InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichten

Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichten

Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichten Glucosamine wordt door veel mensen al gebruikt ter verlichting van gewrichtsklachten, wat men vaak niet weet is dat glucosamine ook helpt tegen huidveroudering.

Wat is glucosamine?

Glucosamine is een stof die het lichaam normaalgesproken zelf aanmaakt. Het gaat hier om de stoffen glucose en glutamine, die we in onze voeding binnenkrijgen. In het lichaam worden deze stoffen samengevoegd tot glucosamine. Glucosamine zorgt ervoor dat het bindweefsel in het lichaam en in de huid goed blijft. Naarmate men ouder wordt is het lichaam steeds minder in staat om glucosamine aan te maken, dus ook al bevat onze voeding voldoende glucose en glutamine, dan zal er toch achteruitgang van het bindweefsel plaatsvinden. Hierdoor slijten onze gewrichten en verslapt onze huid. Om het tekort aan glucosamine in ons lichaam aan te vullen, zullen we gebruik moeten maken van het voedingssupplement glucosamine.

Wanneer wordt het gebruik van glucosamine geadviseerd?

Glucosamine kan bij de volgende aandoeningen gebruikt worden ter verbetering van pijnklachten of ter stimulering van genezing:

Gewrichtspijn

Naarmate men ouder wordt kan men last krijgen van gewrichtsklachten. Er kan artrose ontstaan, waardoor men pijnklachten krijgt. Het gebruik van glucosamine kan de pijn verlichten én het kan de voortschrijdende slijtage vertragen, waardoor gewrichtsschade minder snel zal uitbreiden.

Genezing van wonden

Na een operatie of verwonding kan het gebruik van Glucosamine ervoor zorgen dat de wonden sneller genezen.

Verminderen van onstekingen

De uitslagen van recente onderzoeken lijken naar voren te brengen dat glucosamine ook een positief effect heeft op onderstekingsziekten. Bij darmziekten zoals ziekte van Crohn en colitis ulcerosa lijkt het gebruik van glucosamine een positief effect te hebben.

Veroudering van de oud

Onderzoek heeft aangetoond dat bij aanbrengen op de huid, glucosamine schade aan de huid kan herstellen. Schade door de zon en kleine rimpeltjes verminderen na het gebruik van glucosamine direct op de huid. Steeds meer cosmetische crèmes bevatten daarom glucosamine tegen huidveroudering. Ook bij het slikken van glucosamine als supplement heeft dit een positieve uitwerking op de huid.

Hoe gebruik ik glucosamine?

Bij aanschaf van het supplement glucosamine kunt u het beste het supplement met glucosaminesulfaat nemen. Dit supplement zorgt er ook voor dat ons lichaam het mineraal zwavel beter opneemt in ons lichaam. Het beste is om driemaal per dag bij de maaltijd een capsule te nemen van 500 mg. Na gebruik van drie tot zes weken zal er verbetering merkbaar zijn.

Het gebruik van glucosamine voor vegetariërs of allergische mensen

Glucosamine is gemaakt van garnalenschillen. Mensen die als vegetariër ook geen vis eten, zullen wellicht bezwaar hebben tegen het gebruik van glucosamine. Ook kunnen mensen allergisch zijn voor garnalen en/of schelpdieren. Dan is het zaak om goed op te letten welk product u koopt. Er is een glucosamine op de markt die niet van garnalen is gemaakt, maar van graan. De werkzame stof hierin is glucosamine hydrochloride. Dit supplement is zodoende geschikt voor vegetariërs en voor mensen met een allergie voor schelp- en schaaldieren.
Gerelateerde artikelen
Glucosamine voor pijnlijke/stijve gewrichtenGlucosamine voor pijnlijke/stijve gewrichtenGlucosamine wordt steeds meer gebruikt voor soepele gewrichten. Is het gebruik wel veilig? Kan iedereen zomaar beginnen…
Supplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artroseSupplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artrosePijn aan de gewrichten kan vooral optreden in geval van koude temperaturen en vochtigheid. Maar ook als gevolg van ouder…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Chondroïtine gebruiken voor soepele gewrichtenChondroïtine gebruiken voor soepele gewrichtenSoepele gewrichten zijn belangrijk om een actief leven te blijven leiden. Met ouderdom komen echter gebreken en het stij…
Alchemilla (vrouwenmantel) voor behoud soepele gewrichtenAlchemilla (vrouwenmantel) voor behoud soepele gewrichtenAlchemilla vulgaris of vrouwenmantel is een bijzondere plant uit de rozenfamilie. Extract van de alchemilla wordt gebrui…
Bronnen en referenties
  • Healthy

Reageer op het artikel "Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichten"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 10-06-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!