InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke menstruatie

Pijnlijke menstruatie

Pijnlijke menstruatie Dysmenorroe of pijnlijke menstruatie komt bij vele vrouwen wel eens voor. Meestal komt de pijn vanuit de onderbuik en kan het zelfs een aantal dagen aanhouden. Vooral jonge meisjes zullen het vaakst het meeste last hebben van een pijnlijke menstruatie. Maar wat zijn nu die oorzaak van deze pijnen en hoe kun je deze behandelen?

Pijnlijke menstruatie

veel vrouwen hebben kramende pijn in de onderbuik vlak voor of aan het begin van de menstruatie. Sommige hebben bovendien last van hoofdpijn, rugpijn, misselijkheid en diarree. Door stress en spanning kunnen de symptomen verergeren. Pijnlijke menstruatie komt meestal voor bij jongere vrouwen en wordt minder naarmate men ouder wordt of na een zwangerschap. Meestal is er geen ernstige Onderliggende oorzaak.

Wat je zelf kan doen

De symptomen van pijnlijke menstruatie zijn met zelfzorgmiddelen goed te bestrijden:
  • Neem tegen buikpijn en andere pijnlijke ongemakken ibuprofen. Neem een lekker warm bad of leg een in een handdoek gerolde warme kruik of warm kompres op de buik.
  • Neem wat beweging, een flinke wandeling kan verlichting geven omdat de spieren worden aangezet tot het vormen van natuurlijke pijnstillers zoals endorfinen. Op de lange duur kan regelmatig bewegen helpen om pijnlijke menstruatie te voorkomen en te verlichten.
  • Probeer stress en taken die fysiek of mentaal vermoeiend zijn te vermijden.
  • Doe ademhalings en ontspanningsoefeningen.
  • Neem vitamine B6-supplementen en/of eet vette vis met omega-3 vetzuren tegen menstruatiepijn.

Medische hulp

Ga alsnog naar de dokter als:
  • Je tussentijdse bloedingen hebt
  • De pijn niet verdwijnt na de menstruatie of als je last hebt van overmatige afscheiding.
  • Je overweegt om een anticonceptiemiddel te gebruiken om pijnlijke menstruatie te verhelpen.
  • De bovengenoemde maatregelen niet helpen.
Waarschuwing: Ga direct naar een dokter als er pijn in de onderbuik gepaard gaat met vaginale bloeding en de mogelijkheid bestaat dat je zwanger bent.

Natuurlijk genezen

  • Vitamine B6 supplementen kunnen de symptomen verlichten. Eet producten die veel vitamine B6 bevatten zoals noten, soja, volkorenbrood en bananen.
  • Vette vissoorten zoals zalm en makreel bevatten omega-3 vetzuren waarvan men aanneemt dat ze de concentraties van de hormonen verlaagt.
  • Omega-3 vetzuren zitten vooral in vette vis als zalm en makreel, eet deze zo'n 2 tot 3 maal per week.

Preventie

Stoppen met roken: je kan menstruatiepijn voorkomen door te stoppen met roken Roken blijft de hevigheid en de duur van de krampenden pijn versterken. Stoppen met roken is dus de boodschap.
© 2011 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat betekent een abnormale menstruatie?Wat betekent een abnormale menstruatie?Sommige vrouwen krijgen er veel mee te maken, terwijl anderen er helemaal geen last van hebben, namelijk een abnormale m…
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieNovasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieVeel last hebben van de menstruatie of heel heftige bloedingen tijdens de ongesteldheid. Een deel van de vrouwen heeft e…
Menstruatie zonder problemen uitstellenMenstruatie zonder problemen uitstellenVrouwen hebben vaak last van hun menstruatie op ongepaste ogenblikken, wanneer ze op vakantie gaan bijvoorbeeld. Een vol…
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…

Reageer op het artikel "Pijnlijke menstruatie"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 04-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!