InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letsel

Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letsel

Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letsel De penis kan op allerlei manieren verwond raken. Het mannelijke lid (penis) is het orgaan van de man voor het geslachtsverkeer. Op verschillende manieren kan de penis letsel oplopen. De penis kan tussen de ritssluiting van een broek terechtkomen, verwond raken door een ongeval of misdrijf of breken tijdens de coïtus (seksuele gemeenschap). Een penisbreuk is een scheur in de wand van een van de zwellichamen in de penis en het geeft een krakend geluid. Daarna verschijnt een blauw-paarse zwelling, de erectie verdwijnt en de penis gaat krom staan. Een snee in de penis geneest zonder behandeling. Bij een infectie kan een antibioticum worden voorgeschreven. Een penisbreuk vereist echter direct medisch ingrijpen.

Verwonding van de penis

Penisfractuur of penisbreuk

Een breuk in de penis of penisbreuk als gevolg van geforceerd ombuigen van een penis in opgerichte toestand is relatief zeldzaam. Door een abrupte zijwaartse buiging van de penis in opgerichte toestand, kan de tunica albuginea breken. De tunica albuginea is een zeer stevig membraan dat de twee zwellichamen (corpora cavernosa) omsluit en een stevige erectie mogelijk maken als ze gevuld zijn met bloed. Eén of beide corpora kunnen erbij betrokken zijn. Ook kan er schade aan de plasbuis (urethra) optreden. Urethrale schade komt vaker voor wanneer beide corpora cavernosa zijn verwond.

Vaak doen penisfracturen zich voor tijdens (heftige en ongecontroleerde) geslachtsgemeenschap, waarbij de vrouw een dominante positie inneemt en bovenop de man zit. Patiënten beschrijven veelal een krakend of knappend geluid. De patiënt ervaart milde tot ernstige scherpe pijn (penispijn), afhankelijk van de ernst van de schade. Daarbij treden zwelling en bloeduitstortingen op met de zogeheten 'auberginemisvorming', vanwege de uiterlijke verwantschap met deze vrucht. De penis is abnormaal gebogen, vaak in een S-vorm.

MRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidlMRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidl
Een penisbreuk kan meestal uitsluitend op basis van een anamnese en lichamelijk onderzoek worden gediagnosticeerd. Bij onduidelijkheid kan een MRI-scan worden uitgevoerd. Een penisfractuur wordt beschouwd als een urologische noodsituatie, waarbij direct medisch ingrijpen nodig is om een dergelijke fractuur te herstellen en blijvende schade te voorkomen. Blijvende schade kan onder meer bestaan uit:
  • een abnormale verkromming van de penis;
  • permanente erectiele disfunctie (impotentie);
  • pijnlijke erecties;
  • de vorming van fibrotische plaques (onderhuidse verdikkingen);
  • pijnlijke knobbeltjes langs de plek van de breuk.

Wanneer chirurgische behandeling snel wordt ingezet, kan een penisbreuk effectief behandeld worden met weinig kans op complicaties.

Gedeeltelijke of volledige amputatie van de penis

De penis kan ook gedeeltelijk of volledig van het lichaam worden gescheiden (zie foto bovenaan het artikel). Bij een complete amputatie zijn beide corpora cavernosa en de plasbuis van elkaar gescheiden. Dit fenomeen komt zelden voor. De meeste gevallen worden geassocieerd met automutilatie in verband met acute psychotische episoden of genderdysforie. Gevallen van geweld zijn ook gemeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vrouw die de penis van haar overspelige echtgenoot amputeert. Of aan een vrouw die de penis van een man afsnijdt die haar poogt te verkrachten (zie kader).

Het blijkt dat opnieuw aanhechten van een afgerukte penis soms mogelijk is, ofschoon de gevoeligheid en functie zelden volledig worden hersteld. Wanneer bij psychiatrische patiënten de acute psychotische episode voorbij is en de onderliggende psychiatrische aandoening adequaat wordt behandeld, resulteert dit meestal in de wens om de penis te behouden. De enige uitzondering kunnen mannen zijn die bij herhaling hebben geprobeerd hun penis te amputeren. In deze gevallen worden de risico's van toekomstige zelfverminking afgewogen tegen de gevolgen wanneer de penis niet opnieuw aangehecht wordt.

Klik hier voor een (foto)verslag van een succesvolle microchirurgische operatie waarbij de penis van een schizofrene patiënt, die zijn eigen penis geamputeerd had, wordt teruggeplaatst.

Bengaalse vrouw snijdt penis van aanvaller af
Een veertigjarige Bengaalse vrouw, getrouwd en moeder van drie kinderen, heeft de penis afgesneden van een eveneens veertigjarige man die haar poogde te verkrachten en haar al langer lastigviel. In een plastic tasje bracht ze het geslachtsdeel als bewijs naar het politiebureau. Politiechef Abul Khaer maakte bekend dat de aanvaller behandeling ondergaat voor zijn verwonding en zal worden aangehouden zodra zijn gezondheidstoestand dat toelaat (bron: www.nu.nl / 30 mei 2011).

Penetrerend letsel

Penetrerend letsel is het resultaat van ballistische wapens, granaatscherven, schotwonden of snij- of steekverwondingen aan de penis. Penetrerende letsels komen vooral voor in oorlogstijd en komen minder vaak voor in de civiele geneeskunde. Bij deze vorm van letsel zijn de corpora cavernosa, de urinebuis of alleen de weke delen betrokken. Na behandeling kunnen onder andere de volgende complicaties zich voordoen:
  • erectiestoornissen;
  • abnormale kromming van de penis;
  • fibrotische plaques;
  • vorming van een abces; en
  • pijnlijke erecties.

Weke delen letsel

Bij weke delen letsel zijn de corpora cavernosa niet betrokken. Weke delen letsel kan ontstaan door meerdere factoren, waaronder het bekneld raken tussen een rits, infecties, brandwonden, schaafwonden, bijtwonden van mens of dier en verwondingen waarbij machines betrokken zijn. Gangreen van Fournier, een infectie waarbij soms grote delen van de huid loslaten, kan ook aan de orde zijn. Bijtwonden vereisen extra zorg, vanwege de kans op een infectie. Een infectie kan worden behandeld met een antibioticum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
Afscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenAfscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenMen spreekt van afscheiding uit de penis of penisafscheiding wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Bi…
Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingMicropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingBij een micropenis is er sprake van een kleine penis die bij een volwassen man kleiner is dan 3,8 centimeter en bij een…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Pijn bij het vrijenPijn bij het vrijenPijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/dolgachov
  • http://emedicine.medscape.com
  • http://www.merckmanual.nl
  • http://www.gezondheidsplein.nl
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21116370
  • Patrice van Eefferen: Modern medisch woordenboek, Elmar, Rijswijk, 2009.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/© james steidl

Reageer op het artikel "Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letsel"

Reactie

Dick, 30-10-2015 09:22 #1
Geachte heer/mevrouw, gisteren heb ik een kleine schop tussen mijn benen gehad. Nu komt er iedere keer wat bloed mee. Is dat ernstig of gaat dat binnen enkele dagen over? Mvg dick Reactie infoteur, 30-10-2015
De aanwezigheid van bloed in de urine kan verschillende oorzaken hebben, onder meer trauma zoals door een trap in de balzak of door vallen op de fietsstang. Als dit niet binnen enkele dagen over is of als de klachten ernstiger worden, dan is het verstandig om een afspraak met de huisarts te maken. U kunt voor de zekerheid even contact opnemen met de huisartsassistent.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!