InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wie heeft er last van PMS?

Wie heeft er last van PMS?

Wie heeft er last van PMS? Ofwel wie heeft er last van het premenstruele syndroom? Het komt nogal eens voor dat het niet of laat herkend wordt bij vrouwen. Toch kan het behoorlijke invloed hebben op je leven. Wat is het, hoe herken je het en wat kan je er tegen ondernemen?

Wat is het?

PMS zijn klachten die gerelateerd zijn aan de menstruatie en die optreden enkele dagen voor deze moet gaan plaatsvinden. Het is niet hard (niet wetenschappelijk bewezen) aan de menstruatiecyclus te koppelen, maar gezien de periode dat de vrouwen er last van krijgen, is dit wel degelijk gekoppeld. Ca. 4% van de vrouwen in de gemiddeld vruchtbare periode tussen 15 en 45 jaar hebben er last van.

Het is niet noodzakelijkerwijs dat je – als je pms hebt – dit al direct op jonge leeftijd krijgt, maar kan ook als dertiger optreden of na een zwangerschap.

Hoe herken je het?

In de dagen voor de menstruatie kun je – meer dan gemiddeld - last krijgen van de volgende lichamelijke zaken:
  • hoofdpijn,
  • opgezwollen borsten,
  • hartkloppingen
  • duizeligheid
  • buik- of rugpijn

Psychisch kan je – meer dan gemiddeld - last krijgen van:
  • prikkelbaarheid
  • agressie
  • meer dan gemiddelde nervositeit
  • depressief

De eerdergenoemde 4% betreft de vrouwen die er mee dan gemiddeld last van hebben en waarbij het de normale gang van zaken stoort. Veel meer vrouwen hebben een lichte vorm of slechts onderdelen van de opsomming en wordt het hooguit als “lastig” ervaren, maar zeker niet in de vorm van de 4% vrouwen.

Wat kan je er aan doen?

Te “genezen” is PMS niet, maar te behandelen wel. Er zijn bijvoorbeeld geneesmiddelen die het serotoninegehalte* verhogen en in de meeste gevallen neemt dit een groot deel van klachten weg. Maar ook de aloude anticonceptiepil kan een groot deel van de klachten weg nemen.

Momenteel lopen er nog onderzoeken naar een homeopatisch middel (EMGO-instituut, is onderdeel van het VU medisch centrum te Amsterdam) en het oraal toedienen van magnesium (Italiaanse arts Faccinetti). De reden van deze onderzoeken liggen m.n. in het gegeven dat er eigenlijk (nog) niet een echt bevredigende oplossing voor PMS is.

* serotonine is een neurotransmitter. Een stof die de signalen overbrengt tussen de hersencellen. Als het serononinegehalte omlaag gaat – en daar lijkt het op als je PMS hebt – dan kan je depressief, angstig en prikkelbaar worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wie heeft er last van PMS?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwen
Medische informatie…
Schrijf mee!