dus een dikke vette NEE!

Tommy Voordouw, 15-08-2011 09:45 #6
Ik heb ook buisjes gekregen op latere leeftijd. op mijn 15e. ze zijn er nu uitgevallen maar ik hoor nu ineens slechter als daarvoor en elke ochtend komt er veel water uit mijn oor. er is mij niet vertelt dat je als de buisjes eruit zijn niet mag zwemmen, is dat zo?

Karina Krab, 19-05-2011 14:06 #5
Mijn zoontje van 10 jaar heeft downsyndroom en heeft 4 keer buisjes in zijn oren geplaatst gekregen. Mijn vraag is nu als er veelvuldig buisjes geplaatst worden heeft dit dan concequenties voor hem.
In afwachting van uw antwoordt,

Karina Krab Reactie infoteur, 19-05-2011
Dat lijkt me niet, maar de oorarts die de buisjes plaatst kan deze vraag het beste beantwoorden.

Gerda Bogaards, 23-03-2011 12:34 #4
Bij mijn kleindochter van 7 worden nu al voor de derde keer buisjes geplaatst. Is dit normaal? Zijn er geen alternatieven om het vocht achter het trommelvlies weg te krijgen?

Dolf Geerts, 01-03-2011 09:57 #3
Mijn zoon heeft veelvuldig oorbuisjes gehad. De 'littekens' zijn bj de huisarts zichtbaar.
Somtijds krijgt hij (inmiddels 16 jaar) nog pijn en heel soms verschrikkelijke pijn in dat oor. De kno arts meldde eerder 'hij groeit er wel overheen'. Maar mijn vragen zijn:
Wanneer groeit hij daar overheen? Kan het eruitvallen van de buisjes ook de verkeerde kant opvallen, dus in de buis van eustatius?

Piety Alkema, 14-02-2011 12:02 #2
In mijn linkeroor is vorige week een buisje geplaatst, mijn gehoor is nog niet helemaal goed terug en ik hoor mijn hartslag in mijn oor. Komt dit vaker voor en is dit normaal? Reactie infoteur, 14-02-2011
Overleg liever even met de huisarts.

Denise, 06-01-2011 22:35 #1
Hallo, wij komen vandaag van de kno arts vandaan en mijn dochter van 5 zal voor de 5de keer binnen 3jaar weer opnieuw buisjes in de oren moeten laten aanbrengen.zij heeft af en toe een loopoortje, maar ze hoort wel slechter als de buisjes eruit zijn.wat zijn de gevaren voor het vaak plaatsen van buisjes en is er een andere remedie om dat vocht achter de trommelvliezen te laten verdwijnen?ze heeft haar amandelen ook al geknipt, mocht ook niet baten.en elke keer die narcose voor de operatie, is dat niet schadelijk?groetjes denise Reactie infoteur, 07-01-2011
Al deze vragen kunt u echt het beste aan de arts voorleggen. Veel sterkte met de behandeling, hopelijk groeit uw zoontje op den duur over de klachten heen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!